Vilken Grundfärg och klarlack ?

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF-1000R
Tänkte göra en "5 meters lackering" av min gamla GPZ, och inget snack om att lämna in hojjen för omlack, den e gammal och schleeten(fult spraylackad..).. ser den för fin ut blir den bara stulen :(

Som har nämnts i nån tidigare tråd ang sprayburkslackning tänkte jag köpa färg från www.highlights.nu. Troligtvis blir det Montana Black burkarna i färgen Gunmetal gray.

Först behöver jag ju dock en bra grundfärg som biter bra, några tips på det ?
Sen klarlack, den skall ju förhoppningsvis stå emot bensin och visst slitage.

Ser det bra ut på 5 meters håll är jag nöjd.
 
Finns väl firmor som blandar till "riktig" lack i sprayburkar efter beställning?
Då får du iaf ngt som tål just olja och bensin på ett vettigt vis....
Annars gäller väl grund av samma fabrikat som toppskiktet..
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Finns väl firmor som blandar till "riktig" lack i sprayburkar efter beställning?
Då får du iaf ngt som tål just olja och bensin på ett vettigt vis....
Annars gäller väl grund av samma fabrikat som toppskiktet..
//Tobbe

Ja..det vore bäst.. har dock inte hittat nån firma som kan göra det här i närheten, misstänker även att att det kan bli rätt dyrt ?
 
Shogo skrev:
Ja..det vore bäst.. har dock inte hittat nån firma som kan göra det här i närheten, misstänker även att att det kan bli rätt dyrt ?
Jag har ingen koll på priser, vet bara att möjligheten finns.
En kompis till mig lackade sin bike med en sån där elektrisk färgspruta.
Har du ändå tänkt att lacka med sprayburk kanske det inte är en så dum ide att skaffa en billig elspruta och köpa riktig lack.
Även om du kanske inte får en 100 procentig lackning, det lär ju alla gånger bli bättre än sprayburk iaf.
Bara en tanke... :)
//Tobbe
 
Det enda jag vet om Montanas färger är att de täcker riktigt bra, ett lager brukar räcka långt. Jag har en kompis som målar graffiti och han brukar förespråka Montana framför färg som man köper t.ex. bensinmacker. :rolleyes:

I våras så lackade jag en skateboard med Plastic Paddings spraylack och klarlack. Resultatet blev väl hyfsat, men de täckte dåligt och man var tvungen att lägga massor med lager. Plus att PP's färger är svindyra. Jag tror att de kostade 100kr för per 400ml burk eller något i den stilen på färgaffären där jag köpte dem.
 
Färdigblandad 2k-lack upptryckt på burk kostar runt 160:-, skiljer väl en del beroende på färg. Enklare att få bra resultat än vanlig sprayburk och dessutom håller det bra.
 
Jag körde mina gamla kraschkåpor med mattsvart från närmaste mack. Köpte två burkar och la på 4 tunna lager. Det rann lite och sådär, men inte värre än att den såg bra ut på 2 meters avstånd.

Man får ju det man betalar för...
Men vill man inte betala är det klart prisvärt. :hihi
 
Du klarar dig nog med två burkar + två burkar klarlack.De flesta mekonomen butiker blandar till färg.Har själv målat min ram och mina fälgar med sådan färg.Se till att du får härdare i klarlacken och du måste då måla helst inom 24 timmar (klarlacken) annars härdar det i burken.
 
några saker om montana:

dom är gjorda för att färga mycket snabbt alltså;

högt tryck + mycket pigment

köp inte montana black för kåplackning, lägg då hellre på 5kr/burk och köp montana gold som har lägre tryck. dessa är bättre för ditt ändamål.
tänk på att det är en jävla skillnad på munstycken som sitter på...förmodligen får du antingen ett munstycke som ger ca 3cm stråle eller en som ger en 15-20 stråle, i diameter alltså. så pröva på en bit trä innan du börjar leka...köp ingen av metallic (betäcknade krom/chrome) för de kommer inte ge dig ett önskad resultat...dom är till för att kunna fylla en yta på 6 kvadratmeter på 3 minuter eftersom dom täcker mer än nåt du sett...

och ta det lungt, spraya på en bits avstånd så att det inte rinner så mkt.
2 burkar färg borde räcka för dina kåpor...antagligen räcker en men varför chansa?
 
Shogo skrev:
stavgren: Hur mycket räcker en burk till ?,

Som tidigare sagts så 2 färg 2 klarlack är lagom till en hoj med kåpor!
Då kan du använda slattarna i burkarna för indnsidan på kåporna!


Har lackat lite lösa delar på bilen med sådan "riktig lack" på sprayburk!
MEN!!!!

Om man köper klarlack och lägger på så är det vanlig enkomponents lack!!!
Så jag beställde riktig 2 k klarlack på sprayburk!
Problemet är attt den härdar i burken på ca 24 timmar!
Men det är ju bara att handla den när du har lackat klart allt det övriga...

Blir faktiskt riktigt bra..
Och lacken håller och går att polera om man vill!
 
Efter vad jag förstått så är din hoj lackad med sprayburksfärg idag?

På underlag som är lackade med skitfärg (dvs sprayburksfärg) kan man inte alltid lägga ny färg eftersom den ibland löser upp den gamla färgen (dvs underlaget reser sig till russinyta). Enda botemedlet är att lägga ett rejält lager sealer (det kallas inte sealer (försegling) utan anledning) först men då börjar vi komma in på "riktig" lack.

I övrigt kan jag bara starkt avråda från allt vad 1-k sprayfärg heter. (men jag skulle ju inte ens få för mig att köra 2-k på spray.)
 
Suck..

Robban_C skrev:
Efter vad jag förstått så är din hoj lackad med sprayburksfärg idag?

På underlag som är lackade med skitfärg (dvs sprayburksfärg) kan man inte alltid lägga ny färg eftersom den ibland löser upp den gamla färgen (dvs underlaget reser sig till russinyta). Enda botemedlet är att lägga ett rejält lager sealer (det kallas inte sealer (försegling) utan anledning) först men då börjar vi komma in på "riktig" lack.

I övrigt kan jag bara starkt avråda från allt vad 1-k sprayfärg heter. (men jag skulle ju inte ens få för mig att köra 2-k på spray.)
--
Jaha, Robban.. hur många gånger har du på SH predikat att vanlig sprayfärg absolut inte är kompatibel med riktig 2K-lack????
Hur många gånger tänker folk försöka ändå????
Jag köpte en beg SL-buss (10Kmil) och skulle glad i hågen lacka bort den äckligt röda, köpte riktig 2K-färg, Glasurit i tråkig beige kulör. Slipade fronten, sprutspacklade lite lätt, slipade av, finslipade.. tunn grundlack+ slipning, allt var OK. Sen kom 2K-lacken och då j-ar! den kröp ner UNDER alla spacklingar och löste SL-färgen! Allt släppte! Katastrof.
Efter en del fula ord kollade jag med SL och fick förklaringen, de använde en speciell vattenbaserad, miljövänlig färg (facket krävde..)
inte kompatibel med nånting..Inhandlade en DYR sealer, (kanonhård men lättslipad ) slipade och topplack, kanonresultat, men vilket jobb.
Sens moral:
Det är aldrig fel att göra rätt från början och veta INNAN vad man sysslar med..
Övriga bör lyssna på Robban - han vet vad han talar om!
 
Jag kan bara hålla med Kahobe, och Robban naturligtvis, den snabba, billiga varianten är definitivt inte den billiga varianten. Ta med dej kåporna och ramla in hos en lackerare, förklara att du skall ha den absolut billigaste formen av lack som tänkas kan och du kan ge dej f-n på att det blir billigare än sparyburk, och resultatet är ljusår bättre...

Att köpa billigt är att köpa dyrt!
 
En relevant fråga tycker jag är hur en lack på en hoj håller utan "mjukmedel"?
Vad jag hört kostar mjukmedlet till en hoj nästan lika mkt som färgen?
Hur länge håller lacken, kommer den att spricka och flagna redan efter en säsong om man lämnar "mjukmedlet" åt sidan?
//Tobbe
 
så..nu har jag provlackat lite på undertrayen, den e repig och jävlig och skall endå slipas plastren och spacklas..

Hur som helst.. provade med 3 olika färger, 1:a burken va en gammal bättringsburk i ljusblå metallic från saab. 2:a burken va Svart Servalack, 3:e burken den färg jag tänk använda.. Mekonomens bättringsfärg för bilar. Mörkgråmetallic.

Underarbetet bestod av våtslipning med 600 papper samt 2 lager Hagmans Plastprimer + lätt slipning med 1200 papper.

Hur som helst blev reslutatet över förväntan med de båda metalliclackerna, Täckte bra och med klarlacken på gav det även god glans. Den blanka servalacken blev som misstänkt väldigt flammig och har fortfarande inte torkat trots tunna lager.

Ser inga tendenser till att färgen under har lösts upp, Så nu i veckan skall jag montera av alla kåpor och börja lacka på riktigt. Så får vi se hur det blir :D
 
Kahobe skrev:
A. Jaha, Robban.. hur många gånger har du på SH predikat att vanlig sprayfärg absolut inte är kompatibel med riktig 2K-lack???? ...

B. ...den kröp ner UNDER alla spacklingar och löste SL-färgen...

C. ...kanonhård men lättslipad ...
A. Silwer skrev en gång att jag skulle få en spänn för alla gånger jag förklarar om KN-filter osv. Jag svarade att jag snart skulle vara miljonär. :D

B. Been there done that. På en Volvo 343:a. Fy fan vad den krackelerade.
Shiitbil. Men det var roligt en vinter med stora motorn (B21) ute på isarna i Väsbyviken. :tummenupp

Kan passa på att nämna att washprimer liksom high-build slipgrund brukar ha en viss isolerande effekt enligt lackerarna (jag är ju bara glad amatör på området) men inte alls lika "stark" isolering som sealern har. Som sagt, det heter inte sealer utan anledning.

Men sealern har ytterligare fyra finesser:
1. Den fyller det där sista lilla av sliprepor = man kan till och med använda lite grövre papper under slutfasen av underarbetet = det trista underarbetet går snabbare :tummenupp .
2. Den ger bättre vidhäftning mot underlaget. En lackare som jag pratat med kallar sealern för "klibb", inte utan anledning.
3. Eftersom man lägger baslacken vått-i-vått med sealern (ofta tintar man till och med sealern lite med baslacken eller nåt liknande som blitt över sen tidigare för att få bättre täckning på baslacken) så blir vidhäftningen mellan sealer och bas utmärkt. Sen lägger man klarlacken direkt efter basen (om det nu är metallic) vått-i-vått så har man vidhäftning även där.
4. Slutligen kan man "vräka på" mer bas i ett svep om det ligger lagom avluftad sealer under utan att få "Niagarafall", tror det beror på att sealern tillfälligt "absorberar" en del av tinnret i basen så att basen tjocknar snabbt, det brukar nämligen vara nästintill svårt att få basen att rinna om man gör så. Ungefär som när man lägger ett andra lager klarlack på det första icke-täckande pådammade lagret klarlack.

Edit: En del av detta kanske är overkill i den här tråden eftersom kraven inte är så höga men eftersom ämnet ändå är uppe så kan jag lika gärna dela med mig, alltid är det nån som har nytta av det hoppas jag. /Edit.

Sealer läggs tunnt som klibb (vidhäftning), tjockare (dvs med mindre tinner i) som isolering/fyllning.

C. Min erfarenhet är att sealer är degigt att slipa = svårslipat men det kanske kan skilja på fabrikat och härdtid/härdvärme.

Slutligen ett tips apropå sealer:
Min erfarenhet av sealer är att den, liksom de flesta klara lacker, kan vara svår att se hur tjock man lägger. Då jag garagelackade min första Corvette så lyckades jag lägga för mycket på passagerardörren. Sicken jä*la katastrof. En hel "Vattenfestival" på dörren. Och vetskapen att sealer är riktigt "klibbigt" att slipa åtminstone tills den härdat ordentligt = försening av lacken med minst nån vecka. Och måste ju då slipa om hela bilen. Man var ju kåt på att ge sig ut och brumma liksom.
Så jag laddade illa kvickt en annan färgspruta med en liter cellulosaförtunning och "tvättade" ner all sealer på golvet istället. :tummenupp
Lät ytan lufta en stund och drog sen på ny sealer. Försiktigt. :tummenupp
 
tobbeviking skrev:
En relevant fråga tycker jag är hur en lack på en hoj håller utan "mjukmedel"?
Vad jag hört kostar mjukmedlet till en hoj nästan lika mkt som färgen?
Hur länge håller lacken, kommer den att spricka och flagna redan efter en säsong om man lämnar "mjukmedlet" åt sidan?
//Tobbe
Jag har aldrig använt mjukmedel, varken på hojar eller bilar (Corvette har glasfiberkaross, dock tjockare än våra plastkåpor).
Sätt knät (försiktigt) mot en dörrsida på en modern bil så får du se, de är inte särskilt hårda. De bågnar rätt friskt, tror nästan att ytorna på våra hojar är hårdare än de stora plåtytorna på en bil. Men aldrig att färgen spricker på en bil och det är ingen som använder mjukgörare där med reservation för stötfångarna där det möjligen behövs. Riktiga bilar har kromade fångare! :tummenupp
Har aldrig haft problem med att färgen spricker eller flagnar (flagna har nog mer med vidhäftning att göra, se mitt inlägg ovan om sealer).
Osäker på pris men kan tänka mig att literpriset är som för färgen men jag tror väl att man bara använder typ en kapsyl per liter eller nåt sånt (lite osäker men nån annan fyller säkert i här).

Har dock haft lite problem inför lack av kraschkåpor att det ligger så förbannat tjockt med den där jä*la gelcoaten att "hårsprickor" uppstår i gelcoaten medan man håller på och arbetar med bitarna. Tror att dessa sprickor uppstår därför att gelcoaten är lagd för tjockt. Personligen så slipar jag gärna bort gelcoaten helt och hållet. Belsebubs påhitt! :fatta!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top