Vilken bensinmack tankar ni på?

Jag tankar alltid V-power på Shell! Förmodligen en blåsning och förbättrar inte prestandan ett skit.

Kan någon som vet förklara hur det ligger till? Varför skall man köra med högre oktanhalt, förutom för att "bota" ev. knackning? Får man inte mer pulver med 95?:confused:

jag använder mig av volvos Tanka kort, först rabatt på pumpen i ditt område eller närmast dig samt rabatt på fakturan. du kan tanka på andra stationer (OKQ8, HYDRO osv) också med kortet men då får du ingen rabatt på pumpen å ingen rabatt avdragen på fakturan gällande drivmedel från annat företag

för mig spelar de ingen roll vilkan mack jag tankar på huvesaken dom har 98/v-power. priset är inte viktigt heller:tummenupp huvesaken man får köra hoj så är jag nöjd :yoparty

Jet, Qstar, Hydro för de är alltid billigast i Katrineholm,,, Har endast soppakort på långturer/semester om det skulle knipa med pengar om nått dyrt skulle inträffa

I mitten av 90-talet i Umeå var det en massa förvirrade ungdomar som ockuperade shellmackar och försökte spränga ett par i luften så av ren princip skaffade jag shellkort då och har haft det sen dess. Sen har de väldigt goda chánëllbullar oxå.

I mitten av 90-talet i Umeå var det en massa förvirrade ungdomar som ockuperade shellmackar och försökte spränga ett par i luften så av ren princip skaffade jag shellkort då och har haft det sen dess. Sen har de väldigt goda chánëllbullar oxå.

Apartheidbensin brinner bra.

Dom har fortsatt med det in på 2000talet... *suck*

Umeå är som ett drivhus för slödder, är det inte husockupanter så är det militanta veganer eller militanta vaginor...

Marcus skulle trivas här uppe!

Jet, vanligtvis.

Inga fåniga rabatter/kort-en bra anledning eftersom jag vägrar ha mer än ett betalkort.
Man slipper också okynnesköpa massa gegg att trycka i truten när det egentligen var bara bensin man ville ha:tummenupp

Tankar på Jet eftersom de inte har rabatt till sina kunder. Jag tycker rabatter och kuponger borde förbjudas. Det är ett fjantigt förnedrande system. :pannkyss

Håller till fullo med.
Snart är det erbjudande,plastkort osv på varenda ställe man handlar.
Visst dom vill binda kunder,locka och få känslan av att det blir förmånligare med ett sketet plastkort.
Vore väl bättre skippa allt detta,för vad kostar inte det ? Och skulle med all säkerhet bli billigare för oss alla konsumenter.

jag använder mig av volvos Tanka kort, först rabatt på pumpen i ditt område eller närmast dig samt rabatt på fakturan. du kan tanka på andra stationer (OKQ8, HYDRO osv) också med kortet men då får du ingen rabatt på pumpen å ingen rabatt avdragen på fakturan gällande drivmedel från annat företag

Samma här!
Men det är väl främst för att jag tankar bilen där, så får man allt drivmedel på samma faktura.
25 öre på diesel till bilen är de iaf, och runt 15-20 på bensin tror jag
Men som nån skrev, 0.5l/mil och 500 mil är ju inte ens 100kr så de kvittar ju, bilen därimot kör man väl 2000mil med iaf så där spelar de lite större roll

Ja har JET-kort så jag ska få njuta av att betala en räkning varje månad på 2500-3000 spänn :gnissla

Man har ju iaf bra koll på hur mkt man tankar...blir nån enstaka gång man plockar fram VISA-kortet på närmaste mack när de inte finns nå JET i närheten...

Kan någon som vet förklara hur det ligger till? Varför skall man köra med högre oktanhalt, förutom för att "bota" ev. knackning? Får man inte mer pulver med 95?:confused:

All 95 oktan innehåller några proz etanol c:a 5%.
Detta sänker energi innehållet lite i bränslet inte med 5% dock - det handlar om under en %.
E85 körning ger en 35% ökning av förbrukningen pga av det lägre energiinnehållet.

98 och vpower är ren benzin - så förmodligen får man samma siffror på 98 och vpower.

För den med ganska nomala motorer är det dock bara en fördel med spritinlblaning - b.la så ersätter de ksprit.

Det här lärde jag mig när jag chippade min V40. :va

Chiptrimmet gör att du arbetar med ett högre laddtryck i turbon. Det i sin tur gör att temperaturen stiger och du får en varmare cylinder vid större belastning, ex pelle i botten vid rödljusen.
Elektroniken i bilen känner av knackningarna som uppkommer och försöker motverka detta med sämre effekt som följd. :huvet

Ett sätt att motverka detta är att tanka en bensin med högre oktantal, som tillåter lite högre temperaturer utan att motorn börjar knacka eller "spika". Alltså rekomenderas du att köra på 98 oktan efter en chiptrimning. Det går alldeles utmärkt att köra med 95 också men du kommer inte att kunna utnyttja chipptrimmet till fullo då.

98 oktan innehåller inte mer effekt utan är bara effektivare därför att den klarar en högre temperatur utan att självantända. :tummenupp

Detta är i varje fall vad jag lärt mig.. :D

Edit: glömde varför jag plockade upp tråden... tankar på JET :nicka

På alla mackar som säljer korv med bröd, det är viktigare än nån v-påååwwwwer nåt in i helvete, som man inte har nån nytta av i alla fall.

För första och sista gången tankar V-Power jag på Shell just. 30 liter per gång för då får man fåniga Ferrari-nyckelringar :tungan

Tror inte det gör nån skillnad, men jag måste ha alla nyckelringarna nu när jag börjat. Gillar ju inte ens Ferrari, Lambo ska det vara! :gnissla

Jag tankar på OK/Q8. Mest för att jag har medlemskort där. Brukar få en återbäringscheck på typ 800-900 kr varje år. Känns alltid trevligt.
Men jag tankar en hel del också.
Jag tror inte det skiljer så mycket mellan mackarna. Det blir ungefär samma kostnad i slutändan i vilket fall. Obemannade mackar har lägre pris men generellt får man mindre rabatter när man tankar där så man tjänar inget på att välja dom. För övrigt så ger några öre högre eller lägre bensinpris väldigt lite om man inte tankar väldigt mycket. När jag tankar bilen anser jag att det har ganska marginell betydelse. Med hojen är det obefintligt.
Jag kör ca 1000 mil om året med hoj. Det blir ca 500-600 liter. Får jag 25 öre rabatt/liter så innebär det att jag får en dryg hundring i rabatt på en hel sommar. Bilen häller jag i 2000 till 2500 liter om året men det blir ju ändå under tusenlappen på ett år som jag sparar.

Jag hade för övrigt kort hos alla de större mackarna ett tag men jag konstaterade att det inte skiljer något i reell kostnad att tanka och var ett fasligt sjå att hålla reda på alla koder till korten så jag skrotade alla korten utom ett.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman