Vilken hjälm?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Tjena!

Jag tänkte köpa hjälm snart och har 2 favoriter:

Den ena är en Arai Condor frostsvart 2006 (http://www.johnsofromford.co.uk/arai-condor.jpg) och kostar 3595:- på MCpoolen i Sumpan.

och den andra är en Shoei Raid II mattsvart 2006 (http://www.autoserviciomotorista.com/images/productos/cascos/62055.jpg) som kostar 3190:- också på MCpoolen.

Nu är jag inte nån expert på hjälmar men har förstått att båda dessa ska vara väldigt bra. (Och för övrigt kommer min förstahoj bli en sporthoj).

Är det någon som har nåt tips på vilken av dem jag ska välja? Som har en själv? Eller välja en helt annan hjälm & modell?

Tacksam för svar!

Kan inte säga ngt om dessa hjälmar.
Men kan starkt rekomendera Shoie XR-1000.
Mycket trevlig hjälm som sitter perfekt och har bra ventilation.
Med ett så kallat whisper kit blir det väldigt tyst inne i hjälmen.
Pinlock visir har jag för mig är standard på dessa hjälmar, funkar suveränt, ingen imma på visiret öht.

Bettskena skrev:
2549597 Tjena!

Jag tänkte köpa hjälm snart och har 2 favoriter:

Den ena är en Arai Condor frostsvart 2006 (http://www.johnsofromford.co.uk/arai-condor.jpg) och kostar 3595:- på MCpoolen i Sumpan.

och den andra är en Shoei Raid II mattsvart 2006 (http://www.autoserviciomotorista.com/images/productos/cascos/62055.jpg) som kostar 3190:- också på MCpoolen.

Nu är jag inte nån expert på hjälmar men har förstått att båda dessa ska vara väldigt bra. (Och för övrigt kommer min förstahoj bli en sporthoj).

Är det någon som har nåt tips på vilken av dem jag ska välja? Som har en själv? Eller välja en helt annan hjälm & modell?

Tacksam för svar!

Du skall välja den som som sitter bäst på skallen, både Shoei & Arai gör suveräna hjälmar så det behöver du inte bry dig om.

Tjena!
Jag kan inte speciellt mkt om hjälmar och har inte prövat så många heller men jag kör men Raid II och kan säga att jag tror att den hjälmen är rätt ensam att framkalla så mkt vindbrus som den gör. Jag är alltså inte nöjd med den.
Visste den sitter gött på huvvet men jag provade en arai och den sitter fan bättre på mig så det blir det nästa gång inget snack. tror att vindbruset på raid tvåan kommer sig av att den är så kort i nacken om du förstår. finns ett wisper strip kit som fungerar riktigt bra men hålet att stoppa in huvudet i blir litet så gör man det några gånger om dagen när man kör så blir det jobbigt i längden. så jag kör alltid med proppar..då det blir för jobbigt annars redan i farter runt 100 km/h

hoppas detta hjälper dig ngt

Paser skrev:
2549606 Kan inte säga ngt om dessa hjälmar.
Pinlock visir har jag för mig är standard på dessa hjälmar, funkar suveränt, ingen imma på visiret öht.

Vad är ett whisper kit ?

/Jocke

Paser skrev:
2549606 Kan inte säga ngt om dessa hjälmar.

schysst, har antecknat det!

Köp en Nolan N31 Classic, fungerar i alla lägen o drar blickarna till sig! :arsele

Licious skrev:
2549619 Tjena!
Jag kan inte speciellt mkt om hjälmar och har inte prövat så många heller men jag kör men Raid II och kan säga att jag tror att den hjälmen är rätt ensam att framkalla så mkt vindbrus som den gör. Jag är alltså inte nöjd med den.
Visste den sitter gött på huvvet men jag provade en arai och den sitter fan bättre på mig så det blir det nästa gång inget snack. tror att vindbruset på raid tvåan kommer sig av att den är så kort i nacken om du förstår. finns ett wisper strip kit som fungerar riktigt bra men hålet att stoppa in huvudet i blir litet så gör man det några gånger om dagen när man kör så blir det jobbigt i längden. så jag kör alltid med proppar..då det blir för jobbigt annars redan i farter runt 100 km/h

hoppas detta hjälper dig ngt

jo, det var väldigt bra! och jobbigt redan vid 100 knyck låter inte speciellt kul...

MILKY skrev:
2549641 Köp en Nolan N31 Classic, fungerar i alla lägen o drar blickarna till sig! :arsele

hellre en sån här isåfall:

http://www.jofa.se/jofa/catalog/images/prod_img_small/2817.gif

Last edited:
Jocke K skrev:
2549630 Vad är ett whisper kit ?

/Jocke
Ett whisper kit monteras på undersidan av hjälmen.
Håller tätt runt nacken och under hakan.
Inget brus i hjälmen och ventilationen fungerar bättre.
Kostar runt en 300kr.

shoei_whisperstripkit.jpg

Licious skrev:
2549619 så jag kör alltid med proppar..då det blir för jobbigt annars redan i farter runt 100 km/h

Och hur många kör utan proppar då ??

De få gånger man sätter sig på hojen utan proppar är man helt säker på att ett generalras väntar runt hörnet, så mycket som det rasslar och lever...

//P

Personligen så tycker jag att Arais hjälmar har mer "plats" mellan ansikte/visir än vad Shoei har. Vet flera kompisar som gått över från Shoei till Arai just p.g.a att haka/näsa kan ta i hjälmen ibland. Men det beror som sagt på hur din ansiktsform är. Jag säger som flera andra, prova och ta den som känns bäst.

Själv har jag just nu en Shoei XR-"någonting" och den upplever jag oxå som väldigt "brusig". Iof beror det ju en del på kåpan oxå, men jag tycker iaf att en hjälm i den prisklassen borde vara tystare.

Paser skrev:
2549729 Ett whisper kit monteras på undersidan av hjälmen.
Kostar runt en 300kr.

Ok. Det var en nyhet för mig.
Är det ett Shoei orginal tillbehör eller finns det även till andra hjälmar?
Vem säljer whisper kit?

Paser skrev:
2549729 Ett whisper kit monteras på undersidan av hjälmen.
Kostar runt en 300kr.

ok, men är det ett nödvändigt ont? alltså om hjälmen är sunkig är den bra att ha, men en schysst hjälm borde man väl inte behöva köpa ett whipser kit till..eller??

Bettskena skrev:
2549806 ok, men är det ett nödvändigt ont? alltså om hjälmen är sunkig är den bra att ha, men en schysst hjälm borde man väl inte behöva köpa ett whipser kit till..eller??

jag menar whisper kit...

Colinabo skrev:
2549765 Personligen så tycker jag att Arais hjälmar har mer "plats" mellan ansikte/visir än vad Shoei har. Vet flera kompisar som gått över från Shoei till Arai just p.g.a att haka/näsa kan ta i hjälmen ibland. Men det beror som sagt på hur din ansiktsform är. Jag säger som flera andra, prova och ta den som känns bäst.

Själv har jag just nu en Shoei XR-"någonting" och den upplever jag oxå som väldigt "brusig". Iof beror det ju en del på kåpan oxå, men jag tycker iaf att en hjälm i den prisklassen borde vara tystare.

ok, arai verkar favoriseras än så länge, men visst ska jag prova flera.

:tummenupp

Last edited:
Jag kör med Raid II, tycker den sitter grymt bra på huvudet!
Har aldrig haft problem med imma, oavsett om jag kört med pinlock eller ej (det följer med som standard).

Det enda negativa jag kan säga är att jag tycker den brusar lite väl mkt, men proppar löser ju det...

DaKo skrev:
2549820 Jag kör med Raid II, tycker den sitter grymt bra på huvudet!
Har aldrig haft problem med imma, oavsett om jag kört med pinlock eller ej (det följer med som standard).

Det enda negativa jag kan säga är att jag tycker den brusar lite väl mkt, men proppar löser ju det...

ok, det verkar vara bruset som är 'problemet' med raid 2 hjälmen jämfört med condor hjälmen.

tack för input!

:)

Trek79 skrev:
2549838 Öhm, vad är pinlock visir för något? :rodnar

Ett "extra" visir på insidan av det ordinarie som förhindrar imma. Funkar väldigt bra.

Alltså, ni som anser att den eller den hjälmen brusar, vilka andra hjälmar har ni kört med på samma hoj ?

Schuberthjälmarna skall vara väldigt tysta, likaså BMW´s hjälmar.

//P

Last edited:
Bettskena skrev:
2549837 ok, det verkar vara bruset som är 'problemet' med raid 2 hjälmen jämfört med condor hjälmen.

tack för input!

:)

Angående brus i Condor:

Av de hjälmar jag har haft (Shoei Z-One, Arai Condor, Arai RX-7 Corsair)
är Condor den hjälm som brusat mest, jag har även upplevt den som mest "dragig/blåsig". På den positiva sidan så är att den är mer imfri än vad Z-One är.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back