Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Stefan M skrev:190-däck på 5,5"-fälg? Varför? För att det ser "fetare" ut?
Man riskerar då att få väldigt liten anläggningsyta vid rejäla nerlägg då det kan ge tvärsnittsprofil som blir annorlunda än det var tänkt, med brutala släpp som följd. Dessutom blir hojen troligtvis mer trögsvängd, helt i onödan. Avrådes bestämt.
Stefan M
Anderzzon skrev:Så tillverkaren av hojen har alltså fel om vad det ska sitta för däck på, dessutom så pass att det är farligt
Nu menar jag inte banåkning utan aktivt på allmän väg...
SENSEI skrev:Har svårt att tro att tillverkaren rekomenderar 190/50 på en 5 1/2 tums fälg.
Rekomenderar de det så håller jag med.. det är inte riktigt genomtänkt.
Har du däremot 6tums fälg så gör de säkert det.
Jupps de flesta har det idag.Anderzzon skrev:Oki, jag tappade det där med fälgbredden sorry, har inte de flesta liter maskinerna 6" bakfälg?
SENSEI skrev:Ta tex Tl1000r den vill gärna ploga ut och understyra i kurvor. Dvs spåret blir mycket bredare än vad man tänkt.
Det jag gjorde (och många fler) för att råda bot på det var att gå över på 55 profil.. 180 alt 190. Vanligast med 180.. då det har varit lättare att hitta de däcken.
Sen schimsa man upp bakdämparen med 3-6 mm så att man fick en brantare gaffelvinkel..
Rent teoretiskt så ser jag det som så här.. 180 däck på 6tum ger ändå fel profil på däcket då det är gjort för 5 1/2 tum. Dvs det blir plattare på 6" fälgen. Så det bättra måste vara att ha ett 190/55 på 6" för då får man den profil som är tänkt.. Men då hamnar du på racedäck.. och det kanske inte är det bästa för alla gatåkare...
Om det i praktiken märks.. ja det vette fasen.. Men det är en teori..![]()

Stefan M skrev:Sensei, du för in en viktig parameter, nämligen höjd (hojens) och därmed chassigeometri (blir kanske överkurs nu?). Min syn är att man i första hand väljer rätt dimension på däcket. Sedan gör man eventuella ändringar i höjdled. Shimsa upp bakdämparen är ett klassiskt grepp för att få hojen mer snabbstyrd, släppa upp gaffelbenen i kronorna en annan.
Nu har jag vimsat bort mig tillräckligt
/Stefan M
Har nu inte testat din setting. rent generelt så har du ju skapat en flackare gaffelvinkel. Den blir altså mer trögstyrd... Då märks även slitna däck mer.Anderzzon skrev:Nu när vi kommit in på hojens höjd så har jag en fråga, min R1 som jag ej kört än är sänkt 30mm fram och 40mm bak... Kommer den gå som ett ånglok rakt fram? Är det bättre att höja upp den så att det blir 30-30? Jag behåller den gärna som en lowrider då det passar min längd perfa![]()
Ang däck så märker man ju att hojen blir lite mer bångstyrig ju mindre av däcket som finns kvar, vilket oftast är på mitten![]()
Anderzzon skrev:Nu när vi kommit in på hojens höjd så har jag en fråga, min R1 som jag ej kört än är sänkt 30mm fram och 40mm bak... Kommer den gå som ett ånglok rakt fram? Är det bättre att höja upp den så att det blir 30-30? Jag behåller den gärna som en lowrider då det passar min längd perfa![]()
|
|
Pressmeddelande 2026-08-05F... |
|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |
|