vilken bensin i tanken

R1 danne

*grrr*
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Yamaha R1-03, Gixxer K5
har precis inskaffat mig en r1 som första hoj och undrar vilken bensin ni brukar köra på? :va

R1 danne skrev:
2095239 har precis inskaffat mig en r1 som första hoj och undrar vilken bensin ni brukar köra på? :va
Kör på 98 oktan.

Kan ju lika gärna köra 95 och spara 6kr/tank...men de kanske går bättre psykologiskt sett med 98 :)

Last edited:
Nu har jag ingen R1 men jag har kört på både 95 och 98 i min och jag märker ingen skillnad. Många säger att dom känner skillnad i både hojar, mercury 7,5hp båtmotorer och gamla bilskrällen. Jag skulle kalla det placebo i 99,8% av fallen...

Glidar-Glans skrev:
2095252 R1:a som första hoj e du inte frisk?
eller har du bara jävligt lätt för att lära dig saker fort?

äh hur svårt kan det va?? körde hem den idag sjukt kul, bara ett problem har inget A-körkort men vem behöver det när man kör R1....

Hade du haft en lite tanigare cykel hade man ju kunnat rekomendera Shell Vpower... hört att det ska göra lite skillnad(jag är för fattig för att testa) men jag tror nog du har umpf nog i rettan som nybörjare ändå... tanka 95 du!

Kör på det som är billigast dock inte etanol kanske ;) och inte disel
Kör 95.. 98 har har högre andtändningstempratur om jag inte förståt fel så ska detta göra att motorn spikar inte lika lätt...
Tror knapast din R1a spikar med 95 oktan aldrig hört någon som haft det problemet men sen vad vet jag. Ung o oerfaren aldrig haft en R1a heller

R1 danne skrev:
2095393 äh hur svårt kan det va?? körde hem den idag sjukt kul, bara ett problem har inget A-körkort men vem behöver det när man kör R1....
Undrar varför har vi så höga försäkringspremier.... :mad:

Hgren skrev:
2095366 Nu har jag ingen R1 men jag har kört på både 95 och 98 i min och jag märker ingen skillnad. Många säger att dom känner skillnad i både hojar, mercury 7,5hp båtmotorer och gamla bilskrällen. Jag skulle kalla det placebo i 99,8% av fallen...
Märker stor skillnad i min bil iallafall.95okt så spikar den o e trött.V power ingen spikning o lite rappare+motorn går jämnare :squid Dom flesta Tyskar tankar 98 då den drar mindre soppa + går bättre.

Kör på 98 oktan. Killen jag köpte den av sa attt körde jag på annat så gick den inte som den skulle. han hade testat. Skitsnack? jag gick på det :näsblod

Jag kör på Shells V-Power.. inbilalr mig iaf att hojen går bättre. Mindre bensin drar den iaf.. även om det må vara marginelt.

Jag dricker inte HB så varför ska bettan måsta göra det... ;-)

mange86 skrev:
2095518 Jag kör på Shells V-Power.. inbilalr mig iaf att hojen går bättre. Mindre bensin drar den iaf.. även om det må vara marginelt.

Jag dricker inte HB så varför ska bettan måsta göra det... ;-)
I det här fallet är det v-power som är hb, den innehåller mer "skit" i form av tillsatser än gammal hederlig 95.

Det finns 9756 trådar som tar upp det här, använd sökfunktionen.

nu ska jag berätta för er, far min har provat det här på nyare bilmotorer med insprutning och har kommit fram till att han kommer längre på en tank 98 än en tank 95. Det högre oktantalet ska alltså ge bättre luft/bränsleförhållande.

Han kör ca 10.000 mil om året å måste ju ha nåt för sig på vägen.

Jag tror att det kan stämma.

Original hoj 95okt trimmad/turbo 98 eller högre.
Det viktiga är att tanka på en mack som har stor omsättning på bensinen.

Vänligen håll er inom topic och inget spammande eller popcornmumsande.
/[mod.]

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...