Vilken bil skulle du köpa, max 80k?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Eftersom jag aldrig blir riktigt nöjd med mina bilar (har på senare tid kommit fram till att de måste vara jävulsens påfund) så funderar jag på att byta igen.

Har tidigare haft,

Volvo V40 -98
BMW 318is Coupe -93

Nu har jag en BMW 328ia -98.

Planen med den här bilen var att jag skulle kunna vara utan hoj ett tag iaf, om jag hade en finare bil. Så en svart, snygg fullutrustad 328ia med beige helskin, sänkt och schyssta BBS 18":are fick det bli.
Visst bilen är skön som fan, men näe, det är inte värt det!

Så.. Hur fan ska jag göra.
Nu är enda kravet på bilen det att den ska vara skön att åka i.
Jag pendlar 5 mil om dagen plus att det blir några stycken långresor per år på mellan ca 30-90 mil enkel resa.

Måste man lägga ut nära 100000:- för en sån här bil?
Jag vill inte tro det. V40n var faktiskt rätt ok, billig i inköp var den oxå men sen började den rosta och paniken uppstod. Jag hatar rost :mad:

Så. Tippsa nu gärna om en stabil bil som hamnar nånstans mellan 45-80 tusen. Visst stor intervall men det måste ju betyda att det finns en massa att välja på?
Själv hittar jag knappt nåt intressant på blocket. Jag behöver hjälp!

Varfö köpa en så gammal BMW 318 som 93'a när du skulle kunna lägga på en sissodär 10-15K och få min 00'a som dessutom är stylad? Värsta pizzaräsern du kan hitta ju!

Varför inte en golf IV? Kan du få tag på för en billig peng och fint skick. Går väldigt billigt oxå och några problem tycks det inte vara på dem. Sen är dom varken snygga eller fula. Sköter sitt jobb helt enkelt.

För dom pengarna får du ju en ny Scorpio/Mondeo.

Det finns flera på forumet som har egna erfarenheter, sök efter trådarna får du se...

Ska jag vara allvarlig så är japanarna med Toyota i spetsen jäkligt tillförlitliga, om än kanske lite tråkiga.

V40 2001-2002, 2.0t-T4. Eller SAAB 9-3 Aero samma årsmodell kanske.
SAAB känns hetare vid närmare eftertanke.

Så.. Hur fan ska jag göra.
Nu är enda kravet på bilen det att den ska vara skön att åka i.
Jag pendlar 5 mil om dagen plus att det blir några stycken långresor per år på mellan ca 30-90 mil enkel resa.

Sammanfattningsvis:
Du ska inte ha nån bil med hög prestanda utan är snarare ute efter nåt med bra komfort och god ekonomi?

Citroën C5 har väldigt bra komfort och kombin lastar nästan en hoj, ofta välutrustade bilar. Akta dig för automatlådan, de håller inte riktigt för "taxitempo" och kan börja slira när de närmar sig 20000mil.

Toyota Avensis är bra bilar, dock vill du ha den nya modellen (03->) eftersom de äldre är skramliga och inte helt 100 på långresor. Tror dock den kan vara lite utanför budget.

Accorden har jag inte nån större erfarenhet av men den lär vara skön och funka bra. Värd att kolla upp.

Sen finns det ju såklart Volvo och Saab också men.. Njah, vettefan om det är bättre sist och slutligen. 9-5 med väldokumenterad servicehistoria är värd att kolla upp men jag tycker x70 är för trång för att vara bra bil på långresor.

Sammanfattningsvis:
Du ska inte ha nån bil med hög prestanda utan är snarare ute efter nåt med bra komfort och god ekonomi?

Huvudet på spiken :tummenupp

Mkt bra förslag där. Hur bra kvalitet håller "sittåträng" i övrigt?
Jag vill som sagt ha en bil som går och går, helst hela tiden mellan de servicar som ska göras enligt bok.

Nu har jag fastnat lite för Hondan. Trots kritik mot att komforten för längre personer är mindre bra och att vissa exemplar är rostbenägna, så verkar det vara en stabil bil.

Edit: Nja, lägger ner Honda Civiv. För liten..

Last edited:
Sittåträngen har en okej kvalitet får man väl säga, den är prisvärd. Rullade några såna som taxi i hemstaden och de hade inte större problem.
Vissa jobbiga lösningar som t.ex. att det är ett helvete att byta brännare i höger framlampa men det är ju normalt på dagens bilar.

Volvo V70 och Merca E-klass hade flera oplanerade verkstadsbesök än C5:an. :)

Brorsan har haft en accord i några år, den är jävligt skön, racklar inte och duger att köra om med iallafall. Mycket trevlig bil.

Edit: Han kör cirka femton mil om dagen med den.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg