tobbeviking skrev:
... 1. Jag som blivit itutad att det ABSOLUT inte funkar att lacka kåpor på hoj utan mjukmedel.
2. Med all respekt Robban, hur gammal är du?
...
1. Har jag också blitt itutad. Men sen har en mycket kompetent snubbe som är ex (pga hälsa) billackerare lärt mig ett och annat, bl a detta.
2. Vafan insinuerar du?
Hihi. Just kiddin! Skulle haft en garvande smiley här men min laptop dör Javascriptet på ibland så det sket sig.
39 bast. Men jag började ju skruva fordon tidigt. Och har gjort måååånga misstag och lärt mig ett och annat på några av dom.
Och alltid varit vetgirig och nyfiken.
För övrigt tackar man och lyfter på hatten!
Sålde första bilen när det blev dags för moppe. Hur många gick den ordningen?
I morrn ska jag kolla på Paddes filmer när jag har tillgång till fast lina. Hemma har jag bara surt modem, orkar inte titta på film här.
Men jag vet att det finns (fanns) nåt som hette flip-flop förr (sent 70 eller tidigt 80-tal) i lacksammanhang. Tror det var nåt i stil med pearl eller grov flake men är inte säker.
Som sagt, ska kolla film imorrn. Just nu ska jag kolla på riktig fiolm på tv istället.
Förresten, två saker till om sealer:
1. Spacklar man skador på plåt så kan man få så kallade "spackelrosor" i grundfärgen pga att spacklet suger mer tinner = färgen torkar/avluftar alltså olika fort. Washprimer "mättar" spackelrosor men även sealer motverkar genom att isolera.
2. Sealer går faktiskt utmärkt att använda i samband med sprayfärger. Många hojar har mindre detaljer av alugjutgods (styrändar, passagerarhandtag etc). Dessa är ofta mattsvarta och brukar med tiden bli skabbiga.
Slipa, spackla (tror galvspackel häftar bättre på oxiderande metaller som alu), grunda med washprimer eftersom det är alu, ev sprutspackla med high build filler och slipa, lägg ett lager sealer (gärna tintad till rätt ton), ta fram en sprayburk mattsvart (jag brukar använda Hagmans eller ... vafam, har ju ett annat fabrikat, får kolla vad dom heter) och lägg på vått-i-vått (gäller hela proceduren utom givetvis filler + slipning). Eftersom sealern ligger under så kan man lägga rejält med sprayfärgen (lufta till matt yta mellan lagren) utan rinningar. Alltså får man en slät yta (pga filler + sealer) med extra slitstyrka (pga flera lager spray). Har man sen tintat sealern rätt så syns det inte så mycket om man i framtiden sliter genom sprayfärgen.
Jag har provat detta med gott resultat, kanske har ett foto men inte idag pga surt modem.
Den som prövar denna metod skyller inte på mig om det går åt arschlet, det kanske räcker med att byta ett fabrikat för att framkalla katastrof. Be warned!
Jag behöver för övrigt inte använda mattsvart spray på ett tag eftersom jag fick 8-9 liter mattsvart billack som blev över när polaren lackade en Murkla -49:a. (tummeuppsmiley!)
Det kommer att räcka så länge jag lever.