Vilken bil är bensinsnålast..

JoJoman skrev:
Dessa är ju ganska bränslesnåla.
Verkar inte vara krav på nån särskild förarutbildning heller.
kanske slipstvång på den ena, har inte kollat upp det kravet helt ännu.

shit jojo, du börjar bli en fullfjädrad spammare! har du gått i skola hos farbron?

Wiseguy skrev:
Lupon finns väl med 3-cylindrig 1.0 L motor också.
Antar att man skall undvika den dock eller hur ?

Lillbrossan har en sån........undvika den behöver man inte, inget större fel på den men man ska inte ha bråttom när man är ute och kör
Funkar kanon som stadsbil :)

Ben Pool skrev:
Lillbrossan har en sån........undvika den behöver man inte, inget större fel på den men man ska inte ha bråttom när man är ute och kör
Funkar kanon som stadsbil :)
Lite det jag misstänkte.
Man vill ju åtminstånde kunna köra motorvägsfart (120Km/h) utan att anstränga sig allt för mycket.
Ren prestanda är inte så viktigt. Men den skall inte göra 0-100 km/h på 60 sekunder heller.

Opel var tidigt duktiga på att göra bensinsåla motorer. Ska man ha en äldre bensinsnål bil bör man ta en koll på utbudet av dem.

Min "Tommi Mäkinen Edition" (Mitsubishi Lancer GLXi 1.3 -95) drar 0.75 vid stadskörning och under 0.6 på landsväg. Det sitter en 12v 1.3 liters motor på 70 ystra hästar. Fördelen med den är att den drar lite soppa och aldrig strular. Nackdelen är att omkörningar på 90-väg görs med livet som insats.

Wiseguy skrev:
Funderar på att byta ut Saaben eftersom den glufsar i sig runt 0,8-1,0 l/mil.
Det blir helt enkelt för dyrt att åka runt i den.

Vilken bil skulle då vara rejält billigare. Den ska ha hyffsad komfort och AC. Inte kosta mer än 80-90 000. Gärna mindre än så.

Har letat efter VW Lupo 3L. Men det verkar inte finnas många här i landet. Speciellt hos bilfirmor. Säljer VW ens dom nuförtiden ?

Vilka mer bilar kan jag tänka mig ?

Ska man köpa en diesel för att sedan lastbilsregga den...Och måste man då ha lastbilskort för att framföra den ?

min ömma moder kör en sån(diesel). fantastiskt käck liten bil. snorgrön och genomtrevlig. hon köpte den begagnad i löddeköpinge, så visst finns de allt. söt som en ärta är den, men oingen familjebil kanske. litet minus för minimalt bagage, ingen ac och avsaknad av centrallås, men köper man en ny så får man ju välja till sånt om man vill, vad jag vet.

det var kul när vi körde till gbg och tillbaka ett par stycken och jag körde lupo och min pojkvän sin peugeut 206 gti, vi i lupon såg helt frågande ut när de skulle stanna och tanka hela tiden. då insåg man verkligen vilken skillnad det var.

vad gäller slöheten, så körde vi fem pers i den (trots att den är fyrsitsig) och full last vid ovannämnt tillfälle och då var det ju plattan i mattan om man skulle upp i 130 typ, men om man inte kör så överbelastat så tycker jag den är helt ok. klart det är skillnad när man kör pojkvännens bil, men jag har också kört slöare bilar i mitt liv. köra snabbt har man ju hojen till liksom.

Last edited:
kajlyl skrev:
Det var ju snack om att dieslbilar med partikelfilter skulle få en stor sänkning av skatten! Någon som vet hur det gick?

Volvo V70 bensin 140 hk.
Ny skatt: 2.070 kr/år. Ökning: 69 kr/år.
Volvo V70 diesel 126 hk.
Ny skatt: 1.440 kr/år. Minskning: 5.490 kr/år.

Volvo XC90 bensin 210 hk.
Ny skatt: 2.895 kr/år. Minskning: 21 kr/år.
Volvo XC90 diesel 185 hk.
Ny skatt: 2.115 kr/år. Minskning: 7.135 kr/år.

Saab 9-5 kombi bensin 150 hk.
Ny skatt 2.130 kr/år. Minskning: 54 kr/år
Saab 9-5 kombi E85 180 hk. Ny skatt 2.160 kr/år.

Toyota Prius bensin/el.
Ny skatt: 420 kr/år. Minskning: 1.215 kr/år.

Ford Focus Flexifuel 125 hk.
Ny skatt: 1.050 kr/år. Minskning: 219 kr/år (jämfört med Flexifuel 100 hk)

BMW X5 V8 bensin 320 hk.
Ny skatt: 3.615 kr/. Ökning: 516 kr/år.
BMW X5 diesel 218 hk.
Ny skatt: 2.610 kr/år. Minskning: 7.220 kr/år.

Lexus RX300 bensin 204 hk.
Ny skatt: 3.180 kr/år. Ökning: 447 kr/år.
Lexus RX400h bensin/el 211 hk.
Ny skatt: 1.280 kr/år.

Mer info :
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=24173

Jag kör nya skoda octavian tdi (130hk?) på 0.53 blandad körning, då med kraftigt acc och lite stadskörning samt landsväg (90km/h). Billigare bil får man leta efter med sådan komfort. Fullsmetad med utrustning tror jag den landade på runt 200k, med automat/tiptronic. Går som ett as också, ketchupeffekt samt hjulspinn överallt :)

Mitsubishi Carisma 1.8 125 hk

har varit nere på 0.55 vid långkörning ( vid laglig körning )
ligger runt 0.65-070 blandat

*/ ?>
Back