Vilken CTEK-laddare?

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Har en Optimate IV (4) sedan över ett år tillbaka, rekomenderar den, plockade upp den för runt 500:- på Ebay eller blocket, minns inte vilket.
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
har själv en ctek XS3600 fungerar utan problem, köpte min på mekonomen fick en BRA rabatt eftersom jag blev medlem precis innan köptet :)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Jag kör med en CTEK MXS 3.6. Underhållsladdar bitvis under vinter.

Säljs en hel del CTEK på Tradera för billig peng.
 

Spjutskakaren

Medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
FZS 600 - 00
Jag är jättetacksam för alla svar och all input. Har inte kommit iväg och handlat ännu eftersom jag blivit däckad av influensan. Kan bli att jag beställer via nätet, men eftersom priserna (som jag hittat) verkar vara ungefär samma överallt är det ju skönt att slippa frakt.

Polarversionen verkar intressant. Det blir kanske att jag väljer den. Dels för att det är bra att ha en laddare som också kan fixa bilbatteriet och att den ju då tydligen har en recondfunktion för mc-batterier. Det blir mer pengar än jag från början tänkt mig, men en tusing är ju i sammanhanget ganska billigt om det förlänger livslängden på batteriet/batterierna och jag räknar med att laddaren kan hänga med många år i framtiden.

Återigen: tack för alla svar!
 

mungajanne

Låg fart gör ont!!!
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Suzuki GSR 600 -08, Suzuki GSX400-82, HUSQVARNA Mod. 24 1946
Jag köpte min CTEK ZAFIR 45 på ClasOlsson för 499:- :tummenupp


"Laddar batterier från 1,2 Ah till 90 Ah. Klarar alla typer av blysyrabatterier såsom öppna, MF, GEL och AGM. Utrustad med köldläge som laddar perfekt under kalla vinterdagar, samma läge klarar även mer krävande AGM-batterier."
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det blir mer pengar än jag från början tänkt mig, men en tusing är ju i sammanhanget ganska billigt om det förlänger livslängden på batteriet/batterierna och jag räknar med att laddaren kan hänga med många år i framtiden.

Återigen: tack för alla svar!

Krya på dig! Du kommer tveklöst att tjäna in laddaren under dess livstid om du inte får ett måndagsexemplar. CTEK ska dock ha generösa garantier så jag tror inte det är någon större risk. Min är ca 10 år gammal och håller än med regelbundet användande mellan olika fordon. Jag har t ex aldrig bytt batteri på Duccen från 2002, mycket tack vare underhållsladdaren misstänker jag. Bilparken har jag bytt sedan dess, men aldrig bytt något batteri på något fordon trots tvivelaktig historik på batterierna. Där de misshandlats av verkstäder som inte helt kopplat bort elen etc.

Det aldrig fel att slänga på underhållsladdaren om man vet med sig att man inte ska använda bilen under en period (t ex semester) eller bara använt den kortare körsträckor vintertid. Mycket elektronik på modernare bilar som inte sägs må bra om man helt kopplar ur all ström.

Ett par hundralappar mer eller mindre är inget i sammanhanget mot vad ett par dåligt skötta batterier kostar i inköp under en 10 års period med fordon som används delar av året.
 

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Ort
borlänge
Hoj
yamaha xtz1200-11
Har själv en mxs3600 och den funkar kanon,lite dyrare än CTEK ZAFIR 45 som är blå och är en lågprisvariant= lite sämre kvalitet enl chefen på creator jag pratat med som tillverkar dom:)
 

Spjutskakaren

Medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
FZS 600 - 00
Lånar min egen tråd till ett batterirelaterat problem...

Upptäckte idag att min sambo lyckats kasta skruvarna och muttrarna som man skruvar fast kablarna i batteriet (när det sitter i hojen alltså. Bifogar bild för att beskriva). Kan jag ta random, passande skruv och mutter ur garaget och sätta dit det med eller måste man specialbeställa några svindyra specialskruvar från Stuttgart? Muttern som satt på från början var fyrkantig, om det har någon betydelse.

Tacksam för hjälp innan jag kastar ut sambon på gatan...

sporthoj.jpg
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Lustigt det här...
Här inne ska det ju handla om att man ska ha den värsta (läs dyraste) hojen, klädd i värsta (läs dyraste) lädret, montera de värsta (läs dyraste) eftermarknadsdelarna, ha det värsta (läs dyraste) bränslet i tanken (helst minst hundra oktan även om det går lika bra med 95...) men när det kommer till att köpa batteriladdare så sätter de flesta här inne en ära i att det ska vara nåt obskyrt skräp som nåns slöjdande enarmade farfar gjorde under finska vinterkriget med enbart näver och en påse brända brödkanter...
'Funkar minst lika bra som det hutlöst dyra märkesladdarna' - eller??
Mhmm. Biltema/Jula/Classe funkar säkert det också för att skaffa SH-cred - för billigt ska det va'...

Va f___n, kom igen.. Köp en C-TEK 5.0 och så har du en bra, beprövad, laddare som funkar till allt, plus garanti på burken, det är ju inga pengar i sammanhanget. Alls. :glömdet

PoK

KK
 

Spjutskakaren

Medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
FZS 600 - 00
Lustigt det här...
Här inne ska det ju handla om att man ska ha den värsta (läs dyraste) hojen, klädd i värsta (läs dyraste) lädret, montera de värsta (läs dyraste) eftermarknadsdelarna, ha det värsta (läs dyraste) bränslet i tanken (helst minst hundra oktan även om det går lika bra med 95...) men när det kommer till att köpa batteriladdare så sätter de flesta här inne en ära i att det ska vara nåt obskyrt skräp som nåns slöjdande enarmade farfar gjorde under finska vinterkriget med enbart näver och en påse brända brödkanter...
'Funkar minst lika bra som det hutlöst dyra märkesladdarna' - eller??
Mhmm. Biltema/Jula/Classe funkar säkert det också för att skaffa SH-cred - för billigt ska det va'...

Va f___n, kom igen.. Köp en C-TEK 5.0 och så har du en bra, beprövad, laddare som funkar till allt, plus garanti på burken, det är ju inga pengar i sammanhanget. Alls. :glömdet

PoK

KK
Jag har tänkt samma tanke. :tummenupp

Machismons vägar äro outgrundliga...
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har två XS3600, en fast monterad i bilen och en till hojen. Båda funkar klockrent. Se till att du får med snabbkopplingar till batteriet så underlättar det enormt när du ska ladda.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Den senaste, dyraste o bästa, spelar ingen roll att hojen stått i 4-5 månader och startar utan tvekan trots ej urkopplat batteri, ej undderhållslacdat! Kommer det en bättre säljer man den befintliga för några hundralappar o köper den senaste.

Vad annars?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har haft död på mina två XS3600 (de laddar inte helt enkelt, plågsamt liv i garaget? vad vet jag..)
Så jag var i steget att införskaffa en eller kanske två nya, men det blev av en händelse Oxfords laddare istället. Ungefär samma prisklass, motsvarande (iaf uppgett) prestanda. Får se om den överlever. :smasha
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag har största c-teken i den här tråden xs7000 :rock:D
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top