Vilken? GasGasGas 125sm, Husqvarna 125,Ktm 125exc

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Jag skulle kört på en streetfighter om jag var du. skönt att åka på gata och väldigt trevlig om man vill leka lite också:yoparty
 

Liase

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Nybro
Hoj
CRM 125R -91, YZ 250 -91
aa :D , men hur långt kommer man ungefär?

Man kan ju tanka på mack?

Men tanken rymmer väl ungefär 7-8 liter (vad jag vet), så i normal hastighet så lär du väl komma minst 8 mil på en tank, 10 mil om du kör snålt, säkert mer..

Fast det är väl helt OK för en 2takt 125a ändå, men nån långkörning är inte o tala om med nån av dom hojarna.. (inte bara för bensinen)..
Köper man en sån hoj köper man den för att busa!
 
Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
aa :D , men hur långt kommer man ungefär?

Nu har inte jag nån vidare koll, men kanske en 10-15 mil per tank? Om jag kör i ca 80-90 så varvar den ganska mycket (jättelåga växlar), så kommer jag typ 10-12 mil. Tanken är 8 liter, tror jag... den är mycket mystisk, det är ett som är säkert! Rejs-hojarnas tankar har en liknande volym, och förmodligen liknande förbrukning eftersom min inte går perfekt. (i kombination med låga växlar = högt varv)

Siffrorna är bara uppskattningar från min övningskörning... Övningskörde blandad trafik i 2 timmar i stöten, fick tanka innan varje körning. Så mycket kan jag säga säkert :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Det fins väl den där Cagiva Raptorn som en här på forumet har(med samma nickname), annars finns det väl en del nakna modeller med iofs, men de blev aldrig storsäljare här om de ens togs in här.

Alternativ du har är ju som det antyds att hitta en risig sport 125a och riva bort kåpor och sånt på den för ett bygge, eller alternativt en äldre offroad som du bygger om till motard.

Kan man bara skaffa prylar så är det ju inga problem.

Men alltså köp det du känner för, så länge du förstår att hög effekt inebär en hel del service och kortare bytesintervaller p motordelar, så länge man kan skruva själv och har stålar så kan man självklart ha en av dessa värsting 125or.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04

Alltså, kåpor köper man som 'kåpset', antingen av KTM återförsäljare eller av vilken cross-butik som helst. Då är de förmodligen av märket UFO plast eller liknande, och ser förmodligen exakt likadana ut som originalen. Kostar cirka 1000kr för framskärm, bakskärm, kylarvingar och "nummerplåt" (den behöver du ej.) Går att köpa de olika delarna löst, men det är inte så ekonomiskt.

Plastdelarna har då färgen orange, orange eller orange. Nja, svart och vitt finns med. Sedan köper man till ett dekalkitt passande just din hoj, kostar från typ 800-2000 kr. Men väldigt många förare kör utan de dekalerna på gatan, fråga mig inte varför. Dekaltrim är snyggt, enligt mig.


Men plasten är nog den kostnad du får oroa dig minst för om du kör KTM :näsblod
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
När du trillar (det kommer hända...)

Men annars så slits det inte, kan hända att plasten blir blekare efter några år. Men det blir inte ditt problem :p
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Okej, men jag menade om motorn slits mycket.
förlåt jag jag var otydlig, men tack för det svaret :)

Det går nog att diskutera! Motorn slits nog inte alls mycket av att köra på gata, jämfört med riktig crosskörning. MEN jämfört med en hoj gjord för väg så slits motorn otroligt mycket. Man räknar servicen, kolvbyte etc. på gångtimmar. Så egentligen spelar det ingen vidare roll hur du kör, den är ändå gjord för att klara t.ex 20 timmar aggresiv crosskörning innan man byter kolv.

Visst klarar den av att köra på mer timmar än vad det står i manualen, men det är inte fint att ha i serviceboken. Dessutom kan det vara andra komponenter som slits lika mycket oavsett körstil, som kan råka behöva gå fler timmar än vad den är gjord för om man fifflar med serviceperioderna... Och då kan man få oväntade utgifter!

Så jag rekommenderar dig att följa tillverkarens siffror, och därför planera och ha det i åtanke nu när du funderar på framtida MCn.




Så, hoppas du förstod. Nu har jag ordbajsat klart :jisses
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top