Vilken bromspump ska jag välja?

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Jag har en 320mm Braking skiva, stålomspunnen slang och ett 4-kolvs Moto-Master ok (se bilden).

Just nu kör jag med original XR650R pumpen. Det står 1/2" på pumpen, så den borde väll ha en 12,5 mm kolv i sig? Med den pumpen så känns bromshandtaget stumt utan att bromsen tar så värst bra. Jag vill ha grymma bromsar med bättre känsla. Det inget fel på skivan, oket och beläggen för de är nästan nya.


Vilken bromspump ska jag köpa?
 

Bifogat

  • moto-master.jpg
    moto-master.jpg
    24.3 KB · Visningar: 72
Huuva vad dyrt och fina grejjer du kostar på!! Om du vill spara en bra slant så sätt dit ett bromsP från R -hoj typ jag kör ju en jäkla blandning..R1ans pump ,Husabergs bromsslang (stål- S) Dukati monsters framskiva,Aprilias (4-kolvsok (brembo) och hemmagjord utflyttare för oket:D Det vart nästan gratis och stum bra bromms.
Vilken R hoj som hellst går bra bara den inte har klumpigt fäste! Min kommer från 99as R1 och är inte klumpig enda problem är att man måste fippla fast oljebehållaren någonstanns på styret,,men det är lungt.

Jo skulle snart behöva nålen... (inte brottomt)
 
Tror det bromsoket, som dom flesta andra, vill ha en liten pump på 11-13mm. Absolut ingen R-hojs pump. Kommer bli helt stum och sakna alla spår av känsla.
 
På Moto masters hemsida så har dom en 11mm och en 12mm pump som du kan koppla till det ok du har.
I bromskitet dom rekommenderar för att tävla i Super Moto så använder 12mm pumpen.

Borde inte en bromspump från en R-hoj bli för stor för ett enkel ok?
Den är ju avsedd för dubbla ok...
 
Har en Brembopump liggande, den matchar Beringers 4:kolvare som borde vara hyffsat lik ditt ok. Satt orginal på Verten, motsvarande satt på Husaberg för några år sen. Du får gärna låna den å testa om det fungerar bättre än din nuvarande setup.
 
hur definierar man "stumt"? Jag luftade mina bromsar (brembo 4kolvs med stålomspunnen slang). När jag känner att bromsen börjar ta kan jag med kraft trycka in handtaget ca 3cm. Kan inte avgöra om bromsen tar bra i dagsläget då jag har endurofälgar med annat bromssystem på för tillfället.
 
Om en frambroms nästan känns för mjuk vid stillastående, och du sen utan att ta i för kung o fosterland kan trycka in handtaget vid körning på ett sett du snart ångrar då du precis slagit över framlänges. Ja, då är den iaf inte stum. :)

Stum för mig är en för stor pump som blir tungjobbad, får kort slag och dålig känsla.
 
hur definierar man "stumt"? Jag luftade mina bromsar (brembo 4kolvs med stålomspunnen slang). När jag känner att bromsen börjar ta kan jag med kraft trycka in handtaget ca 3cm. Kan inte avgöra om bromsen tar bra i dagsläget då jag har endurofälgar med annat bromssystem på för tillfället.


Svårt att förklara emn du känner det. Magura bromsar är helt klart att föredra men de kostar lite extra. Även på dessa bromsar kanske du kan trycka in tre cm vilket känns som en ganska ok rörlighet. Men från att bromsen tar behöver du inte tryck så mycket mera för att den ska ta riktigt bra. Du har ändå ingen stum kännsla som med RR kolv. Där du tar i som fn men den rör sig inte men du får mer bromsverkan. RR bromsarna är ju gjorda för två ok.
 
Sorry för lite OT, men jag är för lat för att starta en ny tråd.

Var man man hitta en bromsljuskontakt till brembo-bromspump (någon radial historia, kan kolla vad för mått som står på den och fixa bild om det behövs för att utdömma)
Tydligen ska det vara barrets gamla om jag minns rätt :va
 
Tack för alla bra svar :tummenupp

Det lutar åt en 12mm Magura modell 195. Den kan nog Yamaha-Center få hem. Är det inte så att KTM eller Husaberg har den pumpen originalmonterad?

Jag såg att Moto-Masters pumpen finns i både 11 och 12mm. Om dom nu använder 12mm till deras (mitt) bromsok. Vad ska man då använda 11mm pumpen till? Kan det vara till ett original 2-kolvs oket eller bara för att få en annan känsla?
 

Bifogat

  • magura 195.jpg
    magura 195.jpg
    23.9 KB · Visningar: 145
Kapar tråden lite, hoppas det är ok.

Jag undrar om en stålomspunnen bromsslang åldras likt en vanlig gummibromsslang och börjar flexa efter ett tag? Är det lönt att byta stålomspunna slangar som har rullat ca 700mil bankörning?
 
Sorry för lite OT, men jag är för lat för att starta en ny tråd.

Var man man hitta en bromsljuskontakt till brembo-bromspump (någon radial historia, kan kolla vad för mått som står på den och fixa bild om det behövs för att utdömma)
Tydligen ska det vara barrets gamla om jag minns rätt :va

Ska finnas en modell som ersätter banjobulten och reagerar på tryckökningen. Ingen aning vem som specifikt säljer dom dock, men en välsorterad mc-handlare kan troligtvis hjälpa dig

Om det är till någon hjälp heter pumpen Brembo PR16x18
 
Sorry för lite OT, men jag är för lat för att starta en ny tråd.

Var man man hitta en bromsljuskontakt till brembo-bromspump (någon radial historia, kan kolla vad för mått som står på den och fixa bild om det behövs för att utdömma)
Tydligen ska det vara barrets gamla om jag minns rätt :va

50311051100 BRAKE LIGHT SWITCH REAR ´98 126,38 SEK (www.karlstrommotor.se)

Sitter original på ktm bakbroms,ser ut att kunna funka även på handpumpen.
Det är brembo båda så gängan passar m lite flyt.
Banjobult m tryckgivare.
 
50311051100 BRAKE LIGHT SWITCH REAR ´98 126,38 SEK (www.karlstrommotor.se)

Sitter original på ktm bakbroms,ser ut att kunna funka även på handpumpen.
Det är brembo båda så gängan passar m lite flyt.
Banjobult m tryckgivare.
Aha, kan vara bra att veta. Jag letade till brembogrejer förrut. Brytarkontakt med M10 * 1,25 går ju att hitta överallt men brembo kör på M10 * 1. I värsta fall får man väl tillverka en adapter.
 
Ska finnas en modell som ersätter banjobulten och reagerar på tryckökningen. Ingen aning vem som specifikt säljer dom dock, men en välsorterad mc-handlare kan troligtvis hjälpa dig

Om det är till någon hjälp heter pumpen Brembo PR16x18

Tackar, får höra med någon ÅF-då :)
Modellnamnet är anteckna

50311051100 BRAKE LIGHT SWITCH REAR ´98 126,38 SEK (www.karlstrommotor.se)

Sitter original på ktm bakbroms,ser ut att kunna funka även på handpumpen.
Det är brembo båda så gängan passar m lite flyt.
Banjobult m tryckgivare.

Känns lite riskfyllt att köpa något som "ser ut att kunna funka", inge illa menat. Men kommer nog spara tipset.
 
Du får varken handskar, skinnställ eller lamellsats för 461 kr, så istället för att inte få nåt så får du iaf en bult. ;)
 
Ja när man har 461,73kr på kontot och har tänkt skaffa nya handskar, skinnställ och en lamellsats så låter man helst bli att slösa 126 spänn på ingenting :rolleyes:

Ey. Om inte, so be it. Kommer du ner i ett 48 arlen ness ställ och kan fixa nya drag kedjor (en arm, minst) bjuder jag på ett. Väl andvänt (minst sagt). Men grym hållbarhet (kan jag intyga).
 
Du får varken handskar, skinnställ eller lamellsats för 461 kr, så istället för att inte få nåt så får du iaf en bult. ;)

Mängden pengar jag har var lätt överdriven, har inte exakt alla där. Poängen var att jag är snål, av en anledning.
Men för <461 kan man nog faktiskt få handskar för.

Ey. Om inte, so be it. Kommer du ner i ett 48 arlen ness ställ och kan fixa nya drag kedjor (en arm, minst) bjuder jag på ett. Väl andvänt (minst sagt). Men grym hållbarhet (kan jag intyga).

Hur fixar man dragkedjor och skulle stället duga till supermoto efter reparation?
Sen vet jag ju inte hur stort 48 är :tungan
Schysst minst sagt
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top