Vilken är den optimala kö-surfa-mc'n?

Den skall vara:
-Smal, dvs. V-Twin eller enstånka. Byt ut styret mot ett lite smalare och bort med speglar som sticker ut på sidorna.
-Bekväm, upprätt körställning och ingen crossadel. Streetfighter med crosstyre.
-Robust, den skall tåla lite stryk. Handtagsskydd och crashpuckar eller ännu hellre någon lite bur.
-Den skall inte vara orkeslös. Rödljusrace måste vinnas. Inget skämt nu, du vill inte förlora ett rödljusrace mot någon muppsig BMW då detta kommer att kosta i blod och hojdelar.

Så mitt förslag är:
Suzuki TL1000
Honda Firestrom
Yamaha TRX850
KTM Duke 2
 
Jag har den optimala kösurfaren, Derbi GP1i 250cc. Brutala bromsar å ett stadigt alu-chassi med hyffsad acceleration (Pollini variator). Har förnedrat många på bulten...
Snart till salu, håll utkik på blocket:brynad
 
Igår lång jag bakom en chopper med ganska mild rejk, men med ett par hyfaat tilltagna sadelväskor. Det var gott om plats för honom, och han hade inga problem att navigera köerna.
Det som är lite tjurigt är väl att jag får köra rät tmycket med kopplingen när det ska genom trånga partier, jag hade helst haft en lite lägre förstaväxel, så där passar nog en motard eller scooter bättre, i övrigt funkar nog i princip allt, utom en guldvinge eller liknande slagskepp.

Är du ny så funkar det bra att ta rygg på någon annan hoj och hänga på och titta på hur de gör så lär du dig snart.
 
Sporthoj helt klart! Körde Speed Triple tidigare och styret var ivägen jämt, blev ifrånåkt av sporthojare tog sig emellan där jag surt fick vänta.

När det är riktigt tight så är det bara fälla in backspeglarna med :)
 
Igår lång jag bakom en chopper med ganska mild rejk, men med ett par hyfaat tilltagna sadelväskor. Det var gott om plats för honom, och han hade inga problem att navigera köerna.
Det som är lite tjurigt är väl att jag får köra rät tmycket med kopplingen när det ska genom trånga partier, jag hade helst haft en lite lägre förstaväxel, så där passar nog en motard eller scooter bättre, i övrigt funkar nog i princip allt, utom en guldvinge eller liknande slagskepp.

Är du ny så funkar det bra att ta rygg på någon annan hoj och hänga på och titta på hur de gör så lär du dig snart.

Får mig att tänka på det här, när man glömmer av sadelväskorna.

Jag skulle säga Honda Super Cub C90/C110 om dessa någonsin kommer till sverige. Snorbillig att köpa och köra. Motorcykel i scooterstorlek. Dessa verkar störtsköna att använda i stan och med tanke på att det är världens mest sålda hoj borde dessa importeras till EU-marknaden. För tillfället finns det att köpa den fula Innova 110 :zpy.
 
Har ochså varit inne på dom tankarna, något "litet"och smidigt.
Men när jag så de engelska brandmotorcyklarn/ambulance med packning och utrustning slingra sig igenom london trafiken så spelar det nog mindre roll vad man skaffar för hoj.
Men hade valt en speed triple innan en fjr
 
Till skillnad från alla andra tips här skulle jag säga en stor djäfla chopper med sågat utblås. Bara ljudet gör att bilarna åker åt sidan. Har tagit rygg på några brutalt feta chopprar några gånger och det är ungefär som att följa en isbrytare :yoparty
 
Yamaha TT600 eller liknande. Passar mc-budsdubbdäck på också så är vintern räddad. Kö-surfade på en sådan i en 3-4 år.
 
Håller fortfarande inte med om att en motard är det mest optimala alternativet i tighta köer, varför?

Brett styre, tar definitivt i tidigare än en sporthoj. När det börjar gå långsammare har de ofta lite råare gång också, iaf om man kör någon stökig ktm eller så..

men det är väl så att köer kan skilja sig åt också, på kniviga ställen i stockholm osv måste man som sagt fälla in speglarna för att komma förbi och då blir hojar med crosstyre stående.
 
Håller fortfarande inte med om att en motard är det mest optimala alternativet i tighta köer, varför?

Brett styre, tar definitivt i tidigare än en sporthoj. När det börjar gå långsammare har de ofta lite råare gång också, iaf om man kör någon stökig ktm eller så..

men det är väl så att köer kan skilja sig åt också, på kniviga ställen i stockholm osv måste man som sagt fälla in speglarna för att komma förbi och då blir hojar med crosstyre stående.

Det är väl inget som hindrar att man byter styret till ett smalare på en motard för att bygga sig en smal och fin hoj specifikt för att navigera köer? :) Men det är klart, man vill ju helst ha en lmjuk och fin motor så man slipper brottas med den också.
 
Motard eller offroad, man tar bort backspeglarna.

När jag gick på gymnasiet så tog jag bort backspeglarna för att kunna köra snabbare mellan filerna, -smart ?
Sporthoj är inte optimalt i stan, svänger för dåligt och är osmidig i låga farter.
 
Kösurfar varje dag till jobbet från västerort till city:rock Kör både med sporthojen och bobbern. Båda fungerar utmärkt. Viktigaste e att man låter mycket så att de märker att man kommer å flyttar åt sidan.
Tips är som alltid att hålla blicken långtfram, se hur bilarna beter sig i sin fil.
Som sagt haka på någon som ser ut å ha koll. Men ligg inte för nära då de händer att de blir tvärnitar ibland då vissa idioter till bilister försöker täppa igen vågen för oss surfare..

Lycka till med surfandet å ta´t lugnt:hihi
 
Ett icke försumbart argument är att folk är dumma i huvudet, småaktiga och missunsamma. Kommer man brakandes mellan filerna på något som ser dyrt och tufft ut så blir man snart blockerad av en fattig rörmokare med komplex. Bästa filexpanderaren är därför en muppig scooter, så man inte blir sedd som ett hot. Bästa är säkert en riktigt gammal scooter, typ 60 talet, eller Vespa. Jag har trängts med bilar sittandes på alla typer av hojar, men en gammal 250 cc resp 125cc Hondascooter har stuckit minst i folks ögon än så länge.

Men brett styre går i alla fall bort, sporthoj funkar men styrutslaget kan ge problem vid seriös snirkling.
 
du behöver en turbokompressorladdad literklubba eller större. gärna med nitro så du kan TjÖrA SnAbBt som fAn mellan bilarna
tron-bike-desktop.jpg
 
Ett icke försumbart argument är att folk är dumma i huvudet, småaktiga och missunsamma. Kommer man brakandes mellan filerna på något som ser dyrt och tufft ut så blir man snart blockerad av en fattig rörmokare med komplex. Bästa filexpanderaren är därför en muppig scooter, så man inte blir sedd som ett hot. Bästa är säkert en riktigt gammal scooter, typ 60 talet, eller Vespa. Jag har trängts med bilar sittandes på alla typer av hojar, men en gammal 250 cc resp 125cc Hondascooter har stuckit minst i folks ögon än så länge.

Men brett styre går i alla fall bort, sporthoj funkar men styrutslaget kan ge problem vid seriös snirkling.

Må så vara, men, om jag sitter i bilen och det kommer någon på Vespa med läderhjälm, flygargoggels och tre par kromade backspeglar per styre så skriker i alla fall min reptilhjärna Hipsterf__a akteröver! och drar på ren reflex fullt rattutslag vänster för att genom denna manöver rensa genbanken åt kommande generationer. Tyvärr inget jag kan råda över. :glömdet

Förlåt På Förhand.:krama

KK
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top