Första hoj: 250cc, 600cc eller 1000cc?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har kollat massor på youtube och det har säkert ni också. Finns ju många sådana där motor-video-bloggare som gör videos om vad de tycker man skall börja med för typ av motorcykel och CC. Många är Amerikaner (många av de större) Och vissa säger börja på 250cc, andra säger max 600cc och så finns de vissa som säger börja på en 1000cc, ta de lugnt bara.

Jag är bara Nyfiken: Vad tycker ni här på Sporthoj.com är bra nybörjar cyklar och varför tycker ni så?


Jag tycker att runt 600cc är lagom för en nybörjare. Det finns rejält med kraft för att inte tröttna direkt, men beroende på hoj så är det relativt förlåtande när man gasar.
Men det är ju helt klart stor skillnad på en ER6 eller cbr600.
Men i runda slänger 100hk+-10hk som en övre gräns för att känna sig hyfsat bekväm med kraften för sin första säsong.

Jag kör idag en gsxr 750 K8 och den skulle jag nog inte rekommendera som första hoj. den är ganska lurig, jag har fått hjulsläpp många gånger på raksträckor när de har varit små kallt ute på våren eller regnat. är man inte van vid sånt sedan innan kan de sluta i en olycka. även fått milda hjulsläpp i kurvor pågrund av att mina HORN :cdevil växt lite för mycket på sistånde.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Men vad säger kubik egentligen? Det finns ju 600or med allt från 40 till 140 hästar. Det finns litermotorer med 50-60 hästar.

Första storhojen var en 750 med runt 70 hästar om jag minns rätt, en CB750. Tyckte den fungerade bra för mig, speciellt när man ska övningsköra så ska man få hum om balans och kontrollera reglage och liknande, behövs ingen supereffekt. Det kan däremot vara trevligt att ha lite fart om man övar omkörning på landsväg och inse vad en hoj kan klara.

Det är säkert inget problem för vissa att hoppa på en liter-sport och öva med, bara man är försiktig men det är inte en passande övningshoj för det.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Men vad säger kubik egentligen? Det finns ju 600or med allt från 40 till 140 hästar. Det finns litermotorer med 50-60 hästar.

Första storhojen var en 750 med runt 70 hästar om jag minns rätt, en CB750. Tyckte den fungerade bra för mig, speciellt när man ska övningsköra så ska man få hum om balans och kontrollera reglage och liknande, behövs ingen supereffekt. Det kan däremot vara trevligt att ha lite fart om man övar omkörning på landsväg och inse vad en hoj kan klara.

Det är säkert inget problem för vissa att hoppa på en liter-sport och öva med, bara man är försiktig men det är inte en passande övningshoj för det.

Precis de jag menade med en er6 är anorlunda från cbr600 dvs cc säger inte allt.

Men om jag tolkade dig rätt så tyckte du omkring 70hk funkade bra för dig? :tummenupp
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Är det inte bättre att ställa frågan vilken effekt på hojen som är bäst för en nybörjare?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Är det inte bättre att ställa frågan vilken effekt på hojen som är bäst för en nybörjare?
Antar det är stor skillnad på en bandit 1200 med 98hk och en CBF600 med 98hk

Frågan är tänkt o vara ställd på samma sätt som de på youtube ställer den så att säga, vad som sägs i folkmun osv
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Med tanke på deras "uppkörning" bör alla amerikaner börja med 250 eller 125.

https://www.youtube.com/watch?v=2d_jqRsjW4M

Tillägga, jag ifrågasätter nog mer varför inte person som godkänner inte är beväpnad under en uppkörning, trodde faktiskt det var lag på att alla i Amerikat skulle ha vapen i tjänst.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Med tanke på deras "uppkörning" bör alla amerikaner börja med 250 eller 125.

https://www.youtube.com/watch?v=2d_jqRsjW4M

Tillägga, jag ifrågasätter nog mer varför inte person som godkänner inte är beväpnad under en uppkörning, trodde faktiskt det var lag på att alla i Amerikat skulle ha vapen i tjänst.

Ligger en stor poäng i det du säger, är ju en viss skillnad i vår utbildnings nivå innan vi får ge oss ut själva i trafiken kontra deras :fakta
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
jag vill säga att motorcyklar vars motorkaraktär inbjuder till körning långt över förmåga hos nybörjare inte är lämpligt, och sådana hojjar finns ju med mindre motorer än 600cc.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det hänger inte alls på volym, inte direkt på motorstyrka heller. Mer på vad man har för polare och tillgång till vidareutbildning efter kortet tagits.
Går precis lika bra att krascha med en ER6F som med en ZX636R.
Har man polare som hetsar och inte kan ge bra tips på hur man ska köra är nog fan en MSX125 det man ska köra. :hihi
Har man däremot mogna polare att köra med som ger bra tips och feedback på körningen, som dessutom kan lura med en på vidareutbildning så ser jag inget större problem med en litersport.
 

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Jag började på en 300cc och det spelade inte så stor roll när jag i december blev påkörd av en vänstersvängande bilist som inte såg mig komma körandes i centrala Stockholm.. Självklart är ju olycksrisken högre ju starkare motor och vildare polare man har men jag skulle starkt rekommendera människor att börja på 600cc istället för 300cc.. Detta av den enkla anledningen att andrahandsvärdet är väldigt dåligt, låter som en gräsklippare på steroider samt att 300cc är så pass fjuttig att man försöker maxa sk!ten ur den och på så vis kan försätta sig i fara. Kör 600cc alternativt någon street touring, jag skulle dock aldrig rekommendera någon köra en R6/GXSR/CBR600RR som första hoj
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu körde ju jjcbrjj en cbr125 till att börja med och det är nog något av det slöaste som finns, så. . . . :D

Fast MSXen har mindre effekt än CBRen. :hihi
Men nog kan JJ ha överlevt lite extra länge för att han inte satte sig på en CBR1000RR som första hoj? :va
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fast MSXen har mindre effekt än CBRen. :hihi
Men nog kan JJ ha överlevt lite extra länge för att han inte satte sig på en CBR1000RR som första hoj? :va

Min poäng är att vissa kanske inte ska Ha hoj, oavsett effekt. Han kan mycket väl ha överlevt tack vare bristen av effekt Men det kan även vara det som utsatte honom för de största riskerna med. När man kör på gränsen för materialet för att hänga med så finns inga marginaler. Men men, en del lär sig, andra inte. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min poäng är att vissa kanske inte ska Ha hoj, oavsett effekt. Han kan mycket väl ha överlevt tack vare bristen av effekt Men det kan även vara det som utsatte honom för de största riskerna med. När man kör på gränsen för materialet för att hänga med så finns inga marginaler. Men men, en del lär sig, andra inte. :)

Det är ju iofs väldigt sant. :tummenupp
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har fortfarande inte fått "äran" o åka med jjcbrjj, trots att jag känner honom på facebook o skriver med honom ibland, vet någon hur jag kan åtgärda detta? eller bör ja låta bli?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ingen gammal räv som vill erkänna att R1 inte var lämpligaste hojen år 1998 när det begav sig?

Min kompis hade en sådan R1a som han sålde för 2 år sedan. han gav mig en mycket skrämmande kommentar på hur de var för honom o köra den.
"Först när jag gasar fullt så händer de ingenting för att förgasarna inte hinner reagera, sedan bara flyger hojen iväg o jag håller i mig och styr bara, det är en läskig känsla - Det är hojen som är ute och åker med mig och inte jag med den, jag gillar det".

Det behövdes inte mer för att jag kände på mig att en sådan hoj är nog inte för mig.
Nu var väl inte det den R1an som var i bästa möjliga skick och de kan ju ha varit något mekaniskt fel som gjorde att den betedde sig så men hur som, det avskräckte mig ganska bra :tummenupp
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Personlig mognad.

150 är lika snabbt på en 125a som en 1000.
Jag anser att en cbr600 var väldigt lagom för mig. Den var framförallt lättkörd och förlåtande. Vilket räddade mig många gånger. Som kanske inte ett blysänke skulle gjort med 50hk. Men har jävligt svårt att rekommendera nått över 600RR.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top