Kahobe skrev:
A. Jaha, Robban.. hur många gånger har du på SH predikat att vanlig sprayfärg absolut inte är kompatibel med riktig 2K-lack???? ...
B. ...den kröp ner UNDER alla spacklingar och löste SL-färgen...
C. ...kanonhård men lättslipad ...
A. Silwer skrev en gång att jag skulle få en spänn för alla gånger jag förklarar om KN-filter osv. Jag svarade att jag snart skulle vara miljonär.
B. Been there done that. På en Volvo 343:a. Fy fan vad den krackelerade.
Shiitbil. Men det var roligt en vinter med stora motorn (B21) ute på isarna i Väsbyviken.
Kan passa på att nämna att washprimer liksom high-build slipgrund brukar ha en
viss isolerande effekt enligt lackerarna (jag är ju bara glad amatör på området) men inte alls lika "stark" isolering som sealern har. Som sagt, det heter inte sealer utan anledning.
Men sealern har ytterligare fyra finesser:
1. Den fyller det där sista lilla av sliprepor = man kan till och med använda lite grövre papper under slutfasen av underarbetet = det trista underarbetet går snabbare

.
2. Den ger bättre vidhäftning mot underlaget. En lackare som jag pratat med kallar sealern för "klibb", inte utan anledning.
3. Eftersom man lägger baslacken vått-i-vått med sealern (ofta tintar man till och med sealern lite med baslacken eller nåt liknande som blitt över sen tidigare för att få bättre täckning på baslacken) så blir vidhäftningen mellan sealer och bas utmärkt. Sen lägger man klarlacken direkt efter basen (om det nu är metallic) vått-i-vått så har man vidhäftning även där.
4. Slutligen kan man "vräka på" mer bas i ett svep om det ligger lagom avluftad sealer under utan att få "Niagarafall", tror det beror på att sealern tillfälligt "absorberar" en del av tinnret i basen så att basen tjocknar snabbt, det brukar nämligen vara nästintill svårt att få basen att rinna om man gör så. Ungefär som när man lägger ett andra lager klarlack på det första icke-täckande pådammade lagret klarlack.