Vilken första hoj ska man köpa??

Fir

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2019
Ort
-
Hoj
-
Hej,

Helt ny på forumet, hittade inga motsvarande trådar, så jag kör på.

Ska ta A-kort i år och har tänkt köpa en hoj jag kan öva på. Min fråga är då, vilken hoj passar att lära sig köra på?

Självklart beror detta på en vad jag vill ha, min tidigare erfarenhet, etc.
Jag har aldrig kört mc, dock har jag omfattande erfarenhet av mopeder, både 50 och 125 cc. (Och ja, 125 cc kan väl anses vara en mc, men jag säger moped då det har varit automatväxlade scooter-mc.) Har ej kört växlad mc. Innehar dock B-kort och anser mig vara en duktig förare. Är ca 185 lång och väger ca 80 kg.
Vidare är jag väldigt sugen på en naken hoj. Har varit inne hos diverse mc-försäljare, provsuttit och diskuterat hojar. Kan ändå ej bestämma mig.
Mina senaste tankar går kring Kawasakis Z-serie. Är väldigt sugen på en Z900 eller en Z650. Jag vill helst ha en Z900 men är orolig för att den blir för tung och för kraftfull för en nybörjare, samt att det kommer ta längre tid att lära sig köra och att uppkörningen kommer att bli svårare (vill köra upp på hojen jag köper). Dock känns det som en Z650 ej kommer leverera det man vill ha i hästar. Vad tycker ni? Tips på bra förstahoj?
 
Sökte i två sekunder på google, det finns motsvarande trådar :fakta
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?32757-Letar-du-efter-första-hoj

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?248237-Första-hoj-banhoj

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?278728-Första-hoj-250cc-600cc-eller-1000cc

Jag personligen skulle rekommendera nakenhoj. Tog själv kortet på en 690 duke och var skitnöjd med hur lättkörd den var. Sen tog man kortet och insåg snabbt att det finns mycket annat roligt att köra när lågfartsbana och allt det där inte längre är aktuellt.:yoparty

Edit: Jag är dock tveksam om 690 duke fortfarande är OK att ta tungt kort med i samband med regeländring på vikt för tungt MC kort.
 
Last edited:
Köp en BILLIG hoj och lär dig köra med. Sedan vill du ändå byta...
 
Köp en hoj där du sitter ganska upprätt (då kommer manöverbanan att bli enklare).
Köp en billig förstahoj (du kommer att tappa den några gånger i manöverbanan).
När du se'n sitter där med kortet i hand, då kan du köpa den hoj som gör dig mest glad.
 
Gissningsvis för att det är förhållandevis vanligt att det händer.
Det kan det vara. När det var dags för mig att ta kortet, alla de gångerna vi var på banan, och vi var alltid några stycken samtidigt, såg jag aldrig någon tappa sin MC. Visst kan det hända, men risken är ändå liten, speciellt för någon som ändå kört moppe och 125 scooter.
 
Köp det dyraste du har råd med, eller en billig UJM som gör att du slipper vänta hela sommaren på att få den fixad när (inte om) du strular till det. Oftast är det skitsaker som gör det, t.ex. rullgrus när man sätter ned foten för att kliva av lite stajligt vid fiket. Det är din plånbok. Andras åsikter (som denna) tycker jag att du ska strunta i. Tänk själv, två gånger, eller inte.
 
Det kan det vara. När det var dags för mig att ta kortet, alla de gångerna vi var på banan, och vi var alltid några stycken samtidigt, såg jag aldrig någon tappa sin MC. Visst kan det hända, men risken är ändå liten, speciellt för någon som ändå kört moppe och 125 scooter.

När jag körde steg 2 så var det 3 pers som fumlade hojen i backen.
Sedan är det ju ganska stor andel som tappar hojen under sina första två år med hoj. Kommer inte ihåg vad det var men såg någon siffra för massa år sedan som pekade på att en majoritet gör det. Tappa, som i att glömma fälla ut stödet, sätta ner foten i ett hål när man stannar och annat som är skämskuddematerial. :hihi
 
Köp en Triumph Street Triple... Lätt, snabb och stark, dessutom väldigt rolig att köra och lättkörd. Uppskattad både bland nybörjare och erfarna förare.
Seså stick och köp en imorgon!
 
Kom ihåg att den ska uppfylla trafikverkets krav för att få göra uppkörningen på den.

https://www.trafikverket.se/korkort...-a/krav-pa-fordon-vid-korprov---behorighet-a/

Annars säger jag som några andra redan sagt, köp dig en begagnad motorcykel som du tycker om men som du kan leva med om det skulle va så att du tappar den. Det finns en risk att det händer. En nakenhoj gör uppkörningen bra mycket lättare så kika vad körskolor har för typer av hojar och köp nåt liknande. Du kommer vilja byta hoj inom ett år iallafall när du har kortetoch fått provköra lite olika typer och modeller.
 
Tack för alla tips. Många olika åsikter. Ska gå på mc mässan så får vi se om det ger något.
En till fråga till er, tror ni att en hoj med 68 hästar och 187 kg (Z650) är betydligt mer lättkörd än en hoj med 125 hästar och 210 kg (Z900)? Dvs, kommer jag ha betydligt svårare att lära mig, eller pratar vi små skillnader?
 
Köp en Triumph Street Triple... Lätt, snabb och stark, dessutom väldigt rolig att köra och lättkörd. Uppskattad både bland nybörjare och erfarna förare.
Seså stick och köp en imorgon!

Perfekt första hoj, men den har ganska stor svängradie jämfört med andra nakenhojar i mellanklassen, vilket kan göra lågfartsbanan lite besvärlig i början..
 
Tack för alla tips. Många olika åsikter. Ska gå på mc mässan så får vi se om det ger något.
En till fråga till er, tror ni att en hoj med 68 hästar och 187 kg (Z650) är betydligt mer lättkörd än en hoj med 125 hästar och 210 kg (Z900)? Dvs, kommer jag ha betydligt svårare att lära mig, eller pratar vi små skillnader?

Z650 är extremt lättkörd och en bra hoj för övningskörning, däremot kommer du troligen att tröttna på den en vecka efter att du har fått kortet, den är väldigt trött.
Läs recensioner, tester och jämförelser på nätet, då får du lite guidning i djungeln då du inte kan åka runt och provköra.
Mitt tips är att inte köpa en hoj med mindre än 100 hästar, annars är risken stor att du tröttnar och vill byta direkt när du fått kortet.
 
Z650 är extremt lättkörd och en bra hoj för övningskörning, däremot kommer du troligen att tröttna på den en vecka efter att du har fått kortet, den är väldigt trött.
Läs recensioner, tester och jämförelser på nätet, då får du lite guidning i djungeln då du inte kan åka runt och provköra.
Mitt tips är att inte köpa en hoj med mindre än 100 hästar, annars är risken stor att du tröttnar och vill byta direkt när du fått kortet.

Jag kontrar med att säga "det spelar ingen roll". Det finns ingen "magisk gräns" för när en hoj blir tillräckligt effektstark. Det handlar HELT om imponeringsfaktorn på andra och på de föreställningar du själv TROR att du har.

Likaså så finns det ingen kungsväg till att klara manöverprovet med hoj X eller Y. Vägen är helt enkelt "övning".

Kör mycket, kör ofta, kör på hårda underlag, kör på mjuka underlag, kör i regn och kör i solsken. Öva på att svänga, bromsa, krypköra, u-svängar, sidoförflyttningar osv så pass att du börjar kunna använda blicken framåt. Sedan öva öva öva.
Om manöverbanan upplevs vara det minsta lilla problem måste du helt enkelt öva mer. Oavsett hoj.

Tänk såhär: Om du sedan skaffar en annan hoj, skall du inte behärska den då?:fakta
 
Tack för alla tips. Många olika åsikter. Ska gå på mc mässan så får vi se om det ger något.
En till fråga till er, tror ni att en hoj med 68 hästar och 187 kg (Z650) är betydligt mer lättkörd än en hoj med 125 hästar och 210 kg (Z900)? Dvs, kommer jag ha betydligt svårare att lära mig, eller pratar vi små skillnader?

Är du smart köper du en gammal åttiotalare för 15000 spänn, lägg pengarna på bra kläder och hjälm och framförallt på körning. Sedan kör du säsongen ut och bara har kul. Under vintern kan du sedan fundera på vad du saknat och/eller vill prova. Sälj samma hoj för 15.000 igen och köp något annat...
 
Hoj köper man med hjärtat. Alltså en Ducati eller MV.
 
Tack för alla tips. Många olika åsikter. Ska gå på mc mässan så får vi se om det ger något.
En till fråga till er, tror ni att en hoj med 68 hästar och 187 kg (Z650) är betydligt mer lättkörd än en hoj med 125 hästar och 210 kg (Z900)? Dvs, kommer jag ha betydligt svårare att lära mig, eller pratar vi små skillnader?

Jag har haft en Suzuki SV650S ca 65hk/190kg och har en GSX1300R ca 197hk/250kg
Det är kul att veta hur det går att accelerera med 197hk men nu vet jag det och den roligaste av de två är för mig SV650S.
SV650S svängde bara jag tänkte på att svänga.
Att få GSX1300R att svänga fodrar att jag tar i känns det som för mig.
Funderar starkt på skaffa kolfiberfälgar nu till GSX1300R för att göra det lite lättare att svänga.

Det räcker med 68hk för att nå ca 200km/h dvs kunna se körkortet försvinna med vinden.
Och för att snabbt hamna i situationer som kan var knepiga att lösa.
Välj den billigare tycker jag och lägg pengarna du sparar på SMC kurser.
https://www.svmc.se/
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top