Vilken bromsvätska ???

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
hej! nån vet vilken broms vätska som är bäst för tävlingsbruk !!!
tack på förhand.mvh tobbe
 
jag kör med Ate- super blue racing..

högre kokpunkt än vanlig bromsvätska....
 
Däremot skall du akta dig för vissa racingvätskor som saknar förmågan att ta upp kondens. Då innebär det teoretiskt att du måste byta vätska nästan varje gång du använt den. Jag rekommenderar ATE:s blåa racingvätska
 
var köper man den!!!!!!????


Greenblood skrev:
Däremot skall du akta dig för vissa racingvätskor som saknar förmågan att ta upp kondens. Då innebär det teoretiskt att du måste byta vätska nästan varje gång du använt den. Jag rekommenderar ATE:s blåa racingvätska
 
kolla på en bildels affär som säljer lite racing delar oxå..

Själv handlade jag på deldelshuset acku i hörby..
 
Castrol SRF är ett hett tips, lite dyr (går bara att köpa på 1 l flaska, ca 400:-)
men funkar bra.
 
superlim på skivorna brukar funka fint,,, :hihi :fatta!

jag kör med motul dot6 tror jag det e, är nöjd.
 
Jag använder V.A.G.s original DOT 4.
Man tager vad man haver :rolleyes:

Vad anger DOT-värdet?
 
DOT=Department of Transportation. Siffran är inget värde, mer ett versionsnummer, liksom. DOT 4 är en standard som bromsvätskan svarar upp till.
 
Kenta skrev:
Så kan man säga att DOT 4-vätskan är "gammal" nu när det finns DOT 6?


Nix, jag tror man bara kan säga att det är två olika anvädningsområden.
Samt att Dot 4 borde vara lite billigare.

Edit; Dot heter det....
 
soppatorsken skrev:
Jag tror man säger att de har två olika anvädningsområden samt att Dot 4 borde vara lite billigare.
Utan att DOT 4-vätskan för den skull vara sämre i sitt användingsområde eller?
 
Dags för trådlyft :D

Har det hänt något på 10 år... vad använder ni raceputtar för bromsvätska?
Har själv kört motul 600 och kollade runt lite nu när det ska handlas.

Castrol SRF verkar ha överlägset högst våt kokpunkt (270 grader), torr kokpunkt är endast akademisk, eller har jag fel?
 
Undra också lite grejer. Står på cbrn att jag ska ha i dot 4. Vad händer om man spiller i Dot 5-6?

Har hört att de inte är bra för packningarna, men stämmer detta?
 
Undra också lite grejer. Står på cbrn att jag ska ha i dot 4. Vad händer om man spiller i Dot 5-6?

Har hört att de inte är bra för packningarna, men stämmer detta?

Hej, jag har för mig att det är de silikonbaserade vätskorna som kan vara besvärliga för tätningarna och att man måste byta till tätningar som är anpassade för dessa vätskor.
 
Undra också lite grejer. Står på cbrn att jag ska ha i dot 4. Vad händer om man spiller i Dot 5-6?

Har hört att de inte är bra för packningarna, men stämmer detta?

Dot 5 är silikonbaserad så det är inte bra. ANVÄND EJ I DIN HOJ
Dot 5.1 är blandbar med dot 4 så den lirar bra.
Dot 6 finns inte egentligen som standard men används av något märke för en produkt som är "bättre" än Dot 5.1.

Generellt är det inga problem att hälla i en högre dot så länge det inte är silikonbaserat (Dot5). Undantaget är vissa gamla fordon som gjordes för dot3 då dot4 och senare är lite mer aggressiv mot packningar. Men 5.1 i ett fordon byggt för 4 ska inte vara några problem.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top