Vilken är den skottsäkraste hojen?

Två kompisar hattade runt i Sydamerika på varsin BMW F650GS Dakar vilket fungerade väldigt bra för dem. Deras nästa äventyr blir att köra från Sverige till Indien 2012. Till detta har de valt F800GS istället, dessa skall utvärderas i sommar. De kan nog komma med tips om du behöver. Läs mer på http://flyvardagen.nu

Två kompisar hattade runt i Sydamerika på varsin BMW F650GS Dakar vilket fungerade väldigt bra för dem. Deras nästa äventyr blir att köra från Sverige till Indien 2012. Till detta har de valt F800GS istället, dessa skall utvärderas i sommar. De kan nog komma med tips om du behöver. Läs mer på http://flyvardagen.nu

I bikes senast gratisnummer så påpekar de att F800GS framgaffel är för mjuk och att fälgarna inte håller, fast det är nog lite annan körning vi talar om :)

Någon som har erfarenhet av långresor på offroadare?

Jo, jag har kört en del. 06 körde jag 1700 mil på en 650 Dakar, 07-10 ett har jag hunnit med Istanbul tor, Marocko tor samt en del kortare turer med 1200GS Adventure.

En stånka fungerar alldeles utmärkt för ändamålet, men betänk att förmodligen kommer köra 98% asfalt eller bra grusvägar. För det vill du ha komfort samt hög snitthastighet, dvs en större hoj. En större hoj lastar dessutom bättre, men drar i gengäld mer soppa, ca dubbelt mot stånkan.

I bikes senast gratisnummer så påpekar de att F800GS framgaffel är för mjuk och att fälgarna inte håller, fast det är nog lite annan körning vi talar om :)

Well, tror inte det är många som drar iväg på långresa med en opreppad hoj.....

Jo, Roberto & Jonas. Vi får väl se om de lyckas få loss några hojjar....

Last edited:
Någon som har erfarenhet av långresor på offroadare?

SE-Kazachstan T&R, lätt packat m tält, Dominator & en Dr650. Funka fint, trevligt m lätt hoj om man föredrar tälta ostört i terrängen =) Allt är ju efter plånbok, val av äventyr, tid & kittning av hoj ect. välkommen förbi Nice för lite alpkörning :tummenupp

Hojvalet är lite beroende på hur dålig underlag du tänk köra på, och hur långt ifrån civilisationen du tänkt köra.

Så länge du håller dig till vägar i någorlunda befolkade trakter, så skulle jag satsa på en större offroad.

Några alternativ beroende på budget. (Skissar själv på en längre hojtur, så dessa är de jag spanat på.)

Africa twin (Kan berätta mer om dessa, om du är intresserad då jag har en själv).
KTM 950 Adventure.
KTM 990 Adventure.
BMW GS Modeller.

Den modell som ligger bäst till för mig personligen (prismässigt och driftsäkerhet) är AT:n, trots att den blir spöad på alla områden utom just driftsäkerhet av de modeller jag nämnt ovan.
Men skulle någon kasta en 1200 Adventure på mig så skulle jag kunna tänka mig att ändra uppfattning. ;)

När det kommer till kritan fungerar det mesta med två hjul och motor på.
De finns ju de som åkt jorden runt på choppers och R1:or.

tänkte föreslå Suzuki DL1000 för den tycker jag är snygg :P
Men den har nog tyvärr inte kardan.
Hoppas dom slänger på det i kommande modeller lagom till jag skaffar en och får för mej att ge mej iväg på långtur.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti