Vilken app för navigering? (Med egengjorda rutter)

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag använder Calimoto och är nöjd med det. Provade både Scenic och Calimoto i gratisvarianterna, men fastnade för Calimoto som sagt. Betalar 499:-/år, även detta året. Det var ett erbjudande de hade förra året, om man tecknade innan deras prishöjning skulle priset ligga fast. Stämmer än så länge...

Bägge funkar, det är nog mer en smaksak vilket som känns bäst. Ska du bara ha den som GPS, dvs hitta till något funkar det med Google Maps eller Iphones Kartor, men med Calimoto har jag hittat många roliga fina småvägar som jag inte visste om, även nära hemma. Deras Round-trip funktion är den jag använder mest. Välj hur långt du vill köra och i önskad riktning, så räknar den ut nån lämplig runda. Mycket trevligt!
Innan fick man iaf sitt närområde, vilket i mitt fall var hela Skåne och lite Blekinge gratis med Calimoto. Jag betalade efter ett tag för att navigera vidare - men ska man bara kuska runt hemmavid och hitta nya vägar så duger gratis fint.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
1649788820653.png
Är det någon som provat denna app?
Riser heter den och verkar intressant.
Ganska ny, åtminstone i Sverige.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Jag använder Calimoto och är nöjd med det. Provade både Scenic och Calimoto i gratisvarianterna, men fastnade för Calimoto som sagt. Betalar 499:-/år, även detta året. Det var ett erbjudande de hade förra året, om man tecknade innan deras prishöjning skulle priset ligga fast. Stämmer än så länge...

Bägge funkar, det är nog mer en smaksak vilket som känns bäst. Ska du bara ha den som GPS, dvs hitta till något funkar det med Google Maps eller Iphones Kartor, men med Calimoto har jag hittat många roliga fina småvägar som jag inte visste om, även nära hemma. Deras Round-trip funktion är den jag använder mest. Välj hur långt du vill köra och i önskad riktning, så räknar den ut nån lämplig runda. Mycket trevligt!
Tack!
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
För er som letar har Calimoto att man kan köpa tjänsten fullt ut veckovis, de gångerna man skulle åka på längre resa.
Gratisversionen har som ni nämnde, typ närliggande område/landskap. Jag kommer använda tjänsten 4-5ggr per år så det passar mig.

Hur är re-routing på Calimoto? Ofta har jag en rutt på okända småvägar men ser jag någon dålig eller med grus så kör jag vidare och då funkade re-routing hyfsat med Kurviger, så man slipper stanna och omnavigera. Den hittar liksom nästa väg till en waypoint
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För er som letar har Calimoto att man kan köpa tjänsten fullt ut veckovis, de gångerna man skulle åka på längre resa.
Gratisversionen har som ni nämnde, typ närliggande område/landskap. Jag kommer använda tjänsten 4-5ggr per år så det passar mig.

Hur är re-routing på Calimoto? Ofta har jag en rutt på okända småvägar men ser jag någon dålig eller med grus så kör jag vidare och då funkade re-routing hyfsat med Kurviger, så man slipper stanna och omnavigera. Den hittar liksom nästa väg till en waypoint
Calimoto hittar en ny väg omedelbart. Jag kan inte minnas att den försökt få mig att vända vid något enda tillfälle. I år har de flyttat runt på lite knappar, men funktionaliteten verkar inte sämre.
Hittills har den "guidat" mig 444,5 mil vid 34 olika tillfällen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Calimoto hittar en ny väg omedelbart.
Hur tar ni ut era rutter egentligen? Själv bestämmer jag i grova drag vilket håll det skall köras (SMHI's app bestämmer här) och sen letar jag rätt på matställe/fik på vägen dit/från och körvägen blir vad blir men iaf i målets riktning. Krokig asfalt, men blir det enstaka grus körs även det.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hur tar ni ut era rutter egentligen? Själv bestämmer jag i grova drag vilket håll det skall köras (SMHI's app bestämmer här) och sen letar jag rätt på matställe/fik på vägen dit/från och körvägen blir vad blir men iaf i målets riktning. Krokig asfalt, men blir det enstaka grus körs även det.
Jag ska ju bara hem igen så jag ber Calimoto om en twisty roundtrip på 10-30 mil (beroende på livets övriga göranden). Har jag nyss varit norröver klickar jag i ett annat väderstreck eller oftast inget alls.
Innan jag började använda Calimoto hamnade jag oftast på samma vägar hela tiden. Nu har jag förstås passerat Gråmunkehöga fler gånger än jag kan räkna, men vägen dit och därifrån varierar.
Det är extremt sällan jag stannar nånstans utom för att tanka.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag sitter på kontoret nu och klickade i "twisty roundtrip 275 km" då var detta första förslaget.
cali1.jpg
Jag klickade på recalculate och fick ett annat förslag.
cali2.jpg
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Testat några gånger, avinstallerat, så ingen höjdare.
Kommer inte ens ihåg vad jag inte gillade så definitivt inget att rekomendera.
Tack för det, då vet jag att jag skall söka andra etablerade appar, exempelvis de ovan nämnda :tummenupp
 

ArneHell

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2023
Hoj
2011 Suzuki GSX 1250 FA
Med risk för att denna tråd har torkat bort frågar jag ändå:
Har nån några erfarenheter av MyRoute-app?
Finns i gratisversion eller livstid för 1700:-.
1700:- är en del men om nåt funkar bra kanske värt det.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top