Vilken bil? Civic Type R eller Z3 Coupe

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs

Ska köpa lite mer underhållande bil än min 316...

Valet står just nu mellan en Honda Civic Type R med dryga 200 hästar, 2 liter.

eller en BMW Z3 coupe, 2.8 liters sexa ca 193 häst...

Hondan är mer praktisk, men Z3:an är så jävla snygg!!! :va

Bifogat

• Z3-4.JPG
    Z3-4.JPG
    29.9 KB · Visningar: 139
  • typer06.jpg
    typer06.jpg
    30.7 KB · Visningar: 110
Z3an alla dagar i veckan. CTRen driver i fel ände och är mycket plastigare. Dock skulle jag leta efter en Z3 M-Coupé alt. en 3 liters. Jag tror 2,8an kan bli lite trött i långa loppet.

BMW:n såklart. Farsan har en Z3 M Coupé. 100% Busbil!
Hondan är en plastig småbil som är lite vässad, dessutom framhjulsdriven.

Du måste varva Honda så in i hel... för att det ska hända nått,
tröttsamt i längden, köp BMW.

EBS skrev:
2361916 Jag tror 2,8an kan bli lite trött i långa loppet.

Jo som sportbil kanske. Men E36 328 är väl ingen trött bil. Jämfört mot Hondan är det ett moster. Klart det är kul med större motor med pris/försäkring skiller kanske mer än det smakar.

Jonte VSB R-T skrev:
2361954 Jo som sportbil kanske. Men E36 328 är väl ingen trött bil. Jämfört mot Hondan är det ett moster. Klart det är kul med större motor med pris/försäkring skiller kanske mer än det smakar.

Nja Z3 2.8 är faktiskt mkt billigare att försäkra än en CTR...taskigare statistik på Hondan...

En e36 328 går jämt med en CTR till 100 och blir sedan något efter såvida Håndan inte har annat avgassystem, så 328 är inget monster. Håndan väger ett par 100kg mindre och har lika mycket effekt, sen är det bara att räkna. Jag har själv en smygvässad 328Ci e46 och är rätt nöjd med prestandan men 100hk till vore lagom så effekten matchar utseendet och chassiet. Jag skulel inte orka med motorkaraktären i CTR där det börjar hända saker på allvar från 6000 rpm, av samma anledning kör jtag 1000cc istf 600. Z3 skulle jag aldrig ens fundera på eftersom jag tycker at den ser ut som en gymnastiksko, alldeless för tam framifrån dessutom. Z3 M är rätt ok men fortfarande gymnastiksko. Z4 däremot, slurp! Men nu var det ju inte det tråden handlade om. Jag hade köpt en e46 istf nån av dessa efterosm jag inte orkar varva satan överallt och inte skulle kunna leva med en gymnastiksko i garaget.

OLJEKYLD GSXR skrev:
2361977 En e36 328 går jämt med en CTR till 100 och blir sedan något efter såvida Håndan inte har annat avgassystem, så 328 är inget monster. Håndan väger ett par 100kg mindre och har lika mycket effekt, sen är det bara att räkna. Jag har själv en smygvässad 328Ci e46 och är rätt nöjd med prestandan men 100hk till vore lagom så effekten matchar utseendet och chassiet. Jag skulel inte orka med motorkaraktären i CTR där det börjar hända saker på allvar från 6000 rpm, av samma anledning kör jtag 1000cc istf 600. Z3 skulle jag aldrig ens fundera på eftersom jag tycker at den ser ut som en gymnastiksko, alldeless för tam framifrån dessutom. Z3 M är rätt ok men fortfarande gymnastiksko. Z4 däremot, slurp! Men nu var det ju inte det tråden handlade om. Jag hade köpt en e46 istf nån av dessa efterosm jag inte orkar varva satan överallt och inte skulle kunna leva med en gymnastiksko i garaget.

Jag menade att m50b28 i Z3 var bra mycket bättre effektmässigt än CTR.

Det som händer i Hondan mellan ~5500 och 8000varv är galet underbart! och den är inte direkt slö innan heller. Provkör båda innan du bestämmer dig.

Mackz skrev:
2361938 BMW:n såklart. Farsan har en Z3 M Coupé. 100% Busbil!
Hondan är en plastig småbil som är lite vässad, dessutom framhjulsdriven.

Köp för fan en M! Om du ska köpa.....

Är det bara jag eller får du en ruggigt mycket nyare bil för samma pengar om du väljer Hondan? Men jag har aldrig gillat BMW heller...

Type-R kommer enl. uppgift (Honda bladet) med nya karossen snart också.

Visst är Hondan 3 år nyare & en mkt modernare konstruktion..men BMW:n vinner ju en del på att den har en härlig rak stor sexa,,samt ett eget utseende.

Svårt som fan...Hondan finns i Sverige, Bimmern i södra tyskland, så det lutar ju åt japanen!

Tack för tankarna pojkar!

Om man får föreslå nåt annat än de två förslagen så röstar jag för Mazda RX-7 mk3.
Snyggare än både Z3 och CTR tillsammans och förbaskat rolig motorkaraktär.

Hondan helt klart! Skottsäkra motorer, billiga delar och ett grymt skönt motorljud. VTEC är oslagbart, räkna inte bort Hondan innan du provkört.

Dalan skrev:
2362804 Hondan helt klart! Skottsäkra motorer, billiga delar och ett grymt skönt motorljud. VTEC är oslagbart, räkna inte bort Hondan innan du provkört.

Rent tekniskt sett är V-tec underlägset Vanos dock en hållbar "enkel" konstruktion. Men du kanske syftade på den av/på karaktär den ger i den motorn?

Toppeffekt vid 9000 om jag inte minns fel.

Det jag inte gillar med Hodan är att det är en grävling med världens fjolligaste växelspak, den vågar man inte ta i allt man orkar med när det går fort.

Last edited:
Både Hondas VTEC och BMWs sexor med vanos räknas väl till "världens bästa motorer".

Iaf en Z3 2.8 kan inte jämföras med en E46 328 förutom motorn då.
Du har ju den gamla bakaxeln i Z3 som även satt i E30 och E36 compact modellerna = Sämre komfort, bättre väghållning och roligare att köra.

Jag skulle köpt BMW Coupen, bara passa på att ha en opraktisk bil medans man kan. Sen är den riktigt läcker. :tummenupp

Edit: Har du haft en 316 innan så lär du inte tröttna på effekten i någon av bilarna du funderar på.

/Emil som också haft en 316 men nu en 323 compact.

HönaPower skrev:
2362393 Visst är Hondan 3 år nyare & en mkt modernare konstruktion..men BMW:n vinner ju en del på att den har en härlig rak stor sexa,,samt ett eget utseende.

Svårt som fan...Hondan finns i Sverige, Bimmern i södra tyskland, så det lutar ju åt japanen!

Tack för tankarna pojkar!

Varför fråga om du iaf tänker köpa Hondan :) ?

90% här inne säger BMW. Så åk nu till tyskland och handla. Du kommer ha roligare med den.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti