Vilken hjälm är tystast?

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
gpx 600
Jo, nu är det så att jag har kört omkring en herrans massa mil i cirka två säsonger med min Shoei Raid 1. Hjälmen har en passform som slår det mesta, men den för ett sjuherrans liv. Ljudet i hjälmen är riktigt störande, trots att jag använder öronproppar. Så nu undrar jag, kan någon tipsa om en tyst hjälm som sitter tight som tusan?

alternativt, vilka öronproppar är bäst?

Byt märke kanske.
Jag har provat Shoei Z-one, var ett jäkla liv i den.
Köpte Arai & har avverkat två stycken nu, funkar kalas bra. I mitt fall handlar det förmodligen om att Shoei inte passar min ansiktsform & därför inte sluter runt så bra vilket Araien gör.

Annars, om plats finnes...kör in dubbla proppar :)

Testa BMW:s hjälmar, de har en modell som heter Sportintegral. Jag testade Schubert, Shoei XR1000 och denna, och den var klart tyst och passade min vattenskalle perfekt, suverän komfort. Kör med den sen sent på förra säsongen, och det som ev. kunde vara lite bättre är ventilationen. BMW ska visst ersatt den med en nyare modell nu, den kanske är lite bättre. Vad gäller ljud så var den klart tystast på min hoj i alla fall...

Kapten Stofil skrev:
2093239 Jo, nu är det så att jag har kört omkring en herrans massa mil i cirka två säsonger med min Shoei Raid 1. Hjälmen har en passform som slår det mesta, men den för ett sjuherrans liv. Ljudet i hjälmen är riktigt störande, trots att jag använder öronproppar. Så nu undrar jag, kan någon tipsa om en tyst hjälm som sitter tight som tusan?

alternativt, vilka öronproppar är bäst?

Testa Raid II, har ingen själv men Mcpoolen skriver följande:

Raid II är en vidareutveckling från Raid, man skulle även kunna säga att det är en ny hjälm med hänsyn till de stora förändringarna.

Ofta vill man inte byta märke eller modell, så testa :)

Jag kör med Arai & är sjukt nöjd. Kör ju dessutom fighter så jag sitter alltid mitt i vinden. Har aldrig haft planer på hörselskydd eller nåt sånt. Kan varmt rekomendera ett test av en Arai.

Schuberth S1, BMW Systemhelm 5 och ROOF R010 i den ordningen.

Allt enligt senaste numret av Bike UK.

Sök på lite hjälm-tester. Borde finnan nån ganska ny nånstans på google.
Senaste testerna så har HJC hjälmar fått goda betyg på tystheten....

Kör Schuberth S1 och den är jäkligt tyst (har även kört Nolan och Shoei). BMWs hjälmar är som någon tidigare skrev ganska tysta men det är inte så konstigt då dom tillverkas av just Schuberth

Schuberth Concept är inte lika tyst då den är delningsbara men lär ändå vara tystare än det mesta...

Edit: Tänk på att tätningen i halsen är kritisk för tystheten, den tystaste hjälm lär vara väldigt bullrigt om det inte sitter tätt där...

Last edited:
Hoztic skrev:
2093563 Jag har en Raid II, och det är en märkbar skillnad i vindbrus mellan mina 2 hojar, dvs, man måste nästan provköra hjälmen för att verkligen veta hur det funkar.
Så sant, kåpans utformning, förarens sittställning och längd, och en massa annat som spelar in. Rätt för mig behöver inte alls vara rätt för dig!

Prova Schubert S1, den e stor, tung och ful som stryk, men absolut den tystaste hjälmen.

smacker skrev:
2093573 Jag kör med Arai & är sjukt nöjd. Kör ju dessutom fighter så jag sitter alltid mitt i vinden. Har aldrig haft planer på hörselskydd eller nåt sånt. Kan varmt rekomendera ett test av en Arai.

VILKEN MODELL HAR DU???

tack för alla förslag, antar att det som gäller nu är att ge sig ut o provköra en hel massa hjälmar.

@ Ullis, nja... Arai har aldrig riktigt passat på min skalle, jag har alltid varit en Shoei-snubbe

@ HansJ
...fast, man får får ju förlossningtrauma varje gång man provar BMW-hjälmen :) Har du haft en sån en längre tid, vänjer man sig vid att den e så tight innan man kommer i den, eller e jag bara gnällig?

Last edited:
Själv har jag en Shoei Raid I och den bullrar ganska mkt i höga farter. Har dock märkt att om jag håller handen under hjälmen vid halsen så blir det knäpptyst. Har även testat frugans Arai (fick pressa på den) och den var bra mkt bättre i ljudnivå. Kan bero på att den var trängre eller att den helt enkelt var bättre.

Det dumma om man hitta en hjälm och skall köra på gatan är ju att idag är alla de dyraste hjälmarna utvecklade för bana, vilket gör att de skall låta utifrån. Du skall kunna höra hojarna runt dig samt din hoj. Därför låter oftast 5000kr hjälmarna mer än moppehjälmar för 1000 spänn... :huvet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman