Vilken är den optimala kö-surfa-mc'n?

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Sporthoj som folk säger är smalt mellan styret, jo men mäter man över knäskålarna blir ekipaget cirka 2 meter brett.. :rolleyes: Den missen har jag gjort ett par gånger, klarat mig från att klota men skrämt både mig och de i bilen. :rodnar

Hur sitter du på sportis egentligen :va SOPA :arsele :lol
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Min förra Superduke med FMF Apex slipon var riktigt bra!
På Superduken har man bra överblick/körställning och sen lät den utav bara helvete med detta system!
Man kunde se hur en del bilister tämligen blev förskräckta när man avancerade fram i köerna... mycket bra....:hihi

Annars tror jag att en Triumph Street Triple är optimal! Kanske en Honda CB600 hornet...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tack igen för många bra tips. :tummenupp

Tar man Guldvingen så kan man jue ha skåtern i toppboxen. :rolleyes:

Såg den här på blocket på tal om udda fordon.
Honda -84 för 6,5 gasångas.
View attachment 383839

Den med beige mocca-hjälm, blå kostym och röd slips över axeln? :)

Just nu känns scooter eller 250 "räser" närmast.

Jag har haft två såna! Vi snackar digitalinstrumentering och pop-up lyse!! Ovanligt smalt styre också. Toppar 88km/h så man blir lite bromskloss ibland tyvärr.
 

nitell

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
Järfälla
Hoj
BMW G650 XMoto -07
Bmw x650 :)
Som av en händelse råkar det finnas en billig till salu här på sporthoj också :gnissla
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Har nu i ett antal år kört sport 600or som pendlarhoj i STHLM.
Fungerar väldigt bra.
Dock så om man ska ha en ren kö-surfar hoj för stockholms trafiken skulle jag säga en sport 125/250
Så lätt som möjligt & snabbsvängd. Gärna billig försäkring med.
Skulle jag ha plats för en till hoj skulle det bli just en sport 125/250 som pendlar hoj istället för nuvarande.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Skulle utan tvekan köpt en scooter. Betydligt enklare att manövrera där det är tight om utrymme. Man är mer skyddad mot väder och vind än på en mc. Är tanken att köra runt på lederna runt stan hade jag satsat på en med lite större motor så att man hänger med i trafiktempot utan problem även om hastigheten ökar. Problemet här i Sverige är väl att det inte är lika utbrett nyttofordon som nere i Sydeuropa. Utbudet blir därefter. I praktiken skulle man kunna ha en rätt lång säsong om man bara klädde sig därefter och har rätt tillbehör. Det är inte ovanligt att man i t ex Paris och Milano köra runt på dem även när det blir köldgrader.
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Har pendlat några säsonger i köerna nu, och kan rekommendera en 125a scooter om du sällan kör motorväg en bit utanför stan. 90-vägarna är inga problem att hänga med i trafiken (går ju sällan 90 när det är kö iaf) och man blir betydligt mindre blöt än på en riktig hoj. Platsen under sadeln är skönt o kunna slänga hjälmen i när man ska in här och där också. Om jag inte vet att jag ska ut och köra hoj efter jobbet har jag alltid tagit scootern till jobbet istället för den är så mkt bekvämare och lättare att ta sig fram mellan/vid sidan om bilarna.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
C1 is the shit faktiskt. 120 knyck. Man slipper alla skydd och man slipper bli blöt.
Man får lätt med sig 2x stora matkassar efter jobbet.

Men den är bara för män med stora k*kar. Resten kör sporthoj. :hihi
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Det är väl bara att kolla utomlands, t, ex italien/rom, bara scootrar som tar sig fram(någotlunda enkelt).
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
:confused: :va

Ekonomiska valet är väl en fyrtakts-125a som drar under 0,2 l/milen. Eller så tjöper man en budmoppe typ XT600, XR650 så man även kan dra på lite.
Jag är medveten om att TRX:en är en parallell-twin men den är fortfarande smalare än en radfyra.
De flesta enstånkor är tyvärr ganska obekväma och saknar kraft. Klart det finns undantag, men har den smal crossadel så brukar den också sakna komfort.

Sen ser jag att de flesta av inläggen syftar till att skaffa scooter, moppe eller 125:a. Vad har hänt med sporthoj.com.... Har vi gått och blivit medelålders här eller vad..?
Vi brukade ju köra bana, bomba bulten och samlas på donken.... Nu sitter vi på nätet och rekommenderar folk att skaffa moped för att pendla till jobbet.
rRNbang.jpg


:brinnerup
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Dl 650 Suzuki med kapat styre och höjd.
Billig, bränslesnål och du ser allt.

Körde en sån många år i pendlartrafiken. Inte många ställen som man inte kom mellan.

Nu kör jag Triumph 1050 sprint vilket inte är alls lika bra
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Sen ser jag att de flesta av inläggen syftar till att skaffa scooter, moppe eller 125:a. Vad har hänt med sporthoj.com.... Har vi gått och blivit medelålders här eller vad..?
Vi brukade ju köra bana, bomba bulten och samlas på donken.... Nu sitter vi på nätet och rekommenderar folk att skaffa moped för att pendla till jobbet.
rRNbang.jpg


:brinnerup

Jag har i sann 80'talsanda rekommenderat en sporthoj som filmissil, sådetså :yoparty
Gheypulkor och småkubikare gör ingen adrenalinjunkie glad :D
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top