Vilken hjälm är den bästa?

lpdata

Hayabusa
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Hayabusa RX-1...Lynx 550-08
Hej alla sporthojjare!

Har idag en Bieffe Predator som sitter kanon MEN när jag passerar 200km/h börjar jag få dimmsyn, provat att krypa ned mera bakom kåpan visst hjälper det men inte så mycket.
När jag tar frugans Nolan är den klart bättre men då låter den som satan istället.

Så vilken hjälm tycker ni är den bästa, dels skall den vara stilla i höga farter sedan skall den vara tyst oxå, finns det någon sådan hjälm?

Tacksam för svar i denna fråga

//Lasse

Bifogat

• 175 PREDATOR.gif
    175 PREDATOR.gif
    18.9 KB · Visningar: 1,729
Svar: Det är helt individuellt vilken hjälm som passar en bäst. Prova.

Själv tycker jag den hjälm jag har passar mig bäst, sitter som en smäck: Shark RSR2.

För högfart ska väl Schuberth S1 va schysst.

ARAI. Ingen slump att flera roadracingförare använder ARAI-hjälmar lackerade som sina hjälmsponsorers hjälmar istället för det märket.

Goodstuff skrev:
ARAI. Ingen slump att flera roadracingförare använder ARAI-hjälmar lackerade som sina hjälmsponsorers hjälmar istället för det märket.
Jag har alltid varit den största förespråkaren av Arai men efter att visirmekanismen pajat efter typ fem byten så kan jag konstatera att om plast knakar är det bara en tidsfråga innan det pajar. Tyvärr var tiden dessutom väldigt kort. Nu är skiten under reklamationsutredning men jag kommer aldrig att köpa en Arai igen om de inte designar om visirmekanismen.

img42e57bbce3159.jpg

Neutral skrev:
Jag har alltid varit den största förespråkaren av Arai men efter att visirmekanismen pajat efter typ fem byten så kan jag konstatera att om plast knakar är det bara en tidsfråga innan det pajar. Tyvärr var tiden dessutom väldigt kort. Nu är skiten under reklamationsutredning men jag kommer aldrig att köpa en Arai igen om de inte designar om visirmekanismen.
Just visirmekanismen är inte så bra på ARAI men att köpa en mindre säker hjälm pga det är väl lite dumsnålt?
Shoei skulel jag kunna tänka mig men de pasar inte min skalle vilket ARAI gör perfekt.

Goodstuff skrev:
Shoei skulel jag kunna tänka mig men de pasar inte min skalle vilket ARAI gör perfekt.

För mig är det tvärtom. Har för mig att Arai generellt passar bra på runda huvuden, medan Shoei funkar bra om huvudet är lite avlångt. Visirmekanismen verkar OK vara bra på min Shoei ja. Jag byter ofta mellan mörkt och ljust visir, och inga konstigheter med mekanismen efter 4 säsonger.

Goodstuff skrev:
Just visirmekanismen är inte så bra på ARAI men att köpa en mindre säker hjälm pga det är väl lite dumsnålt?
Frågan är hur säkert det är att åka med en Nolan i plast från -96 för att finhjälmen är paj? Den frågan vill jag inte ens ha svar på. :död

För att förtydliga så tycker jag att visirets funktion är toppen med låsknappen som gör att det aldrig kan öppnas i fart, verkar inte som det kan stängas av sig själv i fart heller som billigare hjälmar jag haft. Det är själva bytesmomentet som suger. Kanske beror det på att Arai var tidigt ute med verktygslöst snabbyte av visiret och att de nyare systemen helt enkelt är mycket bättre. Om plast knakar kommer det att gå sönder helt enkelt. Jag har kikat på en del andra märken och flera har betydligt bättre mekanismer där man byter snabbt och enkelt utan domedagsknak och sprak.

Jag har haft samma problem på min ARAI, dvs att den yttre plastkåpan som sitter över mekanismen tar stryk vid bytena. Bytana är dessutom lite omständliga att göra. Annars är hjälmen grymt bra.

Jag har en dyr men lite gammal (5 år) Shoei och den är jag väldigt nöjd med. Men, för ett par veckor sedan provkörde jag en BMW1200ST och lånade en hjälm ifrån dom... Hjälmen var BMWs SportIntegral hjälm och var helt kanon bra! Min nästa hjälm kommer att vara en sådan. :tummenupp

Goodstuff skrev:
Jag har haft samma problem på min ARAI, dvs att den yttre plastkåpan som sitter över mekanismen tar stryk vid bytena. Bytana är dessutom lite omständliga att göra. Annars är hjälmen grymt bra.
Precis, det är övre fästet i den kåpan som small av. Tack vare att kåpan är i vägen så är det också svårt att se vad man håller på med när man byter men jag har alltid varit försiktig och tagit god tid på mig. Ändå går den sönder kl 22.00 strax söder om Puttgarden efter en hel dag i regn. Tur det var ett hotell på gården bredvid för då var jag arg. :mad: Tack för silvertejpen, den räddade Ringenresan. :Bugar

I övrigt är jag precis som du kanonnöjd med hjälmen. Förutom gott säkerhetsrykte och att min all time favorite Doohan hade Arai så är den full av goa features. På vägen hem från Ringen till Linköping körde vi 138 mil utan övernattning så då var hjälmen på mycket men inga komfortproblem alls. Den är fantastiskt skön.

Last edited:
Som sagt, vilken som är bäst är helt individuellt, både huvudform, kroppsbyggnad och hojens aerodynamik spelar in. Jag skulle dock vilja slå ett slag för BMW:s Sportintegral också. Tyst, bekväm och stabil, och dessutom ett vettigt pris, max 3500 i Sverige! Testa den åtminstone!

lpdata skrev:
Så vilken hjälm tycker ni är den bästa, dels skall den vara stilla i höga farter sedan skall den vara tyst oxå, finns det någon sådan hjälm?

Tacksam för svar i denna fråga

//Lasse

Jag har en KBC XR7 ( cammo tjossan ) och den är jag grymt nöjd med. Jag tycker att den är väldigt tyst i jämförelse med shoei raid. Men ingen hjälm är ju helt tyst, provat hörselproppar?

HansJ skrev:
Som sagt, vilken som är bäst är helt individuellt, både huvudform, kroppsbyggnad och hojens aerodynamik spelar in. Jag skulle dock vilja slå ett slag för BMW:s Sportintegral också. Tyst, bekväm och stabil, och dessutom ett vettigt pris, max 3500 i Sverige! Testa den åtminstone!
Fast vilken hjälm som är säkrast är ju inte individuellt. En billig plasthjälm är ju aldrig bättre än en Arai Corsair RX7RR även om den kanske sitter skönare.

Arai och arai och.....Rossi,varför kör inte han med arai..är det för han riskerar livet med AGV och likadant gäller alla andra racerförare som inte åker med Arai.Är dom sämre dom hjälmarna säkerhetsmäsigt,skulle inte tro att ngn av dom gubbarna riskerar sina liv med en hjälm som inte är säker.Men som sagt
Köp den hjälm som passar ditt huvud bäst och som du trivs bäst med

Ska jag tolka att flertalet åker med arai men att det lackats med AGV,Shark,Shoie logotyper..tror knappast det

Last edited:
[QUOTE
Köp den hjälm som passar ditt huvud bäst och som du trivs bäst med[/QUOTE]

Köpte Bieffe´n då den satt perfekt och var kanonskön, men som sagt vibererar den i +200

//Lasse

Nybörjare skrev:
Arai och arai och.....Rossi,varför kör inte han med arai..är det för han riskerar livet med AGV och likadant gäller alla andra racerförare som inte åker med Arai.Är dom sämre dom hjälmarna säkerhetsmäsigt,skulle inte tro att ngn av dom åkarna riskerar sina liv emd ett hjälm som inte är säker.
Köp den hjälm som passar ditt huvud bäst och som du trivs bäst med
Klart att det finns fler bra hjälmar men de enda som klarade BIKEs hjälmtest för några år sedan var Arai och Shoei.
För att klara normerna vid certifieringen (CE) ingår tex inget penetreringstest, spetsigt föremål som släpps mot hjälem, men detta test klarar alla Arai och Shoei av också eftersom de bygger och testar hjälmarna för att klara det.
Dessutom har Arai olika stora skal till alla sina hjälmstorlekar för bästa möjliga säkerhet etc etc.
Man har bara ett huvud och att snåla med säkerheten på hjälem är lite dumsnålt.

Nybörjare skrev:
Arai och arai och.....Rossi,varför kör inte han med arai..är det för han riskerar livet med AGV och likadant gäller alla andra racerförare som inte åker med Arai.Är dom sämre dom hjälmarna säkerhetsmäsigt,skulle inte tro att ngn av dom gubbarna riskerar sina liv med en hjälm som inte är säker.Sedan att dom är sponsrade med hjälmar av tillverkaren vet ju dom flesta men som sagt
Köp den hjälm som passar ditt huvud bäst och som du trivs bäst med och stirra dig inte blind på Arai

De hjälmarna som sitter på huvudet på GP-piloter är knappast de hjälmarna som du och jag handlar i butik!

Håller dock med om att man ska köpa den hjälmen som passar bäst, men jag hade inte köpt en hjälm för 1000 spänn även om den satt som en dröm!
Jag har i år bränt 21000 spänn på hjälmar, men det är det fanimej värt!

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back