Vilken app för navigering? (Med egengjorda rutter)

Raderad medlem 51742

Guest
Har laddat ner lite olika navigationsappar för test i min iPhone. Bla calimoto, Detecht, scenic och Sygic. Hittar inte funktion att välja bort grusvägar i någon av dom. Någon som har koll på om det är möjligt eller någon annan app där funktionen finns?
I Scenic är knepet att välja alternativet ”Generate Curvy Route” i Routing Mode när du gör rutten. Då dyker alternativet ”avoid unpaved roads upp”. Du kan även välja detta om du autogenererar en round trip. Ett alternativ är annars att göra ruttplaneringen i kurviger.de (som Scenic är baserat på). Där har du möjlighet att välja bort grusvägar på samma sätt och kan exportera direkt till Scenic, alternativt ta ut rutten som GPX-fil och importera i valfri app som stöder GPX-import.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tyvärr är det nog så att det är därför som Garmin i princip har monopol på all seriös navigation och dessutom tvingar in användarna i stenåldersprogrammet Basecamp. Där kan man göra precis allt, men man blir ju fullkomligt VANSINNIG varenda gång...

Jag har letat efter alternativ sedan 2015 men det finns inte. Helvete.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Tyvärr är det nog så att det är därför som Garmin i princip har monopol på all seriös navigation och dessutom tvingar in användarna i stenåldersprogrammet Basecamp. Där kan man göra precis allt, men man blir ju fullkomligt VANSINNIG varenda gång...

Jag har letat efter alternativ sedan 2015 men det finns inte. Helvete.
Instämmer med föregående talare.
Basecamp är så dåligt så det går inte att beskriva.
VANSINNIG är milt uttryckt.

TomTom's MyDirive tycker jag är ett exempel på enkelhet.
Skapa rutt på webben och sedan synka till navigatorn.
Simpelt.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Använder Tomtom navigator tillsamman med ruttprogrammet Tyre.
Navigatorn frågar alltid om du vill undvika grusvägar?
Ser man till antalet trådar på BMW-forumet så är det mycket problem
med Garmin och framförallt Basecamp:huvet
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
I Scenic är knepet att välja alternativet ”Generate Curvy Route” i Routing Mode när du gör rutten. Då dyker alternativet ”avoid unpaved roads upp”. Du kan även välja detta om du autogenererar en round trip. Ett alternativ är annars att göra ruttplaneringen i kurviger.de (som Scenic är baserat på). Där har du möjlighet att välja bort grusvägar på samma sätt och kan exportera direkt till Scenic, alternativt ta ut rutten som GPX-fil och importera i valfri app som stöder GPX-import.
Jag använder Kurviger men tyvärr fungerar välja bort grusvägar inte till 100%. Så jag låter Kurviger planera en rutt och sedan granskar jag den med hjälp av Google Maps. Deras "Street View" är fantastiskt välutbyggt. Arbetssättet är att jag följer rutten i Google Maps och mellan två korsningar brukar jag checka den sträckan med "Street View". Har hittat flera grusvägar som man tror skulle vara asfalt.
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Har laddat ner lite olika navigationsappar för test i min iPhone. Bla calimoto, Detecht, scenic och Sygic. Hittar inte funktion att välja bort grusvägar i någon av dom. Någon som har koll på om det är möjligt eller någon annan app där funktionen finns?

Jag kör OSMand maps.
Funkar att välja bort grusvägar.
Går att tanka in gpx och jag kör med lantmäteriets kartor
Funkar bara till iphone dock.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag använder Kurviger men tyvärr fungerar välja bort grusvägar inte till 100%. Så jag låter Kurviger planera en rutt och sedan granskar jag den med hjälp av Google Maps. Deras "Street View" är fantastiskt välutbyggt. Arbetssättet är att jag följer rutten i Google Maps och mellan två korsningar brukar jag checka den sträckan med "Street View". Har hittat flera grusvägar som man tror skulle vara asfalt.
Ja, tyvärr är inte kartmaterialet helt uppdaterat när det gäller grusvägar och det gäller även om man kör Garmin och gör rutter i Basecamp. I slutändan måste man kolla upp det för att vara säker. Trafikverket har en karta som visar vägbeläggning utifrån vad som finns i deras databas, men inte ens den är helt korrekt.

Brukar också kolla Street View.

När jag har gjort längre resor där det är viktigt att få till en så bra rutt som möjligt, t ex när jag kört i Spanien, har jag haft ett "workflow", där jag gjort rutterna i Basecamp, men innan jag laddat över dem i GPS:en har jag exporterat dem och kollat igenom dem dels i Google Earth, dels i inRoute-appen. I den senare får man in väderdata där man ser regnmängder, temperaturer osv längs den tänkta rutten. Totalt sett har detta gett mig helt fantastisk körning där mängden dåliga vägar och dåligt väder blir minimerat, men det kräver en del jobb, så det är verkligen inte en metod jag använder för vardagskörningen.
 

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Ort
Lund
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Calimoto känns mer intiutiv vilket kan underlätta när man vill komplettera/ändra under resan.
Dessutom finns veckoabonnemang om man vill testa fullt ut, fast för vanligt test funkar båda mer eller mindre i gratisversionerna.

Sorry för snabb slutsats med google maps.
Kollade bara att rutten öppnades och att körknappen visades, testade inget mer.

Hur korkat som helst, det gjorde ju google maps från att vara rätt bra till inte alls så bra, undrar varför de gjort så?
Använder också Calimoto men har själv inte lyckats ändra under resans gång. Om jag har satt en destination så verkar det inte gå att lägga till ytterligare waypoints efter det - har du lyckats med det? Försöker jag ändra så finns det endast alternativt som ”Hitta bensinstation” etc. Rätt störigt då jag får lov att avsluta rutten och sedan skapa en ny till nästa waypoint jag vill till.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Var några år sedan jag senast fipplade runt med navigering via telefon, men inte mycket verkar ha hänt sedan dess. Tyvärr.

På den tiden använde jag Tyre till ruttplanering (gränssnitt direkt hämtat från Win 3.11 passar mig visserligen bra), och sedan Topo GPS för själva körningen. Har för mig det fanns vissa irriterande praktiska begränsningar med detta system så något annat kanske trots allt fungerar bättre nuförtiden?

Grundkravet är just att kunna följa en rutt. Android.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Var några år sedan jag senast fipplade runt med navigering via telefon, men inte mycket verkar ha hänt sedan dess. Tyvärr.

På den tiden använde jag Tyre till ruttplanering (gränssnitt direkt hämtat från Win 3.11 passar mig visserligen bra), och sedan Topo GPS för själva körningen. Har för mig det fanns vissa irriterande praktiska begränsningar med detta system så något annat kanske trots allt fungerar bättre nuförtiden?

Grundkravet är just att kunna följa en rutt. Android.
Jag använder som sagt Kurviger (inlägg #25). Gör rutten i datorn som jag sedan tankar över till telefonen (Android) där jag har Kurviger app, vägbeskrivningen får jag uppläst i hjälmen via bluetooth. Väldigt enkelt att ändra redan skapad rutt i telefonen.
 
Last edited:

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Jag använder mig av Mapfactor Navigator, gratisapp som fungerar utmärkt att bygga upp en slinga med efter eget tycke med delmål (flaggor). När rutten är klar får man instruktioner sväng för sväng. 20210602_200901.jpgScreenshot_20210602-122705_Navigator.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Någon som har en bra navigationsapp som kan exportera körd rutt att studera i efterhand, som inte kräver prenumeration?
Kurviger krävde ju månatlig prenumeration.
Har inget problem med att betala en engångssumma för något, men ogillar att teckna prenumerationer då de tenderar att bli liggande längre än motiverat.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Någon som har en bra navigationsapp som kan exportera körd rutt att studera i efterhand, som inte kräver prenumeration?
Kurviger krävde ju månatlig prenumeration.
Har inget problem med att betala en engångssumma för något, men ogillar att teckna prenumerationer då de tenderar att bli liggande längre än motiverat.
Calimoto gör det men jag vet inte om den vill det i gratisvarianten.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
TopoGPS kan du enkelt rutta precis som du vill och sedan göra ett nytt spår där du kört . Du kan exportera både den planerade ch den körda rutten. Kostar engångssumma för ett helt lands kartor. Enda man behöver.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tyvärr är det nog så att det är därför som Garmin i princip har monopol på all seriös navigation och dessutom tvingar in användarna i stenåldersprogrammet Basecamp. Där kan man göra precis allt, men man blir ju fullkomligt VANSINNIG varenda gång...

Jag har letat efter alternativ sedan 2015 men det finns inte. Helvete.
Som nybliven BMW ägare med Nav VI så hamnade jag också i Basecamp. Men jag vägrar låta mig slås av ett jävla datorprogram.

Hittade flera bra guider på Youtube, plöjde flera av dem, la nog sammanlagt 10-15 timmar på att lära mig på Youtube.

Nu är Basecamp ganska lättjobbat faktiskt, även om programmet i sig är så ofantligt dåligt skrivet så det är segt som sirap även på en stöddig modern laptop.

Meddela om ni vill ha länktips!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag behöver verkligen ALL hjälp att motivera mig att lära mig skiten...
Tack!
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Körde kurviger för ett par-tre år sedan och det funkade helt ok förutom lite grusvägar då och då. Bytte dock till iPhone i höstas och letar ny app. Nu verkar alla ha månadsprenumeration och kostar mer än vad jag trodde, men ska man iväg under sommaren så kan man pröjsa lite såklart, om man kan pausa.
Hoppades bara på att det fanns något för 3-400kr som man sedan kunde använda fullt ut, utan att behöva benämna sig som premium….
Calimoto eller Scenic blir det kanske.

Någon som betalar per månad och får allt, och vilken app har ni? Scenic verkade ha credits för att handla ”rutter” med mm
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Körde kurviger för ett par-tre år sedan och det funkade helt ok förutom lite grusvägar då och då. Bytte dock till iPhone i höstas och letar ny app. Nu verkar alla ha månadsprenumeration och kostar mer än vad jag trodde, men ska man iväg under sommaren så kan man pröjsa lite såklart, om man kan pausa.
Hoppades bara på att det fanns något för 3-400kr som man sedan kunde använda fullt ut, utan att behöva benämna sig som premium….
Calimoto eller Scenic blir det kanske.

Någon som betalar per månad och får allt, och vilken app har ni? Scenic verkade ha credits för att handla ”rutter” med mm
Jag använder Calimoto och är nöjd med det. Provade både Scenic och Calimoto i gratisvarianterna, men fastnade för Calimoto som sagt. Betalar 499:-/år, även detta året. Det var ett erbjudande de hade förra året, om man tecknade innan deras prishöjning skulle priset ligga fast. Stämmer än så länge...

Bägge funkar, det är nog mer en smaksak vilket som känns bäst. Ska du bara ha den som GPS, dvs hitta till något funkar det med Google Maps eller Iphones Kartor, men med Calimoto har jag hittat många roliga fina småvägar som jag inte visste om, även nära hemma. Deras Round-trip funktion är den jag använder mest. Välj hur långt du vill köra och i önskad riktning, så räknar den ut nån lämplig runda. Mycket trevligt!
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top