Vilken högtryck bör man ha till bilen?

Jörgen, du borde ju bli riksantikvarie för motorfordon och relaterad teknik.

Jörgen, du borde ju bli riksantikvarie för motorfordon och relaterad teknik.

Jag är bara ingenjör men jobbar ofta med underhållsfrågor och emellanåt korrosionsrelaterat underhåll, bilar är ju i det sammanhanget maskiner. Efter att på fritiden ha renoverat ett antal bilar så lär man sig dessutom tillslut vad det är som tar kål på dem i förtid.

Om folk tex intresserade sig mer för ju det ser ut under deras golvklädselmattor ett par ggr per år så förlänger det tex livslängden på deras bil vansinnigt mycket längre än när de sitter och blir osams på Zatzy om vilken 250-kronors bilschampo som är bäst.

Bättre att tvätta ofta på vintern, så fort man spolar av bilen neutraliseras en stor del av de klorider från bla vägsalt som lätt orsakar den spaltkorrosion som tar kål på bilkarosser. Det är när vattnet dunstar från saltslasket på bilen som kloridhalten i den kvarvarande fukten stiger. Spolar man med kranvatten (som är Ph-neutralt) så gör redan det stor nytta. Lika löser lika.
Kallavfettning är här ingen lösning alls eftersom det är opolärt. Iaf inte ur korrosionshänseende, snarare tvärtom. Så avfettning ska man mer se som ett nödvändigt ont, för att just få bort asfalts/tjärfläckar. Det onda är alltså att det även löser rostskyddet och vaxet.

Vad gäller högtryckstvätt så vill jag inte påstå att det måste vara skadligt för bilen om man använder det med omdöme, men jag ville mest sticka ut hakan lite. Jag menar att högtryckstvätt är ngt som framförallt underlättar arbetet för ägaren, men inte ngt som nödvändigtvis ger en mer kvalitativ tvätt för bilen ur ett livslängdshänseende. För tex hjulhus, skärmkanter och fjädersäten måste man ofta ha en vanlig böjlig vattenslang.

Last edited:
Jag har aldrig tvättat mina bilar med högtryckstvätt. De har blivit rena och fina.. iofs tvättade jag min förra bil en gång i veckan minst (och jag körde väl max 10 mil i veckan) och varje tvätt tog minst 2-3 timmar.

Den var alltid ren och fin. :)

EDIT: kördes bara i fint väder på sommaren också.

Last edited:
Bättre att tvätta ofta på vintern, så fort man spolar av bilen neutraliseras en stor del av de klorider från bla vägsalt som lätt orsakar den spaltkorrosion som tar kål på bilkarosser. Det är när vattnet dunstar från saltslasket på bilen som kloridhalten i den kvarvarande fukten stiger.
Om man då slänger in välventilerat varmgarage vs kallgarage för dagligt bruk i ekvationen? Positivt/negativt vs rost.

Typiskt SH. Man frågar VILKEN högtryck man bör köra på och tråden tar (förstås) vändningen om huruvida man ska använda högtryck eller ej.

Jag kan inte tvätta bilen 2-3 timmar varje vecka vintertid, jag måste skölja av bilen med högtryck för att spola av salt, lera och smuts, samt jag ämnar inte behålla bilskrället i 30+ år.

Med lite sunt förnuft kan man effektivisera sin biltvättning med högtryck utan någon risk för varken vatten i dörrar eller plåtveck.

Sen kan man ju tvätta med 4cm avstånd från munstycket eller 4dm, det gör ju en del skillnad på resultatet.

• Gilla
Reaktioner: Zee
Det är skillnad på avfettningsmedel också. Kallavfettning löser olja, fett, vax mm. Alkalisk avfettning löser smuts och är inte lika aggresiv mot oljor och vax. Ett billigt vax som man köper på macken klarar sig över vintern även om man tvättar ofta.
Att inte använda sig av avfettning vid vintertvätt är förödande mot lacken. Salt, grus, smuts mm repar ordentligt om det inte är upplöst av avfettning samt ordentligt avspolat. Vid högtryckstvättning ska man stå i ca. 45 graders vinkel mot bilen börja bak på bilen och gå framåt, på så vis skjuter man smutsen framåt och bort från lacken. Stå inte i 90 graders vinkel mot bilen och spruta rakt fram, då skuts vattnet in i lås och liknande, samt att smutsen inte försvinner lika effektivt. Först därefter när all smuts är borta kan man börja svampa bilen och skölja med vanlig slang

Jag skulle satsa på en maskin 150 bar och uppåt. Som allt annat så får man vad man betalar för. De allra billigaste maskinerna håller nog inte lika länge och är inte lika effektiva

Last edited:
Om man då slänger in välventilerat varmgarage vs kallgarage för dagligt bruk i ekvationen? Positivt/negativt vs rost.

För inredningen (förhindra blöta golvmattor och rost i golv) är det nog en fördel, iaf om rutorna är på glänt.
Men i övrigt beror det nog på hur länge bilen får stå.

Typiskt SH. Man frågar VILKEN högtryck man bör köra på och tråden tar (förstås) vändningen om huruvida man ska använda högtryck eller ej.

Jag kan inte tvätta bilen 2-3 timmar varje vecka vintertid, jag måste skölja av bilen med högtryck för att spola av salt, lera och smuts, samt jag ämnar inte behålla bilskrället i 30+ år.

Med lite sunt förnuft kan man effektivisera sin biltvättning med högtryck utan någon risk för varken vatten i dörrar eller plåtveck.

Vanligt att folk på SH läser som de vill. Se nedan
...Vad gäller högtryckstvätt så vill jag inte påstå att det måste vara skadligt för bilen om man använder det med omdöme, men jag ville mest sticka ut hakan lite. Jag menar att högtryckstvätt är ngt som framförallt underlättar arbetet för ägaren, men inte ngt som nödvändigtvis ger en mer kvalitativ tvätt för bilen ur ett livslängdshänseende. För tex hjulhus, skärmkanter och fjädersäten måste man ofta ha en vanlig böjlig vattenslang.

Jag tvättar min bil på en timme med svamp och vattensslang på 1 h. Inklusive sämskskinning efteråt.

Som sagt så ville jag bara, påpeka vad jag anser vara viktigt för vård av karossen. Dvs att det inte är viktigt med trycktvätt.
Men detta behöver ju inte hindra er att parallellt diskutera vilken trycktvätt ni anser är mest prisvärd. Det blir ofta så här på SH. Att människor blir provocerade helt utan anledning. Okända människor med anonyma nick kallar min bil för "junk" och antyder att jag är fattig osv.

Sen kan man ju tvätta med 4cm avstånd från munstycket eller 4dm, det gör ju en del skillnad på resultatet.

Håller med, i många GDS-hallar i sthlmsområdet finns numer bara trycktvätt, inga vattenslangar. Så då gör jag så. Samt ställer även ned trycket om det är en sådan lans. Vill ha mycket flöde och låg hastighet.

Och naturligtvis: hellre tvätta bilen ofta med högtryck, än pedantvätt utan högtryck 4ggr per år. Att lösa upp och skölja av kloriderna från vägsaltet är ju det primära rostförebyggande vid tvätt på vintern.

Det är dock omöjligt att få rent tex skärmkanter och fjädersäten utan en vanlig vattenslang.

Last edited:
Köp den på Lidl, värt att prova tycker jag :)

Dock sållar jag mig till skaran som inte tycker avfettning och högtryckstvätt hör hemma vis biltvätt :)

Jag har aldrig drabbats av frusna lås, av den enkla anledningen att jag undviker att trycka in vatten i dom med tvätt.

jag har en kärcher billig som f*n kostade 399:- på elchimpansen för ett tag sen funkar fin fint att tvätta bilen med... men de e klart ska man tvätta fasaden, stenplattorna, svärmor eller likn så funkar den kanske inte kalas utan en del svordommar...

hade jag vart dig så hade jag köpt en billig maskin, massa tryck har du ändå inte nytta av på bilen för just risken att det är mindre bra för lacken...

lite ot jag har alltid tvättat mina bilar med högtryck och avfettning, även en gammal porsche från -86 utan några rostproblem öht...

lycka till

Han plockar ned den från pallbockarna o blåser bort garagedammet med en vårtur på vindlande vägar kantade av tussilagos.

De senaste 10 åren har den inte gått på vintern. Körde den vintertid de första 6 åren. Men före den här 1980:an hade jag en 1974 års 240D, den veckopendlades tor Sthlm-Karlskrona. Tvättades 1 gång i veckan, oftast på OK i Kna. Var uppe i över 40 000 mil när jag sålde den till en kompis. Rostfri. Det var 1995, då köpte jag denna merca.

Du kan kalla min bil för junk om du vill. Men jag tar det som ett tecken på att du är en osympatiskt person. Det är första gången jag hört ngn säga ngt sådant om min mercedes. De flesta brukar säga helt andra saker på mackarna, oftast ge bud på den.

Har ingen aning om vad du har för bil, men en bil som inte kan tvättas med högtryck är junk. Oavsett om det är din, min eller någon annans bil.
(Hur kan ens en tråd om högtryckstvättar handla om din bil?) :confused:

Har i tidigare år jobbat med rekond och det första man fick lära sig var avfettning och högtryck, året runt. Sen tvättar man bilen. Punkt.
Att kliva på och tvätta en bil mekaniskt direkt är det bästa sättet att förstöra lacken.

Kalla mig osympatisk om du vill, men din metod att ta hand om en bil kan jag inte rekommendera någon. Tvärt emot vad handboken säger.

Har ingen aning om vad du har för bil, men en bil som inte kan tvättas med högtryck är junk. Oavsett om det är din, min eller någon annans bil.
(Hur kan ens en tråd om högtryckstvättar handla om din bil?) :confused:

Har i tidigare år jobbat med rekond och det första man fick lära sig var avfettning och högtryck, året runt. Sen tvättar man bilen. Punkt.
Att kliva på och tvätta en bil mekaniskt direkt är det bästa sättet att förstöra lacken.

Kalla mig osympatisk om du vill, men din metod att ta hand om en bil kan jag inte rekommendera någon. Tvärt emot vad handboken säger.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=291573&d=1256493146

Bilrekond är inriktat på att skapa maximal glans åt kunden.
Dessutom avslutas ju avfettningen och biltvätten på en rekondfirma med att man bygger upp en nytt vaxskikt. Det är äpplen och päron. Som att fråga en chip på Bilia hur man sköter en bil

Avfettningen används som ju på rekondfirma som cleaner innan vaxningen. Precis som jag nämt ovan att jag gör. Högtryck på lagom avstånd kan vara bra för att lyfta bort sand innan tvätt. Inget fel i det. Men det behövs en slang för att få rent.

Last edited:
Köp en med ställbart tryck. Max tryck funkar när skiten sitter fläckvis hårt annars är max tryck nästan bara jobbigt. Att då kunna sänka trycket/öka flödet är bra.

Dock så högt tryck som möjligt. Annars blir du bara sur den dagen du står och behöver minst 140 bar för att blåsa bort skiten men bara har 120 att tillgå. Been there done that.

Finns det någon underspolningsatrapp att komplettera med så köp även en sådan. Underlättar avsevärt vid spolning utav hjulhus, fälgar samt undertill.

Trycket är ganska ointressant då det är relativt lätt att jaga upp trycket på vatten med en pump och ett litet munstycke.

Det som gör skillnaden mellan en bra och dålig högtryckstvätt är antalet liter vatten per minut som den levererar.

För att få bra rengöring så krävs det mycket vatten,inte bara ett högt tryck.

Trycket är ganska ointressant då det är relativt lätt att jaga upp trycket på vatten med en pump och ett litet munstycke.

Det som gör skillnaden mellan en bra och dålig högtryckstvätt är antalet liter vatten per minut som den levererar.

För att få bra rengöring så krävs det mycket vatten,inte bara ett högt tryck.

:fakta

Köp den som ger mest vatten per minut i din prisklass. Trycket kommer i andra hand!
Har själv använt Lidl:s trycktvätt i flera år nu och vågar påstå att det är absolut mest trycktvätt för pengarna man hittar idag! (om du inte kommer över en gammal fin begagnad industritvätt)

OT... FAN med dig Jörgen, du har alltid en tendens att rubba ens syn på vad som är rätt och fel angående typ, det mesta:gnissla
Hur skall jag nu tvätta bilen i framtiden? högtyck, såsom jag alltid gjort eller med slang och vatten?:va
För tjärfläckar och mygg brukar jag använda ångtvätt men det är väl oxå fel, eller?:näsblod:krama

Man ska nog först skilja på vardagstvätt av vardagsbil samt hobbytvätt av hobbybil.

Själv brukar jag köra fort i regn...

Sant som är sagt..tvättar man extremt regelbundet behövs ingen avfettning. Men majoriteten tvättar inte 1 gång per vecka. Du behöver inte ens vax lr lackskydd om du är jävligt noggrann med tvättningen. Dock så får man en extra lyster vilket bara det är positivt.
För dom som inte tvättar bilen galet mycket ska högtryck användas oavsett ifall man använder avfettning lr inte. Men högtrycksvattnet tar man effektivt bort partiklar som sitter så pass hårt att inte vanligt rinnande vatten lr trädgårdsslang klarar av att ta bort. Annars gnider man bara runt det med tvättsvampen över lacken = ej bra!

Nu till högtryckstvättarna...jag skulle inte köpa en billig överhuvudtaget. Kan bero på att jag varit rekondare i 4 år men de billiga är värdelösa. Har inget tryck o noll vattenmängd.
Skulle inte köpa en för under 4000-5000:-
Bartrycket betyder noll ifall du inte får ut någon vattenmängd. Hur kul är det att tex spola på taket o få vänta i 1 minut innan vattnet runnit ner på andra sidan? värdelöst!

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...