Vilken hjälm?

Frågeställningen verkar främst finnas hos relativt nyblivna hojförare (?), som får se mysighetsdrömmen med MC att få sig en törn.

Fakta: Det blåser, låter, gör ont i arslet och man blir antingen dyngsur av regn eller av svett.(pungt)

Fråga dig själv varför en vanlig medelklassbil släpar runt på ca 300kg ljudisolering........

//P

Froven skrev:
2549857 Frågeställningen verkar främst finnas hos relativt nyblivna hojförare (?), som får se mysighetsdrömmen med MC att få sig en törn.

Fakta: Det blåser, låter, gör ont i arslet och man blir antingen dyngsur av regn eller av svett.(pungt)

Fråga dig själv varför en vanlig medelklassbil släpar runt på ca 300kg ljudisolering........

//P

joo, jag är ny hojförare, det innebär också att jag inte gått igenom ett antal olika hjälmar, så all input är bra input. sen kanske vissa hjälmar favoriseras mer än andra av folk härinne på sh och det är det jag försöker ta reda på vilken/vilka hjälmar det kan vara.

Jocke K skrev:
2549843 Angående brus i Condor:

Av de hjälmar jag har haft (Shoei Z-One, Arai Condor, Arai RX-7 Corsair)
är Condor den hjälm som brusat mest, jag har även upplevt den som mest "dragig/blåsig". På den positiva sidan så är att den är mer imfri än vad Z-One är.

ok, har du upplevt att det är väldigt bevärande/jobbigt såpass mycket som condor har brusat?

alt. vilken hjälm gillar du bäst?

Last edited:
Formulerade mig lite olyckligt. Vad jag menar är att om man bara provat en hjälm (på hoj vid körning) och tycker att den brusar så tycker man att den hjälmen är brusig.

Har man haft 3 olika hjälmar och kört med (helst på samma hoj) har man skaffat sig en bild av vilken som är tystast.

Annars är lösningen öronproppar, Laser är helt grymma. http://www.earstore.se/produkt/77-oronproppar-engangs-Bacou-Dalloz-Laser-Lite.htm

//P

Det verkar som om olika hjälmfabrikanter skjuter in sig på olika huvudformer så generella råd går inte att ge.
Min fru körde ett par år med Shoei Raid, men när den råkade bli skrapad av asfalten så bytte hon till Shoei Raid II.
Hon upplever med den nya en lättare, tystare och mer aerodynamiskt utformad hjälm som inte frestar nacken så mycket i högre hastigheter

Froven skrev:
2549896 Formulerade mig lite olyckligt. Vad jag menar är att om man bara provat en hjälm (på hoj vid körning) och tycker att den brusar så tycker man att den hjälmen är brusig.

Har man haft 3 olika hjälmar och kört med (helst på samma hoj) har man skaffat sig en bild av vilken som är tystast.

Annars är lösningen öronproppar, Laser är helt grymma. http://www.earstore.se/produkt/77-oronproppar-engangs-Bacou-Dalloz-Laser-Lite.htm

//P

cool, jag köper dina argument!

elwe skrev:
2549928 Det verkar som om olika hjälmfabrikanter skjuter in sig på olika huvudformer så generella råd går inte att ge.
Min fru körde ett par år med Shoei Raid, men när den råkade bli skrapad av asfalten så bytte hon till Shoei Raid II.
Hon upplever med den nya en lättare, tystare och mer aerodynamiskt utformad hjälm som inte frestar nacken så mycket i högre hastigheter

så vad det handlar om är om man kan få låna hjälm och köra sin hoj så man vet. är det någonting vanligt, dvs att få låna hjälm för en 'provkörning'? eller du får helt enkelt köpa hjälmen och hoppas på det bästa?

Last edited:
Bortsett från kåpan på mc:n så spelar tydligen huvudformen oxå stor roll när det gäller hur tyst en hjälm är. I mitten på 80-talet så hade jag en lite billigare Bieffhjälm som extrahjälm och den lånade jag ut till en kompis som jag skulle ut och skjutsa. Efter ett antal mil så undrade han om vi kunde byta hjälm eftersom han tyckte att den inte kändes bekväm på hans huvud. Då inträffade det märkliga att jag tyckte att Bieffhjälmen var tystare än den betydligt dyrare AGVhjälmen som jag hade på mig innan och han tyckte precis tvärtom.

Bettskena skrev:
2550017 så vad det handlar om är om man kan få låna hjälm och köra sin hoj så man vet. är det någonting vanligt, dvs att få låna hjälm för en 'provkörning'? eller du får helt enkelt köpa hjälmen och hoppas på det bästa?

Jag kräver alltid att få prova hjälmen under en tur innan jag köper den. Tänker inte köpa "grisen i säcken" när det handlar om en hjälma man ska trivas med i några tusen mil. Har bara hänt en gång under alla år att affären tvekat med att låna ut den, men när jag sa att då går jag till en annan firma så gick det plötsligt bra.

Last edited:
Jag kräver alltid att få prova hjälmen under en tur innan jag köper den. Tänker inte köpa "grisen i säcken" när det handlar om en hjälma man ska trivas med i några tusen mil. Har bara hänt en gång under alla år att affären tvekat med att låna ut den, men när jag sa att då går jag till en annan firma så gick det plötsligt bra.[/QUOTE]

cool, precis det jag ska göra!

:tummenupp

förresten, vilka mc butiker rekommenderar ni?

de jag kommer tänka på först är mcpoolen i sumpan, mc varuhuset på norra stationsgatan...

Köpte en condor på yamaha center gbg i våras för 3000 kr och är super nöjd. Det stod mellan den och en raid II. Tyckte condor satt skönare helt enkelt och gillade den "frostade" färgen bättre än raids helmatta.

Bettskena skrev:
2549879 joo, jag är ny hojförare, det innebär också att jag inte gått igenom ett antal olika hjälmar, så all input är bra input. sen kanske vissa hjälmar favoriseras mer än andra av folk härinne på sh och det är det jag försöker ta reda på vilken/vilka hjälmar det kan vara.

ok, har du upplevt att det är väldigt bevärande/jobbigt såpass mycket som condor har brusat?

alt. vilken hjälm gillar du bäst?
Nej jag upplever det inte som väldigt besvärande med bruset i Condor-hjälmen. Jag använder alltid Proppar i öronen, dock tycker jag att det är behagligt med en tystare hjälm, framförallt när jag kör långt.
Den bästa hjälm jag har haft är RX-7 Corsair, den tystaste är Z-One.
Men det är högst personligt hur man upplever en hjälm.

Här kan du köpa hjälmar till bra pris: Rekomenderas::
http://www.fc-moto.de/

Såg att du vill köpa en svart hjälm, snyggt..
Tänk på att en mer färgglad hjälm/kläder syns bättre i trafiken..

Last edited:
Peter_E skrev:
2550077 Köpte en condor på yamaha center gbg i våras för 3000 kr och är super nöjd. Det stod mellan den och en raid II. Tyckte condor satt skönare helt enkelt och gillade den "frostade" färgen bättre än raids helmatta.

tack!

jag föredrar condoren just nu framför raid II, men ska prova några till innan jag köper en.

:tummenupp

Jocke K skrev:
2550081 Nej jag upplever det inte som väldigt besvärande med bruset i Condor-hjälmen. Jag använder alltid Proppar i öronen, dock tycker jag att det är behagligt med en tystare hjälm, framförallt när jag kör långt.
Den bästa hjälm jag har haft är RX-7 Corsair, den tystaste är Z-One.
Men det är högst personligt hur man upplever en hjälm.

Här kan du köpa hjälmar till bra pris: Rekomenderas::
http://www.fc-moto.de/

Såg att du vill köpa en svart hjälm, snyggt..
Tänk på att en mer färgglad hjälm/kläder syns bättre i trafiken..

bra inlägg igen - tack!

ska prova några hjälmar förutom condor och raid II faktiskt. men färgglada hjälmar/skinnställ är inget jag gillar riktigt. visst, du kanske syns bättre, men ännu så länge föredrar jag 'mörkare' utrustning.

Last edited:
Jocke K skrev:
2549804 Ok. Det var en nyhet för mig.
Är det ett Shoei orginal tillbehör eller finns det även till andra hjälmar?
Vem säljer whisper kit?
Finns att köpa hos alla ÅF som säljer shoei.
Det är shoei orginal tillbehöver, inget universalt..

Trek79 skrev:
2549838 Öhm, vad är pinlock visir för något? :rodnar

pinlock är ett "visir" som du fäster på insidan av visiret :)
pinlock.jpg

Last edited:
Paser skrev:
2550139 Finns att köpa hos alla ÅF som säljer shoei.
Det är shoei orginal tillbehöver, inget universalt..

pinlock är ett "visir" som du fäster på insidan av visiret :)
pinlock.jpg

pinlockvisiret, är det för att motverka imma?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back