Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jörgen, du borde ju bli riksantikvarie för motorfordon och relaterad teknik.
Om man då slänger in välventilerat varmgarage vs kallgarage för dagligt bruk i ekvationen? Positivt/negativt vs rost.Bättre att tvätta ofta på vintern, så fort man spolar av bilen neutraliseras en stor del av de klorider från bla vägsalt som lätt orsakar den spaltkorrosion som tar kål på bilkarosser. Det är när vattnet dunstar från saltslasket på bilen som kloridhalten i den kvarvarande fukten stiger.
Om man då slänger in välventilerat varmgarage vs kallgarage för dagligt bruk i ekvationen? Positivt/negativt vs rost.
Typiskt SH. Man frågar VILKEN högtryck man bör köra på och tråden tar (förstås) vändningen om huruvida man ska använda högtryck eller ej.
Jag kan inte tvätta bilen 2-3 timmar varje vecka vintertid, jag måste skölja av bilen med högtryck för att spola av salt, lera och smuts, samt jag ämnar inte behålla bilskrället i 30+ år.
Med lite sunt förnuft kan man effektivisera sin biltvättning med högtryck utan någon risk för varken vatten i dörrar eller plåtveck.
...Vad gäller högtryckstvätt så vill jag inte påstå att det måste vara skadligt för bilen om man använder det med omdöme, men jag ville mest sticka ut hakan lite. Jag menar att högtryckstvätt är ngt som framförallt underlättar arbetet för ägaren, men inte ngt som nödvändigtvis ger en mer kvalitativ tvätt för bilen ur ett livslängdshänseende. För tex hjulhus, skärmkanter och fjädersäten måste man ofta ha en vanlig böjlig vattenslang.
Sen kan man ju tvätta med 4cm avstånd från munstycket eller 4dm, det gör ju en del skillnad på resultatet.
Han plockar ned den från pallbockarna o blåser bort garagedammet med en vårtur på vindlande vägar kantade av tussilagos.
Han plockar ned den från pallbockarna o blåser bort garagedammet med en vårtur på vindlande vägar kantade av tussilagos.
Du kan kalla min bil för junk om du vill. Men jag tar det som ett tecken på att du är en osympatiskt person. Det är första gången jag hört ngn säga ngt sådant om min mercedes. De flesta brukar säga helt andra saker på mackarna, oftast ge bud på den.
Har ingen aning om vad du har för bil, men en bil som inte kan tvättas med högtryck är junk. Oavsett om det är din, min eller någon annans bil.
(Hur kan ens en tråd om högtryckstvättar handla om din bil?)
Har i tidigare år jobbat med rekond och det första man fick lära sig var avfettning och högtryck, året runt. Sen tvättar man bilen. Punkt.
Att kliva på och tvätta en bil mekaniskt direkt är det bästa sättet att förstöra lacken.
Kalla mig osympatisk om du vill, men din metod att ta hand om en bil kan jag inte rekommendera någon. Tvärt emot vad handboken säger.
Trycket är ganska ointressant då det är relativt lätt att jaga upp trycket på vatten med en pump och ett litet munstycke.
Det som gör skillnaden mellan en bra och dålig högtryckstvätt är antalet liter vatten per minut som den levererar.
För att få bra rengöring så krävs det mycket vatten,inte bara ett högt tryck.
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |