Vilken hoj kan ni rekommendera?

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Jag är 17 bast och funderar superstarkt på ta mc-körkort när jag fyllt 18. Och undrar vilken hoj ni kan rekommendera som är kul och köra och som det är fart i...
Förstår att man inte bara sätter sig på en Kawa ninja och gasar för lite konst finns det i de hela... så vilken kan ni rekommendera?

Har en andra fråga också, jag snackade med polarn igår och han påstod att Kawa Ninja "spöar" Suzuki Hayabusan och framför allt r1an? Förstår att det handlar om hur stor motorn är på dem båda men om det är en samma modell och då samma "cc" ?
Är detta bara en inbillning av honom eller är det sant?

mvh micke

på fråga A svarar jag standardsvaret; CBR600 och på B svarar jag nej, kawan är inte lika kvick som Busan men det är föraren det hänger på också.
Klart du skall köra hoj, välkommen!

Quaya skrev:
Har en andra fråga också, jag snackade med polarn igår och han påstod att Kawa Ninja "spöar" Suzuki Hayabusan och framför allt r1an? Förstår att det handlar om hur stor motorn är på dem båda men om det är en samma modell och då samma "cc" ?
Är detta bara en inbillning av honom eller är det sant?

mvh micke

Ha, ha, ha, ha, ha, ha.

Ps. Köp en båge du har råd att försäkra.

Re: Re: Vilken hoj kan ni rekommendera?

Marals76 skrev:
Ha, ha, ha, ha, ha, ha.

Ps. Köp en båge du har råd att försäkra.

Du förstod nog inte frågan kan jag tänka mig, det är ju en del av frågan om någon kunde rekommendera mig. Någon shysst hoj och som har hyfsad försäkrings-pris.

Tjaaa, vad ska man säga.... finns ju negativa personer också ( med tanke på dig )

Har en 3e fråga också... är det rimligt om man skulle skaffa sig en ninja, r1 eller hayabusa? med mening på hastigheterna på dem cyklarna eller ska man börja på dem lite "mindre" snabbare och gå uppåt så man lär sig rätt?

Quaya skrev:
Har en 3e fråga också... är det rimligt om man skulle skaffa sig en ninja, r1 eller hayabusa? med mening på hastigheterna på dem cyklarna eller ska man börja på dem lite "mindre" snabbare och gå uppåt så man lär sig rätt?

Nej, det är inte rimligt. Börja med en oöm lättkörd hoj, byt sedan upp till något småhäftigt efter en eller ett par säsonger och sedan, om andan faller på och du fortfarande har lust, kan man köpa supersport. Varför gå på det tuffaste från början, när man garanterat får häftiga upplevelser med ganska snälla hojar när man är nybörjare? Det är bara dyrt och farligt.

Glöm inte att kolla upp försäkringspremier också! Kolla runt hos alla försäkringsbolag, registreringsnummer på exempelhojar hittar du på www.hojtorget.nu

Last edited:
Quaya skrev:

Lyckas du få en försäkring under 100.000 på en modern sporthoj har du mer flyt än O.J Simpson.

Det här med vilken förstahoj som ska väljas vid 18 är ett lyxproblem. Om man inte kommer från en överklassfamilj eller jobbar ihjäl sig över somrarna finns det inte så mycket häftiga maskiner att välja på, inte minst med tanke på föräkringarna. Och då blir ju svaren lite tråkiga... en gammal katana eller cb kanske, eller lyxvarianten er-5. Helst en hoj som har nära 25 kW orginal så går den jämt och fint (du slipper fulstrypningar) och blir billig att försäkra.

Re: Re: Re: Vilken hoj kan ni rekommendera?

Quaya skrev:
Du förstod nog inte frågan kan jag tänka mig, det är ju en del av frågan om någon kunde rekommendera mig. Någon shysst hoj och som har hyfsad försäkrings-pris.

Tjaaa, vad ska man säga.... finns ju negativa personer också ( med tanke på dig )

Lilla vän. Vad du ska välja för båge är helt omöjligt beror på hur man ska köra, vad man vill få ut utav sin körning, vad cykeln får kosta, hur mycket man vill lägga på försäkring, hur stor posör man är osv osv.
Köp en offroad XR600/650 så lär du bli nöjd då dessa cyklar täcker upp det mesta som man kan tänkas vilja få ut utav sin mc.

Det finns många fina hojar i den nedre priskategorin och du kan säkert hitta någon där du inte blir skinnflådd av försäkringsbolagen. Själv började jag med en CBR600 87a och den hade jag mycket roligt med. Kolla på hojar som är en typ 10 år gamla, de är rejält mycket billigare i försäkring och går rappt dom med, tex har Johannes här på forumet en mkt fin YZF till salu, den är billig i försäkring, går lika snabbt som min men min är svindyr. Vill du komma riktigt billigt undan bör du kolla på typ ER 500 och CB 500 (?), där kostar det inte mycket. Hastigheten är det DU som avgör, inte hojen men det är klart att det lockar mer ju snabbare den är. Köp en lite repad hoj så slipper du ora dig. Lycka till!

P.S: Marals, slappna av lite nu och ge killen vettiga svar.

Quaya skrev:

Tja. Jag köpte en Ninja 600 som första hoj, den är väldigt lättkörd och ändå ganska rapp i motorn. Bara för att man är ung och oerfaren betyder inte det att man inte kan ha en snabb hoj.
Kör man med huvudet tills man lär sig så går det bra.

Lycka till med kortet och framtida hoj

Re: Re: Re: Re: Vilken hoj kan ni rekommendera?

Marals76 skrev:
Lilla vän. Vad du ska välja för båge är helt omöjligt beror på hur man ska köra, vad man vill få ut utav sin körning, vad cykeln får kosta, hur mycket man vill lägga på försäkring, hur stor posör man är osv osv.
Köp en offroad XR600/650 så lär du bli nöjd då dessa cyklar täcker upp det mesta som man kan tänkas vilja få ut utav sin mc.

Finns en poäng med att välja offroad som mellanklassare, då kan man ha kul utan att behöva en djävulens massa effekt. Hade själv offroad som 125:a...

Snabb hoj är inte samma sak som svårkörd.... en av de i mitt tycke mest lättkörda hojar är R6... som en moppe i chassiet... och så länge man kör med huvudet och inte hetsar sig fördärvad så är den snäll oxå.... klart mer lätthanterad än körskolornas GSX750 eller dyl.... och med tiden som man känner sig redo så är det bara att öppna spjället mer och mer....

Högst töntiga hojar som man har råd med som årtonårig student.
*Krockade 5-10år gammla 600. Typ ZZR-600 och CBR 600
*Fula pendlarhojar. Typ ER-5, CB 500
*Gammalt skrot. Typ CB 900, GPz 900(750)
*Hemska glidare. Typ Viagror och sånt jag inte ens vet vad det heter.
*Hojar som självsseparerar och luktar illa. Typ RGV 250 *host*

As good as it´s get...

Men om du bara fyller 18 så blir det ju bara mellanklass, dvs ingen r1 osv... eller?

Du inser att när du är 18 får du köra begränsad mc ? Dvs max 25kW... Jag skulle köpa nåt lättare, tex 350 och sen skita i pluggen.

Yamaha FZR600 torde vara rätt billig att försäkra om du går på de tidigare modellerna (-89 till -91 ung.). Inköpspriset är inte särskilt farligt heller.

Vill du ha en hyfsat billig och snabb hoj tycker jag du skall titta lite på en gammal RD350, nyare än 83. Och vill du ha helkåpa och sånt så kolla på 84+...

Jag har en själv och är 1.96. Helt orginal är körställningen ganska upprätt, och funkade bra för mig. Numera håller jag på och fixar till den lite med helkåpa och saker... ;)

triple skrev:

det är coolt som fan med 2-takt!

:bow :bow
En som har fattat vad det handlar om! :tummenupp
Visst finns det gott om hojar som man hellre skulle vilja ha, men man får mycke hoj för pengarna, och folk tycker faktiskt ofta att det e ganska coolt!

EDIT: Kolla här!

Last edited:
Back