Vilken hjälm ska jag välja?

Nozfer

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
None
Valet står mellan dessa två.
Lite tips och råd vore välkommet.

Bifogat

• n1000v_11.jpg
    n1000v_11.jpg
    10.9 KB · Visningar: 74
  • shoei.JPG
    shoei.JPG
    8.4 KB · Visningar: 87
Nitro skulle jag välja. Har inte provat den, men läst en del om den. Helt klart den mest prisvärda hjälmen på marknaden enligt mitt tycke. Utseendet på den är inte helt fel heller :tummenupp .

Jag tror SHOEI har snäppet bättre kvalite och finish på sina hjälmar, men jag skulle inte lägga ut 2-3000:- extra för det om man jämför med priset på Nitro.

Lånar din tråd lite...
Vilken hjälm skall jag välja då?
Båda kostar ca 3000kr
Måste tyvärr köpa hos en handlare som bara har duells sortiment...
Arai RV eller shoei Raid

//M

Bifogat

• araiRV.jpg
    araiRV.jpg
    13.3 KB · Visningar: 62
  • Shoei Raid matt.jpg
    Shoei Raid matt.jpg
    8 KB · Visningar: 63
Mingves skrev:
Lånar din tråd lite...
Båda kostar ca 3000kr
Arai RV eller shoei Raid

//M

Den till höger, sen köper du svart visir till den med! :tummenupp
Kanske lackera den? :va

Twice skrev:
Den till höger, sen köper du svart visir till den med! :tummenupp
Kanske lackera den? :va
Finns i matt svart, blank svart eller grå för 3000kr, vill man ha coolare lack = 4000kr....utanför budget...

Tror dock den matta kan vara grym med svart visir till mitt svarta ställ och den Gröna speed fouren...

//M

Du ska helt klart köpa den som sitter bäst. Jag har själv Nitrohjälmen och den är megatung. Ta Shoie om den är lättare. Mycket skönare att ha en lätt hjälm på sig.

Mingves skrev:
Finns i blank svart eller grå för 3000kr, vill man ha coolare lack = 4000kr....utanför budget...

Tror dock den matta kan vara grym med svart visir till mitt svarta ställ och den Gröna speed fouren...

//M

Där har du det! Som en smäck! :tummenupp
Kasta upp lite bilder med hjälm ställ och hojj sen när hjälmen e hemma!

Mingves skrev:
Lånar din tråd lite...
Båda kostar ca 3000kr
Arai RV eller shoei Raid

//M

Arai finns inte i duells sortiment (är det en Yamaha-handlare?). Däremot så borde han ha AGV.

Kör själv Shoein och den funkar bra men den mattsvarta färgen som jag har är lite känslig.
Om nu någon mot förmodan skulle undra så väger Shoei´n 1467 gram enl postvågen på ICA Björcksgatan.

Mingves skrev:
Lånar din tråd lite...
Båda kostar ca 3000kr
Arai RV eller shoei Raid

//M

Har kört med Raid hela förra säsongen och det har inte varit mycket att klaga på. Mycket prisvärd hjälm.

Annars får du väl en enfärgad XR-1000 för 3600, men det kanske är lite för mycket.

Kan tipsa om att Beviks i Linköping säljer Arai Astro för 3800:- (normalt 5700:-)
Dock vet jag inte hur många dom har kvar nu efter helgens öppethus men det går ju att ringa och kolla!

<--- den helt klart!!

nitro alltså! eller d.v.s. om den passar ditt hue, jag är iaf grymt nöjd med min :)

Jag har Raid men irriterar mig på den. Den immar igen med en gång om man står stilla. Immar igen även om man andas ut lite mer än normalt när man åker. Jag får liksom forma om läpparna så att man andas neråt då funkar det bra. Det ska man inte behöva göra väl? Kanske är det fortfarande kalla vädret som gör att visiret immar igen så jävla lätt? Har alla ventilationer öppna. :huvet

Har du provat att montera ett nässkydd. Kostar 140 pengar, det funkade mycket bra på min AGV.
25-9340.jpg

Allex skrev:
Jag har Raid men irriterar mig på den. Den immar igen med en gång om man står stilla. Immar igen även om man andas ut lite mer än normalt när man åker. Jag får liksom forma om läpparna så att man andas neråt då funkar det bra. Det ska man inte behöva göra väl? Kanske är det fortfarande kalla vädret som gör att visiret immar igen så jävla lätt? Har alla ventilationer öppna. :huvet

Attans nu blev ju inlägget uppochner :tungan .

Twice skrev:
Där har du det! Som en smäck! :tummenupp
Kasta upp lite bilder med hjälm ställ och hojj sen när hjälmen e hemma!

Här kommer bilden....

//M

Bifogat

• trajja3_web.jpg
    trajja3_web.jpg
    88.6 KB · Visningar: 133
Allex skrev:

Kalla vädret tror jag på. Har haft Shoei XR 800 o XR 900 o båda immade lika mycket. Annars klockrena hjälmar...
Testa ett fogcity, finns under hjälmtillbehör på Duells.se. Plastfilm man limmar på insidan av visiret, klockrent, funkar perfekt. Immar inte nåt med det.

Nitro e tunga hjälmar. Testade en ARAI RX7 tror jag den hette... Fyfasiken vad lätt o go. Blir något likvärdigt nästa sommar.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8