Vilken är den mest eftertraktade sporthojen?

Säger väl inte så värst mkt om vare sig R1 eller GSXR..
Om rossi kör ifrån din gixxer med en 250, betyder det då att gixxern suger?

Nu var jag väl inte direkt gravallvarlig...
Men personligen tycker jag nya R1 känns lite nerdrevad för att kompensera bristande effekt. Men det är en bra hoj, inget snack!
 
Triumph Daytona 675 bästa "600"-kubikaren år efter år sedan den kom. Min bedömning är att det är den som tappar minst i värde under en sommar. Att den dessutom med rätt däck och rätt förare kan köra ifrån de flesta på 1000 kubikare när vägen svänger är ju ingen nackdel. Och dessutom som nån skriver här på sporthoj, det känns bättre bli omkörd på en slö hoj än bli omkörd på en snabb hoj.
 
R1 -09 tycker jag i alla fall utseendemässigt inte är alls lika snygg som t.ex cbr1000, sen är det säkert en bra hoj men tycker den ser "knäckt" ut på mitten & känns klumpigare (har inte kört någon dock), tror R1:orna har betydligt sämre statistik gällande skador och kan därmed dra upp premien något, jag hade valt cbr1000:en av dem du tittar på även om 600:orna oftast är snyggare än 1000cc enligt mig..
 
Triumph Daytona 675 bästa "600"-kubikaren år efter år sedan den kom. Min bedömning är att det är den som tappar minst i värde under en sommar. Att den dessutom med rätt däck och rätt förare kan köra ifrån de flesta på 1000 kubikare när vägen svänger är ju ingen nackdel. Och dessutom som nån skriver här på sporthoj, det känns bättre bli omkörd på en slö hoj än bli omkörd på en snabb hoj.

:tummenupp

Själv skulle jag faktitiskt välja en RC8R -11 som nr 1 och en vit R1a med röd ram från 2009 som nr2.
Tycker att karaktären är bland det viktigaste med en hoj. Effekt finns ju alltid i överflöd på en ny sporthoj.
 
Dessutom är motorn inte en äkta Big-Bang motor då vevaxeln inte roterar moturs som te x i Yamaha M1 i MotoGP. Enda likheten är att du har en assymetrisk vevaxel.

Det var som fan. Jag har missat det där med vevaxeln men känner till den förskjutna tändningen. Jag tolkade det som att den kvalade in som big-bang pg a det. Tackar för infon.

Men om jag inte missförstått det helt så är det detta som ger den en rätt annorlunda kurva mot andra radfyror, och kan kännas mindre hysterisk ("slö"), korrekt?
 
Läste någonstans att R1 -09 upplevdes som slö även av testsnubbarna innan lansering, men sedan tittade Yamaha på varvtiderna och häpnade. Samma sak med Fireblade 929 och 954. Misstänker att det där med linjär effektutveckling lurar brallan av föraren när det gäller körupplevelsen. Men bevisligen är inte "ketchup"-effekt alltid det som gör de bästa varvtider...därav intåget av V-twin i MotoGP racing...även om Ducce just nu inte rosar marknaden (men det beror ju på helt andra saker än just motorn och farten den generar)
 
Honda SP2 i bra skick brukar väl gå åt rätt snabbt..
 
Läste någonstans att R1 -09 upplevdes som slö även av testsnubbarna innan lansering, men sedan tittade Yamaha på varvtiderna och häpnade. Samma sak med Fireblade 929 och 954. Misstänker att det där med linjär effektutveckling lurar brallan av föraren när det gäller körupplevelsen. Men bevisligen är inte "ketchup"-effekt alltid det som gör de bästa varvtider...därav intåget av V-twin i MotoGP racing...även om Ducce just nu inte rosar marknaden (men det beror ju på helt andra saker än just motorn och farten den generar)

V-twin i MotoGP? :va :D Checa i WSBK kör twin, det är V4 i desmon som Rossi spakar. :)
 
Tror inte hojarna skiljer sig att den ena är "eftertraktad" på våren och den andra på hösten...
 
V-twin i MotoGP? :va :D Checa i WSBK kör twin, det är V4 i desmon som Rossi spakar. :)

Du har rätt...Sorry. Blandade ihop det hela en smula såhär på fredagkvällen med en halv bag in box i magen. Vad jag tänkte på var V-Twinnen intåg i MC-racingen för en herrans massa år sedan. Syftet var då att den linjära och mer förutsägbara effektkurvan hjälpte förarna till vassare varvtider...

Källa: 10 greatest bikes of all time - Discovery Channel :D
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Vad sägs om en BossHoss Trike? :)

- 6,2l v8! (dubbelt så många cylindrar som en japansk plastraket!:tummenupp)
- 425hk!
- 603Nm!
- 320mm skiva fram OCH bak!
- 2x 275/60-15!
- 63mm gaffel!


BHC9LS3_1.jpg




"nej men bruka allvar nu grabbar!"

OnT: Jag skulle köpt en cbr 600 av dom du nämnde! :)
 
Last edited:
Vad sägs om en BossHoss Trike? :)

- 6,2l v8! (dubbelt så många cylindrar som en japansk plastraket!:tummenupp)
- 425hk!
- 603Nm!
- 320mm skiva fram OCH bak!
- 2x 275/60-15!
- 63mm gaffel!

"nej men bruka allvar nu grabbar!"

OnT: Jag skulle köpt en cbr 600 av dom du nämnde! :)

Typisk jänklösning. Bygg en mc - tänk som en bilbyggare. :rolleyes:
 
Det är ju leksaker för vuxna människor (de flesta av oss) vi har. Leksaker köps med habegär/önskan efter något. Mitt råd är att man ska köpa det man helst av allt vill ha inom den prisram man satt upp. Att åka hoj är en känsloupplevelse och känslor ska styra det valet.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top