Vilken? GasGasGas 125sm, Husqvarna 125,Ktm 125exc

Captain Aweesome

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Bälinge
Hoj
Busqvarna sm 125 02
Hejsan!

Nu börjar det bli dags att köpa 125:a och jag har hittat 3st snygga motarder.
-GasGas 125sm.
-Ktm 125exc.
-Husqvarna 125sm.
Så jag undrar följande:-

-Hur snabbt acc har dom?

-Topp fart ostrypt(Kul att veta :p)

-Lätt att få tag på reservdelar?

- + och - med dessa hojar?

- vilken tycker ni och varför?

MvH TomteDrift:banana
 
KTMen och GAasGasen är iaf högtrimmade och kräver service därefter, du kan inte köra dem som "vanliga" gat125or det tål de inte i längden.

Tanken är att de ska användas för tävling eller träning, det kommer med andra ord at kosta som att ha en enduro eller crosshoj att ha dessa hojar.

En del ser det väl som ett plus medans jag ser det som negativt.

Bara en tanke, andra får fylla i med info om dem, jag vet inte om några testsiffror finns på dessa hojar.

Att de går att lv-regga är mest fånigt då de som 15 hästare skulle var ren öken att köra skulle jag tro, det innebär ju att man iaf skulel sitta och köra dem ostrypta.

Det hade räkt med e-reg möjligheter på de här det är det realistiska för hojtypen.
 
Last edited:
alla tre är från relativt stora företag och ingen är nog svår att få tag reservdelar till.
Ktmen och gasgasen har lite mer på bakhjulet men husqvarna har inget att skämmas för. Du får vara beredd att få lägga lite tid på service vilken du än väljer, för dessa 3 kräver en del service.

Säger att du ska nog provköra de ifall du får chansen och välj den som du tycker ger mest körglädje, men inte kliar allt för mycket i plånboken och i ögonen.

Acc och toppfart beror på utväxling. Alla 3 kan nog komma upp i 160km/h utan problem om den är avstrypt men då blir det mer landsväg än bushoj. Själv tycker jag det är bättre med lite lägre drevat så det känns lite mer när man vrider på gasen.

Säger nog att husqvarnan, lagom med effekt, mer anpassad för trafik osv....
 
min gasgas då.
när jag kör med 1242 drevning reser den på 4 växlar och toppar kanske 120-130 (vad jag tror) 1342 så reser den 1an 2an och toppar betydligt mera.

Jag har aldrig haft några probs med reservdelar. har man någon återförsäljare som köper in från garage24 så kan de fixa nästan allt till gasgas.

som bushoj älskar ja gasgas men man måste ju hålla efter grejjorna också.
 
men är dom lätta att wheela med?[/QUOTE]

som en två-taktare brukar vara, mycket teknik behövs eftersom att den är så "hetsig" när den kommer upp på högre varv. Fotbromsen är din vän säger jag bara :tummenupp
 
jag kör utan bakbroms och powerwheelar bara med min gasgas. det e bara gasa till på ettan och sen hålla ganska jämn gas över växlarna. håller man sig på varvet klarar man sig med motorbromsen.
 
jag kör utan bakbroms och powerwheelar bara med min gasgas. det e bara gasa till på ettan och sen hålla ganska jämn gas över växlarna. håller man sig på varvet klarar man sig med motorbromsen.

Jo men jag menar om det går fel så är fotbromsen bra att kunna använda :rolleyes:
 
Absolut, en 2taktare har ju rätt rutten motorbroms jämfört med en 4t stånka som slår ner i backen direkt när man släpper av.

Men det är ju klat svårare att köra på bakslangen kontrollerat och hålla hojen med bakbromsen än att bara powerweela och öka farten hela tiden.

Jag är inte duktigare jag utan det blir samma här jag måste öka farten hela tiden för att klara mig, kan man fixa att hålla hojen på balanspunkten kan an börja åka riktigt långt.

Sen är det ju så jäkla olika med på hojar, om vi håller oss till 125or bara så var in gamla DT 125a lättre att wheela med än CRMen, mycket för att motorn vr snäll lägre i registret, med CRMen så står fan varvräknaren i botten inna man hinner göra nåt, och försöker man från lägre varv så finns det dåligt med ork.
 
Sen är det ju så jäkla olika med på hojar, om vi håller oss till 125or bara så var in gamla DT 125a lättre att wheela med än CRMen, mycket för att motorn vr snäll lägre i registret, med CRMen så står fan varvräknaren i botten inna man hinner göra nåt, och försöker man från lägre varv så finns det dåligt med ork.

Det där känner man igen... :D

Men sen är det väl inte så hälsosamt att motorbromsa från höga varv med en 2taktare förutsatt att man blandar direkt i tanken (ingen soppa - ingen smörjning)

Köper du någon av dom hojarna du räknar upp blir det som sagt en del underhåll för att du ska slippa motorras, Ny kolv då och då och lite annat smått och gott (ska du ha den fungerande i 2 år och samtidigt inte köra som en kärring får du räkna med runt 7000-10000 i servicekostnader och delar)
 
Självklart går det(ärliga 160km/t), fast hojen tar ju vind utav helvete, frågan är om det är nåt kul dock, jag har ju hellre en rapp motor som funkar på alla växlar utan problem, sen att det går lite saktare i just toppfart är en bisak, man köper väl inte motarder för deras enorma toppfart utan mer för att kunna busköra.

Vill man vara snabb så är det ju sporthojarna som gäller.
 
Last edited:
Ligger väl på runt 1 liter milen, varierar en hel del beroende på körning

Låter ändå mycket, men det ska inte ha någon betydelse, man kör helst en sådan cykel för körupplevelsen och då får det nästan kosta vad som helst :näsblod

Självklart går det(ärliga 160km/t), fast hojen tar ju vind utav helvete, frågan är om det är nåt kul dock, jag har ju hellre en rapp motor som funkar på alla växlar utan problem, sen att det går lite saktare i just toppfart är en bisak, man köper väl inte motarder för deras enorma toppfart utan mer för att kunna busköra.

Vill man vara snabb så är det ju sporthojarna som gäller.

Jo jag kör inte med någon hög drevning heller, men varför jag tog upp hastigheten var för att han fråga men då nämnde jag också att det är bra mycket roligare med lite mer klipp :)
 
Last edited:
En streetfighter är ju ett alternativ om man bla vill busköra
 
Låter ändå mycket, men det ska inte ha någon betydelse, man kör helst en sådan cykel för körupplevelsen och då får det nästan kosta vad som helst :näsblod



Jo jag kör inte med någon hög drevning heller, men varför jag tog upp hastigheten var för att han fråga men då nämnde jag också att det är bra mycket roligare med lite mer klipp :)
Det är tillräckligt med drag även fast dom maxar 160+.

På min Husqvarna är sexan en ren överväxel, hoppet mellan den och femman är enormt. Man måste över typ 100 för att kunna köra i den.
 
vafan nu måste jag ju försöka konvertera dig till sporthoj, eller åtminstone gathoj :unsure:

eller e du fast besluten på enduro/motard? :hihi
 
min gasgas då.
när jag kör med 1242 drevning reser den på 4 växlar och toppar kanske 120-130 (vad jag tror) 1342 så reser den 1an 2an och toppar betydligt mera.

Jag har aldrig haft några probs med reservdelar. har man någon återförsäljare som köper in från garage24 så kan de fixa nästan allt till gasgas.

som bushoj älskar ja gasgas men man måste ju hålla efter grejjorna också.

Vad kör du för intervall på kolven tex?
Tycker det känns som om man borde behöva byta enormt ofta om man ligger på lite.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top