Vilken hjälm är tystast?

fox9racing skrev:
2093446 Har inte testat själv men det finns "Whisper Stripe" som ska göra hjälmen tystare. Kolla på http://www.shoei-europe.com/en/
Borde det inte imma igen lättare med ett sådant...?

Har ni aldrig pravat att luta huvudet lite bakåt så att hjälmen hamnar i samma läga som när den ligger på t.ex. ett bord. (undersidan vågrät) Då blir det TYST...fast det är inte så skönt att sitta och köra så :rolleyes:

Mikey skrev:
2093976 Borde det inte imma igen lättare med ett sådant...?

Har ni aldrig pravat att luta huvudet lite bakåt så att hjälmen hamnar i samma läga som när den ligger på t.ex. ett bord. (undersidan vågrät) Då blir det TYST...fast det är inte så skönt att sitta och köra så :rolleyes:

Nej, det är ingen större skillnad.

Det ironiska är att min XR-1000 upplever jag som tystare än BMW Sportintegral. Det har förmodligen att göra med huvudformen. Passar inte i BMW-hjälmen.

Whisper-stripen på Shoei-hjälmarna är klart prisvärd. Den åker dock bort vid banåkning.

EARphone-pluggar till så blir det tvärtyst.

När jag letade hjälm förra säsongen så var jag först och främst ute efter en tyst hjälm. ( som då dessutom var säker men det är ju lite självklart..)
Åkte till Mc-kläder i Lomma och provade Shubert S1, Bmw Sportintegral och Shoie Z-one. Det trevliga med den affären är att man får ta son hoj o köra en sväng med hjälmen på huvudet, detta eftersom kåpans form är ganska avgörande för hur mycket det bullrar i hjälmen. Allt beror på hur luftströmmen träffar undersidan på hjälmen. Jag föll för en BMW sportintegral, tröts den något klaustofobiska känslan när man drar den av sig.. Första 10 gångrna var jag övertygad om att öronen skulle hänga med av..
Är helnöjd med mig hjälm, har aldrig öronproppar. Det behövs lixom inte.
Allra tystast blir det dock om man har en halsduk som är ganska stor och bullig och som tar bort den raka ytan av hjälmens undersida.. då är det knäpptyst runt skallen.
lycka till med köpet!

Kapten Stofil skrev:
2093903 tack för alla förslag, antar att det som gäller nu är att ge sig ut o provköra en hel massa hjälmar.

@ Ullis, nja... Arai har aldrig riktigt passat på min skalle, jag har alltid varit en Shoei-snubbe

@ HansJ
...fast, man får får ju förlossningtrauma varje gång man provar BMW-hjälmen :) Har du haft en sån en längre tid, vänjer man sig vid att den e så tight innan man kommer i den, eller e jag bara gnällig?
Har nog kört ett par hundra mil med den. Man vänjer sig, det är förmodligen det som gör den så tyst oxå... Men som sagt, testa på en tur med din hoj, inte säkert den funkar för dig.

Min X-lite 801 är mycket trevlig o tyst. Nackdelen är att vetilationsreglaget vid munnen skramlar när det är stängt.. Irriterande om man inte har nåt annat att tänka på när man kör!

Nån som har haft X-lite och bytt mot nåt som är mycket tystare??

Har själv en Shoei raid och när jag körde sporthoj så brusade den så mycket av vinden att jag var tvungen att använda öronplugg, men nu när jag kör motard och sitter rakare så har jag inget brus alls i hjälmen, så jag slipper nu öronplugg. På sporthojen så började vindbruset bli irriterande vid 100+ och på motarden så är inte vindbruset irriterande förrens 160+.

Min sho-hej var knäpptyst de första veckorna... sen började den släppa igenom mer och mer oljud och är idag lika kass som alla mina tidigare hjälmar. Spelar dock ingen större roll eftersom jag kör med öronproppar.

Dom flesta Arai hjälmarna går att få ännu tystare, genom att plocka ut kindkuddarna och stoppa i lite skumgummi i hålen vid öronen. Oftast ett bra knep om hjälmen inte blir tillräckligt tyst.

Kapten Stofil skrev:
2093239 Jo, nu är det så att jag har kört omkring en herrans massa mil i cirka två säsonger med min Shoei Raid 1. Hjälmen har en passform som slår det mesta, men den för ett sjuherrans liv. Ljudet i hjälmen är riktigt störande, trots att jag använder öronproppar. Så nu undrar jag, kan någon tipsa om en tyst hjälm som sitter tight som tusan?

alternativt, vilka öronproppar är bäst?

Yes har en hjälm som heter Silentium som har inbyggda hörselkåpor.
Jag har aldrig testat men måste ju vara ganska tyst.

Mvh Kristoffer.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...