Första hoj/ banhoj?

Jojo77

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800
Har då äntligen fått kortet men är totalt villrådig...

Jag har alltid drömt om en ninja men fått höra att det inte är en lämplig första hoj. Älskar sporthoj,vill inte ha något annat. Har tänkt lägga 30-40 kkr. Vill köra på gatan men också på bana. Kan väl tillägga att jag är en halvstark tjej :)

Mina frågor är följande:

*Finns det nån lämplig hoj i denna prisklass med okej försäkring?
*Finns det nån lämplig hoj att ha både på gatan och på banan?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
R6 99-framåt.

En mycket bra hoj som är mer än väl för gata och helt potent på bana med! De äldre hojarna tar du bara halvförsäkring på också så ska premien kunna funka.

Mycket fin hoj som jag tror skulle passa! :tummenupp
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Zx6rr kan man säker få tag i för runt 40k. Där har du ninja som inte är så svår att börja med:)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ska du åka lite bandagar/kurser så är de flesta moderna hojar helt ok för dig ett bra tag.

Ska du ta licens och börja träna ställer du snabbt lite högre krav.

Problemet med sporthoj är försäkringarna, och med nytt kort i storstad är det trist matte. Fundera på om du kan tänka dig en fighter av nåt slag, Z750, SuperDuke (om du har långa ben), CB1000R osv..

Styrka har inte mkt med det att göra, balans och längd på ben möjligen.

Tjejen började på en CBR600F -97 som vi fick billigt. Den snyggaste 600an i den prisklassen och från den tiden. Från tidigt 00-tal kom konkurrensen och alla är bra om man inte ska åka race (då man vill ha dussinhojar med gott om delar på blocket ;)).

Se till att kolla försäkring och sånt innan du köper bara, ett billig inköp blir snabbt dyrt om ägandet kostar skjortan.
 

Jojo77

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800
Det var snabba svar,tack!:)
Räcker det med 600 för att köra på bana eller måste det vara större?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det räcker mer än väl. Det är föraren som kör och inte hojen!
 

Sparrow

Retard MC
Gick med
4 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZX6R -99
Än så länge har de inte tagit bort tjejförsäkringen (som det snackats om i en himla massa år, nåt jämställdhetstjafs), och så länge den är kvar behöver vi tjejer inte alls bekymra oss lika mycket om försäkringspremien! :banana Min tjejförsäkring är billigare än märkesförsäkringen och har flera tusenlappar lägre i självrisk också...

Annars, vill du ha en ninja, köp en ninja. Vill du ha nån annan snygg sportis, köp den. Du har redan körkort, du behöver inte en nybörjarhoj! Ja, det kanske kommer ta lite längre tid och vara lite bökigare att lära dig hantera sportmaskinen, men vill du så klarar du det. Har svårt att tänka mig att det blir lättare att köra sportis för att du harvat runt på en Hornet i ett år... :yoparty

Lycka till!
 

Jojo77

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800
Det räcker mer än väl. Det är föraren som kör och inte hojen!

Bra,då vet jag!:)

Än så länge har de inte tagit bort tjejförsäkringen (som det snackats om i en himla massa år, nåt jämställdhetstjafs), och så länge den är kvar behöver vi tjejer inte alls bekymra oss lika mycket om försäkringspremien! :banana Min tjejförsäkring är billigare än märkesförsäkringen och har flera tusenlappar lägre i självrisk också...

Annars, vill du ha en ninja, köp en ninja. Vill du ha nån annan snygg sportis, köp den. Du har redan körkort, du behöver inte en nybörjarhoj! Ja, det kanske kommer ta lite längre tid och vara lite bökigare att lära dig hantera sportmaskinen, men vill du så klarar du det. Har svårt att tänka mig att det blir lättare att köra sportis för att du harvat runt på en Hornet i ett år... :yoparty

Lycka till!

Tjejförsäkring? Har aldrig hört om det innan men ska defenitivt kollas upp! Tack för tipset!:)
 
Last edited:

Sparrow

Retard MC
Gick med
4 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZX6R -99
Tjejförsäkring? Har aldrig hört om det innan men ska defenitivt kollas upp! Tack för tipset!:)

Tror de flesta försäkringsbolag har sådan, det är ungefär samma villkor som försäkringen för 40+. Jag har själv Länsförsäkringar men vet att åtminstone Bilsport och MC också har tjejförsäkring. Fett värt!
 

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Tog kortet i våras och köpte en ninja 600 innan jag ens hade kortet! Ångrar det inte en sekund! Har dock inte mycket att jämföra med heller...

Satt i samma sits som du, hade alltid drömt om just en ninja och jag trodde fan aldrig det skulle bli verklighet, men det blev det... :).

Många avrådde mig för att köpa sporthoj som första hoj, men använder man bara lite hjärna och har disciplin när man kör så går det hur bra som helst!

Så frågar du mig: KÖP!! :tummenupp


Börjar dock bli sugen på att prova nytt nu... Kikar på en CBR 600rr till våren... Får se om det blir nått.

Lycka till hur som helst!
 

Jojo77

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800
Tog kortet i våras och köpte en ninja 600 innan jag ens hade kortet! Ångrar det inte en sekund! Har dock inte mycket att jämföra med heller...

Satt i samma sits som du, hade alltid drömt om just en ninja och jag trodde fan aldrig det skulle bli verklighet, men det blev det... :).

Många avrådde mig för att köpa sporthoj som första hoj, men använder man bara lite hjärna och har disciplin när man kör så går det hur bra som helst!

Så frågar du mig: KÖP!! :tummenupp


Börjar dock bli sugen på att prova nytt nu... Kikar på en CBR 600rr till våren... Får se om det blir nått.

Lycka till hur som helst![/QU

Tack för rådet! Nice att få en dröm uppfylld! :) Undrar bara varför du vill byta till cbr,är det nån markant skillnad?
 

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Tog kortet i våras och köpte en ninja 600 innan jag ens hade kortet! Ångrar det inte en sekund! Har dock inte mycket att jämföra med heller...

Satt i samma sits som du, hade alltid drömt om just en ninja och jag trodde fan aldrig det skulle bli verklighet, men det blev det... :).

Många avrådde mig för att köpa sporthoj som första hoj, men använder man bara lite hjärna och har disciplin när man kör så går det hur bra som helst!

Så frågar du mig: KÖP!! :tummenupp


Börjar dock bli sugen på att prova nytt nu... Kikar på en CBR 600rr till våren... Får se om det blir nått.

Lycka till hur som helst![/QU

Tack för rådet! Nice att få en dröm uppfylld! :) Undrar bara varför du vill byta till cbr,är det nån markant skillnad?


Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte riktigt (är inte direkt något MC-profs). Men har fått lite tips från bekanta som varit enormt nöjda med dem. Sen tänker jag att det kan vara kul att variera lite, prova nytt liksom :). Men tror alltid att Ninja kommer vara favoriten oavsett ;)

Nya drömmen är en fabriksny Ninja ;) (Man ska ju aldrig nöja sig :p )


... Kan tillägga att jag betalar 680kr/månaden för halvförsäkring (21 år gammal) hos Salus ansvar.
 
Last edited:

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
Första hoj

Hej
Klart du ska ha ninja, det går fint att ha som första hoj.
Det är väl du som gasar och inte hojen, med rätt gaskontroll
funkar det fint.
Sen kan du alltid gå SMC kurser på tex kinnekulle ring.
Där vi lär ut trafiksäkerhet och körteknik.
mvh
Daniel:banana:banana:banana
 

Jojo77

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800
Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte riktigt (är inte direkt något MC-profs). Men har fått lite tips från bekanta som varit enormt nöjda med dem. Sen tänker jag att det kan vara kul att variera lite, prova nytt liksom :). Men tror alltid att Ninja kommer vara favoriten oavsett ;)

Nya drömmen är en fabriksny Ninja ;) (Man ska ju aldrig nöja sig :p )


... Kan tillägga att jag betalar 680kr/månaden för halvförsäkring (21 år gammal) hos Salus ansvar.

Hehe,du är ninjafrälst som mig... Men d e klart man ska testa,d e ju så man lär sig.

Hej
Klart du ska ha ninja, det går fint att ha som första hoj.
Det är väl du som gasar och inte hojen, med rätt gaskontroll
funkar det fint.
Sen kan du alltid gå SMC kurser på tex kinnekulle ring.
Där vi lär ut trafiksäkerhet och körteknik.
mvh
Daniel:banana:banana:banana

Tur man blev medlem här.:)Har alltid velat höra de orden du skrev men alltid fått negativ respons...
Japp,har hört att dessa kurser ska vara bra så kommer absolut rulla dit!
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Provkör provkör provkör...det är enda sättet att hitta en hoj som känns rätt för dig. Alla du frågar kommer att ge dig mer eller mindre subjektiva råd men det är du som ska leva och ha kul på hojen.

Gillar du Ninjan, TJÖP! Testa även R6, cbr 600 mfl så du har något att jämföra med men de flesta supersport 600 är rätt lika i körupplevelse: lättkörda, fantastiska på bana/kurvig väg (om du håller varvet uppe...), hyggligt bekväma och med rimliga driftskostnader.

Köp med hjärtat så brukar det bli bra :tummenupp Sen är det bara att smiska bana :yoparty

Lycka till
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ninja e väl vara skit? :tungan

Jag hade lagt min röst på r6 från -03 och frammåt (insprut) Om du hittar en för dom pengarna, gammal förgasarhäck hade jag inte köpt. (upptil -02)

Alternativt gixxer 600/750 från -98 och frammåt. insprut på 750in kom -98, vet inte när det kom på 600 ? men det var väl där nånstans. Mycket bra hoj på både bana och gata som håller måttet än idag, går att hitta för knappt några pengar alls.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ninjan är grym, iaf 05:an jag hade i somras, den roligaste hojen jag brytit runt på banorna hittills i alla fall. Bara funkade, nada strul....så det lutar starkt åt en ny lill-ninja som nästa hoj. :)
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Vill du ha en ninja ska du ha en ninja :tummenupp Är själv relativt ny med hoj, tog kortet i slutet på sommaren och köpte mig en 600 ninja. Kommer själv köra bana nästa år och är helt säker på att det är en utmärkt hoj att börja med! Kör med huvet bara ;)

Grattis till kortet dessutom!
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top