Vilken bil är bensinsnålast..

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vilken bil är bränslesnålast..

Funderar på att byta ut Saaben eftersom den glufsar i sig runt 0,8-1,0 l/mil.
Det blir helt enkelt för dyrt att åka runt i den.

Vilken bil skulle då vara rejält billigare. Den ska ha hyffsad komfort och AC. Inte kosta mer än 80-90 000. Gärna mindre än så.

Har letat efter VW Lupo 3L. Men det verkar inte finnas många här i landet. Speciellt hos bilfirmor. Säljer VW ens dom nuförtiden ?

Vilka mer bilar kan jag tänka mig ?

Ska man köpa en diesel för att sedan lastbilsregga den...Och måste man då ha lastbilskort för att framföra den ?

Last edited:
köp en disel! lättlastbil behöver du inget annat än B-kort för.. annars kan man köpa partikelfilter o slippa skatten.

kajlyl skrev:
köp en disel! lättlastbil behöver du inget annat än B-kort för.. annars kan man köpa partikelfilter o slippa skatten.

Berätta mer, jag kör dieselbil (0,57 l/mil) men saker och ting hade ju såklart blivit mycket billigare om man kan "köpa partikelfilter o slippa skatten"
:rolleyes:

oscar skrev:
Dieselbilen drar ju överlägset minst bensin... :rolleyes:

Berätta mer kajlyl!
Appappapp, den här drar ganska mycket bensin.
Tankbil8045.jpg

:hihi :rofl :rofl Erkänn att det var roligt!

oscar skrev:
Dieselbilen drar ju överlägset minst bensin... :rolleyes:
Hehe...Jo det är ju sant.
Borde väl skrivit vilken bil hade lägst bränsleförbrukning.

Så en liten dieselbil som är lastbilsreggad och körs på B-kort.
Är det så man kör snålast ?

Synd bara att dieseln numera ligger på samma som bensinen.
Etanolen är väl subventionerad än så länge. Sen när staten vill tjäna pengar på den så blir den nog rejält dyrare.

Annars som alternativ är ju Lupo/Arosa fast med bensinmotor 1,4L 8v på 64 påsar rörsig faktist bra frammåt. Ligger man i 120-140 så slurpar han inte mer än ca 0,5-0,55L/mil. Kör man snålt så är det knappt att dom tar något. 3L tar självklart mindre men är slöare och dyrare i inköp. En Arosa med AC kan man få för 40-50k beg. Finns inga nya, lika så med Lupo 3L dom finns inte heller nya.

Wiseguy skrev:
Har letat efter VW Lupo 3L. Men det verkar inte finnas många här i landet. Speciellt hos bilfirmor. Säljer VW ens dom nuförtiden ?

...lastbilsregga... ...måste man då ha lastbilskort för att framföra den ?

Kan varmt rekommendera Lupo 3L. Toksnål och lagom bekväm. Har varit med om de flesta fel som kan inträffa på en sådan, så... heh.
Du behöver inte lastbilskort, den går som lätt lastbil.

Snålhetsrekordet var 0.26. Höll helt enkelt hastighetsbegränsningarna när jag åkte till Göteborg. ^^
Högsta förbrukningen uppmättes efter en dag på Sviestad.. Västerås -> Linköping på 1 timme 40 min, Sviestad en hel dag, och sen lika snabbt hem.
Resultat?
Snabbaste tid: 1.28 :3freak
Snittförbrukning den tanken: 0.64. :banana

Tjöp! :7peta

Blip skrev:
Berätta mer, jag kör dieselbil (0,57 l/mil) men saker och ting hade ju såklart blivit mycket billigare om man kan "köpa partikelfilter o slippa skatten"
:rolleyes:
Sorry, skulle vara ett frågetecken efter... Det var ju snack om att dieslbilar med partikelfilter skulle få en stor sänkning av skatten! Någon som vet hur det gick?
Sen om det går att eftermontera vette fan :va

Lupon finns väl med 3-cylindrig 1.0 L motor också.
Antar att man skall undvika den dock eller hur ?

Hur mycket kostade Lupo 3L som ny i Sverige ?
Och vilka år såldes den ?

Dessa är ju ganska bränslesnåla.
Verkar inte vara krav på nån särskild förarutbildning heller.
kanske slipstvång på den ena, har inte kollat upp det kravet helt ännu.

Bifogat

• Tuff bil.jpg
    Tuff bil.jpg
    18.5 KB · Visningar: 129
  • PICT0042.jpg
    PICT0042.jpg
    79.7 KB · Visningar: 120
Jag sålde just en Golf IV -03 1.6 med farthållare, AC, etc, för 88.000kr. Den drog ca 0.72 på blandad körning (mestadels max 70kmh) och kring 0.6 på landsvägskörning.

Nu kör jag en A4 -02 1.9TDi som drar ca 0.54 under samma förhållanden. På landsvägskörning ligger den mellan 0.4-0.45 och då vi körde eco-rally med den för två år sedan kom vi ner på 0.38. Med ett tungt släp bakom (med bil på, körde max 100kmh) så drog den ca 0.7-0.8.

VAGs 1.9TDi motorn på 130hk med commonrailinsprutning är hyfsat bränslesnål, den äldre 1.9TDi på 110hk är också ganska bränslesnål, men den nya 2.0TDi 140hk ligger snäppet högre i förbrukning. 2.5TDi och 3.0TDi ligger ännu högre, för att inte tala om V10 TDi (som man kan få i bl.a. Touareg). Allra snålast hos VAG är de små dieslarna på som sitter i bl.a. Lupo och A2, men även deras 1.9SDi som fanns ett tag var riktigt snål, dock alla mycket slöa. 1.9TDi motorn är den som erbjuder bäst kompromiss mellan låg bränsleförbrukning och prestanda man inte somnar av.

Om du kör ganska mycket per år så lönar det sig med diesel. Du kan ju sätta dig ner och räkna på vart gränsen skulle gå för dig. Dieselbilens största fördel är inte att dieseln är lite billigare, utan att dieselbilar drar mindre med soppa per mil. Nackdelen är att de kostar mer i skatt per år än en bensinare.

Annars så tycker jag att min gamla Merca 190 -87 (bensinare) var ganska snål. Drog 0.66 på landsvägskörning trots att jag inte körde i närheten av hastighetsgränserna. Men då var det ju ett antal andra saker som var fel med den... :tungan

Vad finns det mer för bilar som är billiga i drift..
VW Lupo
Seat Arosa

Smart, men den är ju så jävla ful..
VW Polo är väl ganska billiga i drift.
Samma sak med Toyota Yaris.
mer...

hade en 88 kadett 1,6..går i 45 l i tanken på den ha jag för mig...
åkte nån mil i sundsvall sen ner till tokholm nån mil där sen hem o hade fortfarande lite kvar..nån som vill förklara..
jag åkte alltså över 90 mil på en tank med en gammal opel :va

Min 205 gti drog väl kring 0,7 ungfär och då var jag ju formel1 chaufför varenda gång jag körde. Kanske de nyare peugeotarna vore nånting?

min opel vectra 2.0 i -90 drar i snitt 0,68, som lägst 0,59 och som högst 0,79

då har den ändå 19000 mil på mätaren, 125hk och går underhållande snabbt.

Jag har haft min beskärda del av gamla skrotbilar.
Nissan Sunny
Honda Civic
Suzuki Swift
Så nu får det räcka.

Ska jag ha en mindre bil får det vara en modernare. Inte allt för dålig komfort jämfört med Saaben. Men den skall dra mindre, väga mindre och vara hyffsad krocksäker.

Jag kör en Passat TDI Variant -99 och den är toppen som bruksbil!

Den är bekväm, lagom prestanda, billig om man kör mycket och den är rymlig!
Borde gå att hitta en med ECC, farthållare o sånt med 10-13000mil för ca 80k.

Gick och beställde en V50 2,0d i onsdags. Den ska visst dra 0,57 blandat, på papperet iaf.

*/ ?>
Back