Vilken hoj är "most bang for the bucks" att bygga caferacer på?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Är lite sugen på att snabb bygga en caferacer att glida runt på, är lite osäker på vad man ska utgå från dock.

Farsgubben har en yamaha tr1a-82, inte kört så mkt med den, men är det en god referns punkt på hur hojar från tidiga 80 talet är eller va den redan då slö och klumpig?
Hur är tex en cb 900, gsx1100 eller z750 i jämnförelse?

Sen undrar jag varför en cb900 -82 är dyrare än en cbr 900 -90 ?
 
Om någon säljer en CBR900 -90 så bör du nog titta efter något annat.
Första årsmodellen var 92
 
Jag tycker TR1 är hemsk orginal men fy sjutton så snygga caferacers blir på den hojen. Och helt plötsligt upptäcker man att motorn på TR1 är skitsnygg när den hamnar i en caferacer.

Jag röstar på att du ska bygga på TR1.
 
Gamla CB900, CB1100 är numera "stämplade" som klassiker, därav prisbilden.
Har själv ägt en dylik, magisk motor med med usel väghållning med moderna mått mätt.
Underbart vacker dock!

Gör som jag istället, gör ett bygge av något som ingen jävel hade kunnat förvänta sig :)
 
våga va annurlunda bygg på det du vill o känner för med rätt byggkänsla blir det alltid kanon .:tummenupp moto guzzi ,laverda,
 
Jag tycker TR1 är hemsk orginal men fy sjutton så snygga caferacers blir på den hojen. Och helt plötsligt upptäcker man att motorn på TR1 är skitsnygg när den hamnar i en caferacer.

Jag röstar på att du ska bygga på TR1.
Ja han börjar ju tycka den är lite för tung, han tror inte själv han får mer än 8000 för den och för det priset får man inte mkt annat så det är inte omöjligt!

Jävligt snygga kan uppenbarligen man få dom iaf!
Yamaha%2BTR1%2BNR1.jpg

yamaha+TR1+VincentCR+1.jpg
 
Last edited:
Ja han börjar ju tycka den är lite för tung, han tror inte själv han får mer än 8000 för den och för det priset får man inte mkt annat så det är inte omöjligt!

Om inte du köper den för det priset så gör jag det.. han kan tom få ett par tusen extra..
 
Varför inte en RD350. Billig, retro, relativt snabb och lätt. Blårök och coolt ljud får du på köpet ;)
Dreva ner lite och flina hela vägen fram och tillbaka till cafét.
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ
Ska man vara "renlärig" så ska det ju vara en paralell-twin.
Exempelvis Honda CB500T, Kawasaki Z750 eller varför inte
Kawasaki W650 den har ju en riktigt vacker motor, dock något dyr.

Annars funkar det väl att bygga på det mesta men ju mer som är rätt från början ju mindre behöver man modda.

Ovan nämnda hojar räcker ju att byta tank, sadel, styre, kapa bakramen och bort med framstänkan på i princip (visst det är alltid lite mer för att få det att se rätt ut men i stora drag).
 
Mest "bang for the buck" är fortfarande GSX1100.
Så länge man undviker 16tumsframhjulen och underliga "anti-dive" så är det snabba hojjar med hyfsade bromsar och vägegenskaper (utmärkta för den tiden).
TR1an är inte så lätt att få till, med den långa hjulbasen och plåtramen.
 
Yamaha XS650 tycker jag passar som cafe-racer.

Snygg, bra motor (dock med undantag för elstarten, den är skräp),
de flesta har ekerhjul mm.

Det finns också en massa gå-fort grejer till dem om man vill ha.
Det går att ta upp dem till 1000cc och en bit över 100 hästar
men det är inte helt billigt.

Många firmor jobbar med dem så delar är inte ett stort problem.

De är litet kultförklarade så tyvärr inte jättebilliga.

Här finns en massa info:
http://www.xs650.se/

Klicka på "Länkar".

Mvh,
Ingvar
 
Gamla CB900, CB1100 är numera "stämplade" som klassiker, därav prisbilden.
Har själv ägt en dylik, magisk motor med med usel väghållning med moderna mått mätt.
Underbart vacker dock!

Gör som jag istället, gör ett bygge av något som ingen jävel hade kunnat förvänta sig :)

Detta är ju helt rätt "som ingen jävel kunnat förvänta sig":) var vild i tanken!

Jag vet inte hur många som kan förvänta sig detta (säkert någon som sett och kan lägga in bild) men min dröm är att få till en caféracer med en Honda CBX-sexa från typ -79 å nån sån har inte jag sett. Annars är jag nog mest för någon typ av twin i en caféracer men Hondas sexa är så, tja sexig.:D
 
För lite inspiration vad gäller TR1:an så kika in på www.tr1.de / tr1 / gallery... Speciellt sista sidan. Men det blir inte några klassiska caferäsers och kanske inte så lätta att få till. Försöker själv med en TR1a och det blir ju som det blir :D

Om det ska vara lätt och biligt så finns det bättre objekt.

Angående 8000 för TR1:an, mer får han nog om den är i vettigt skick...

Edit: Lägger till en bild på ett av byggena... :yoparty
 

Bifogat

  • sepp_2007_4.jpg
    sepp_2007_4.jpg
    221.3 KB · Visningar: 348
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top