Vilken Grundfärg och klarlack ?

Robban_C skrev:
Jag har aldrig använt mjukmedel, varken på hojar eller bilar (Corvette har glasfiberkaross, dock tjockare än våra plastkåpor).
Sätt knät (försiktigt) mot en dörrsida på en modern bil så får du se, de är inte särskilt hårda.


Har aldrig haft problem med att färgen spricker eller flagnar (flagna har nog mer med vidhäftning att göra, se mitt inlägg ovan om sealer).

Det har du helt rätt i, en del moderna billigare bilar har ju nästan plåtfladder i dörrarna när det går undan lite.
Jag som blivit itutad att det ABSOLUT inte funkar att lacka kåpor på hoj utan mjukmedel. :va
Nu kommer saken i ett helt annat läge....
Med all respekt Robban, hur gammal är du?
Du har erfarenheter och kunskaper som en 200år gammal professor :hihi :tummenupp

Ja det är klart, färg som sitter fast flagnar inte :rolleyes:
Var nog mer sprickor jag tänkte på, man kan inte ha tur när man tänker jämt ju :tungan
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
... 1. Jag som blivit itutad att det ABSOLUT inte funkar att lacka kåpor på hoj utan mjukmedel. :va

2. Med all respekt Robban, hur gammal är du?
...
1. Har jag också blitt itutad. Men sen har en mycket kompetent snubbe som är ex (pga hälsa) billackerare lärt mig ett och annat, bl a detta.

2. Vafan insinuerar du?


Hihi. Just kiddin! Skulle haft en garvande smiley här men min laptop dör Javascriptet på ibland så det sket sig.
39 bast. Men jag började ju skruva fordon tidigt. Och har gjort måååånga misstag och lärt mig ett och annat på några av dom.
Och alltid varit vetgirig och nyfiken.
För övrigt tackar man och lyfter på hatten!

Sålde första bilen när det blev dags för moppe. Hur många gick den ordningen?


I morrn ska jag kolla på Paddes filmer när jag har tillgång till fast lina. Hemma har jag bara surt modem, orkar inte titta på film här.
Men jag vet att det finns (fanns) nåt som hette flip-flop förr (sent 70 eller tidigt 80-tal) i lacksammanhang. Tror det var nåt i stil med pearl eller grov flake men är inte säker.
Som sagt, ska kolla film imorrn. Just nu ska jag kolla på riktig fiolm på tv istället.


Förresten, två saker till om sealer:
1. Spacklar man skador på plåt så kan man få så kallade "spackelrosor" i grundfärgen pga att spacklet suger mer tinner = färgen torkar/avluftar alltså olika fort. Washprimer "mättar" spackelrosor men även sealer motverkar genom att isolera.

2. Sealer går faktiskt utmärkt att använda i samband med sprayfärger. Många hojar har mindre detaljer av alugjutgods (styrändar, passagerarhandtag etc). Dessa är ofta mattsvarta och brukar med tiden bli skabbiga.
Slipa, spackla (tror galvspackel häftar bättre på oxiderande metaller som alu), grunda med washprimer eftersom det är alu, ev sprutspackla med high build filler och slipa, lägg ett lager sealer (gärna tintad till rätt ton), ta fram en sprayburk mattsvart (jag brukar använda Hagmans eller ... vafam, har ju ett annat fabrikat, får kolla vad dom heter) och lägg på vått-i-vått (gäller hela proceduren utom givetvis filler + slipning). Eftersom sealern ligger under så kan man lägga rejält med sprayfärgen (lufta till matt yta mellan lagren) utan rinningar. Alltså får man en slät yta (pga filler + sealer) med extra slitstyrka (pga flera lager spray). Har man sen tintat sealern rätt så syns det inte så mycket om man i framtiden sliter genom sprayfärgen.
Jag har provat detta med gott resultat, kanske har ett foto men inte idag pga surt modem.
Den som prövar denna metod skyller inte på mig om det går åt arschlet, det kanske räcker med att byta ett fabrikat för att framkalla katastrof. Be warned!

Jag behöver för övrigt inte använda mattsvart spray på ett tag eftersom jag fick 8-9 liter mattsvart billack som blev över när polaren lackade en Murkla -49:a. (tummeuppsmiley!)
Det kommer att räcka så länge jag lever.
 
Ang den där tyska sidan:
"reinigen mit Siliconentferner"??
Han tvättar rent med en spray? Verkar knepigt. Eller drar han på silikontvättmedlet med spray och sen torkar rent med trasa? Verkar mer logiskt. SJälv använder jag Hagmans silikntvätt men har även provat #M:s variant. Dyrare (det är ju 3M!) men verkar mycket bra.
Hursomhelst så verkar det där vara en kraftig variant av pearl.

Barkmans, en olje- och färgleverantör här i Ea, har en Kangoo som är lackad med en pearl som skiftar från gult till lila beroende på betraktningsvinkel. Jag ska försöka fixa fram en videosnutt i veckan.
 
Nu börjar vi glida ifrån ämnet lite här ... det handlade om budgetmålning på plast.. och nått så hemskt som pearl kommer iallafall aldrig hamna på min hoj :D

Jag har nu slipat undertrayen plastren och börjat spackla...borde kunna lacka imorgon eftermiddag och kanske kommer lite bilder under kvällen.
 
Alldeles riktigt. Rejält OT blev det, delvis mitt fel. Sorry.

Satsa på att vara noggrann med underarbetet, slarv där syns alltid och går inte att korrigera i efterhand. Om du inte sätter dekaler över felen.
Värm gärna sprayburken (ex vis i varmvatten men torka av pavan så du inte droppar vatten på bitarna) lite innan du lackar så får du bättre finfördelning (troligen pga högre tryck i pavan) och lite snabbare avluftning = mindre risk för rinningar.
Så, det var väl bättre? :)
 
Shogo skrev:
Nu börjar vi glida ifrån ämnet lite här ... det handlade om budgetmålning på plast.. och nått så hemskt som pearl kommer iallafall aldrig hamna på min hoj :D

Jag har nu slipat undertrayen plastren och börjat spackla...borde kunna lacka imorgon eftermiddag och kanske kommer lite bilder under kvällen.

Vad sägs om foton före och efter. Alltid kul att se när förbättring sker.
 
Mjukmedel har du bara på plast detaljer typ kutsar samt så har man det på kåporna också,utan mjukmedlet kommer färgen att spricka efter ett tag när det bli vibrationer i det.....Så svaret är NEJ du ska inte stunta i mjukmedlet när du lackar plastdetaljer/kåpor......



tobbeviking skrev:
En relevant fråga tycker jag är hur en lack på en hoj håller utan "mjukmedel"?
Vad jag hört kostar mjukmedlet till en hoj nästan lika mkt som färgen?
Hur länge håller lacken, kommer den att spricka och flagna redan efter en säsong om man lämnar "mjukmedlet" åt sidan?
//Tobbe
 
Bra tråd!!

Håller just på att ska lackera om mina kraschkåpor!
Har slipat dom och använde åttis sandpapper för att slipa bort spacklet. Ska fin slipa dom efter det!! Dom är tidigare lackerade med 1 k färg + klarlackade!! Dom ska målas blank svarta!! Ska göra grund arbete själv och köpa 2 k färg och fara till en bil lackerare!! Hur göra för att få bästa resultat??

Sorry för att jag spammar din tråd!
 
Gixxer #24# skrev:
Bra tråd!!
Sorry för att jag spammar din tråd!

Ingen fara, det hör hemma här.

Stötte på lite problem med lackningen, min slipmaskin gav upp av hög ålder..och jag har inte motivation nog att slipa för hand..skall försöka ordna en ny maskin under morgondagen.
 
Gixxer #24# skrev:
... köpa 2 k färg och fara till en bil lackerare!! ...
De flesta lackerare vill nog fixa färgen själv aså att de får det fabrikatet som dom har rutin på. Det är ju liksom lättare att ta ansvar för nåt man har rutin på än på en främmande produkt.
Men lyssna med lackarn innan du handlar färg så blir det nog bra, det kan ju räcka med att han/hon talar om vilket fabrikat du ska köpa.

Shogo:
Jag slipar oftast finliret för hand eftersom det blir bättre men jag förstår att det där sista lilla kanske inte är det viktigaste i det här fallet.
Lycka till i alla fall! :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top