Vilken är bästa bank? (lån + allmänt)

Frugan hade för övrigt Swedbank vilket verkar vara värsta skitbanken. Sämst ränta, sämst service och suspekta straffavgifter när man avslutar sina affärer. Undvik till varje pris!

Det där varierar nog mellan olika städer. Jag fick då bäst ränta på ett miljonlån hos Swedbank när vi köpte hus, räntan på sparkontot är ju ganska ointressant.
Servicen kan jag inte säga något om förutom att den är bra mycket bättre på mitt bankkontor än vad den var på Handelsbanken där det satt en otrevlig jugge i backslick och försökte dra en vals om varför de var bättre trots högre ränta.

Dock ska jag kolla upp möjligheterna med Länsförsäkringar när det är dags att lägga om lånen men då Swedbanks internetbank är svårslagen så vettefan, någon som har koll på LF's internetbank?

Det där varierar nog mellan olika städer. Jag fick då bäst ränta på ett miljonlån hos Swedbank när vi köpte hus, räntan på sparkontot är ju ganska ointressant.
Servicen kan jag inte säga något om förutom att den är bra mycket bättre på mitt bankkontor än vad den var på Handelsbanken där det satt en otrevlig jugge i backslick och försökte dra en vals om varför de var bättre trots högre ränta.

Dock ska jag kolla upp möjligheterna med Länsförsäkringar när det är dags att lägga om lånen men då Swedbanks internetbank är svårslagen så vettefan, någon som har koll på LF's internetbank?
Och exakt vad har "jugge" med det att göra? Att folk ska vara såna idioter.

Jag gillar den. Första steget inloggning är personnr och pinkod. Sen tar man först fram dosan när man ska bekräfta nya mottagare eller betalningar. Smidigt.

Jag har konto hos både Swedbank och Skandiabanken, och Swedbanks internetbank är uråldrig vid jämförelse. Allt du behöver hos Skandiabanken är mobilen. Inga dosor och annat bjäfs.

Jag har konto hos både Swedbank och Skandiabanken, och Swedbanks internetbank är uråldrig vid jämförelse. Allt du behöver hos Skandiabanken är mobilen. Inga dosor och annat bjäfs.

Handelsbankens app är numera riktigt grym! Verkar vara samma upplägg som Skandiabanken (?).
Man kan föra över pengar, betala och allehanda saker utan dosa.

Handelsbankens app är numera riktigt grym! Verkar vara samma upplägg som Skandiabanken (?).
Man kan föra över pengar, betala och allehanda saker utan dosa.

Hur funkar detta, rent säkerhetsmässigt? Jag antar att man laddar ner någon form av certifikat till mobilen, men innebär det att vem som helst som snor min mobil kan använda min internetbank (förmodligen inte, men frågar hellre innan än efter...)?

Hur funkar detta, rent säkerhetsmässigt? Jag antar att man laddar ner någon form av certifikat till mobilen, men innebär det att vem som helst som snor min mobil kan använda min internetbank (förmodligen inte, men frågar hellre innan än efter...)?

Skandiabanken kan använda mobilt BankID. Du installerar det i telefonen och har sen en pin-kod kopplat till det. När du ska logga in på banken så knappar du in ditt personnr på hemsidan i datorn, startar appen i mobilen, knappar in din pin-kod och sen är du inne.

Kör du mobilappen funkar det på samma sätt fast i mobilen.

Om någon snor din mobil måste de fortfarande kunna din PIN för mobila BankID:t och ditt personnr för att kunna göra något. Under den tiden har du hunnit spärra ditt BankID.

Här kan du läsa mer - http://www.skandiabanken.se/hem/Internetbanken1/Mobilt-BankID/Fragor-och-svar-om-Mobilt-BankID/

Du aktiverar appen i internettjänsten och får en fyrsiffrig kod som är ditt lösenord. I appen kan du betala räkningar och föra över pengar till konton du har sparat i internettjänsten (du kan inte lägga till nya konton). Det är grymt svårslaget och gör att du bara behöver använda den helvetesjävlaskitdosan ungefär en gång i månaden.

Du knappar alltså in ditt personnummer och din kod varje gång du startar appen och den loggar ut varje gång du går ur den. Vidare är knappsatsen till koden slumpmässig vilket gör att diverse keyloggers eller liknande man eventuellt mot förmodan skulle kunna råka ut för inte kan logga koden eftersom man trycker på olika ställen varje gång.

Öppnade kontot och förklarade att vi skulle pensionspara.. skrev på alla papper.. ingenting händer.. går tillbaka och då har de slarvat bort papperna.. Bad också om att få företagskort men det fick vi inte heller någon hjälp med. Min sambo startade sitt företag nyligen, de var knappt intresserade av att hjälpa henne. Så då skippade jag dem..

Sen så kom jag en dag och ville sätta in en massa pengar på ett konto och då det var över 10.000 kronor ville de ha legitimation. Jag förklarade då att jag inte vill ge ut leg om jag ska sätta in pengar för det har de inte med att göra och då hänvisade de till lappen som stod bredvid att vid insättning på 10.000 och över skall man legitimera sig. Så jag bad att få sätta in 9999kr och det vägrade de ta emot. Jag förklarade då att för mig är det en principsak för mig, tänk om jag vill sätta in pengar till någon utan att de får veta om det för att jag vill ställa upp (vilket också var syftet med denna överföring till min broder) då vill jag inte legitimera mig. Och då förklarade jag också hur löjligt det är då kan jag liksom dela insättningen och på flertal omgångar. Åkte till Swedbank, satte in pengarna på mitt konto och förde över det direkt utan frågor och utan besvär.

Men som sagt, jag har svårt att döma ut en hel bank (ungefär som idioter som dömer ut ett helt folkslag). Däremot gillade jag inte alls hur Handelsbanken Skara har skött sig så kan som sagt bara tala om dem här.

Angående kontantinsättningen var det ett helt korrekt agerande av banken. Enligt lag måste de identifiera kunden och begära in uppgifter om var pengarna kommer från. Detsamma ska ske på alla banker, växlingskontor m.m., men tyvärr är det många som slarvar med det. Kontrollen av kontanter är en viktig del i kampen mot penningtvätt.

Angående kontantinsättningen var det ett helt korrekt agerande av banken. Enligt lag måste de identifiera kunden och begära in uppgifter om var pengarna kommer från. Detsamma ska ske på alla banker, växlingskontor m.m., men tyvärr är det många som slarvar med det. Kontrollen av kontanter är en viktig del i kampen mot penningtvätt.
För summor över 10k. Vad jag sätter in behöver inte andra veta. Det är väl ibland ganska privat.

För summor över 10k. Vad jag sätter in behöver inte andra veta. Det är väl ibland ganska privat.

Nej, det agerade helt korrekt. Över vissa belopp måste de alltid kräva id m.m., men har även en skyldighet att begära in de uppgifterna i andra fall. Den händelse du beskriver är ett sådant tillfälle då banken även måste göra kontroll på lägre summor. Om du inte vill berätta var pengarna kommer från och ska användas till får de enligt lag inte ta emot dem. T.ex. fick Forex Bank böter på SEK 50 miljoner pga att de inte ställde tillräckligt med frågor till sina kunder.

Nej, det agerade helt korrekt. Över vissa belopp måste de alltid kräva id m.m., men har även en skyldighet att begära in de uppgifterna i andra fall. Den händelse du beskriver är ett sådant tillfälle då banken även måste göra kontroll på lägre summor. Om du inte vill berätta var pengarna kommer från och ska användas till får de enligt lag inte ta emot dem. T.ex. fick Forex Bank böter på SEK 50 miljoner pga att de inte ställde tillräckligt med frågor till sina kunder.

Uppskattar input, men ta vänligen den här diskussionen i en annan tråd, då det inte är relevant för trådens ämne längre.

Skandiabanken kan använda mobilt BankID. Du installerar det i telefonen och har sen en pin-kod kopplat till det. När du ska logga in på banken så knappar du in ditt personnr på hemsidan i datorn, startar appen i mobilen, knappar in din pin-kod och sen är du inne.

Kör du mobilappen funkar det på samma sätt fast i mobilen.

Om någon snor din mobil måste de fortfarande kunna din PIN för mobila BankID:t och ditt personnr för att kunna göra något. Under den tiden har du hunnit spärra ditt BankID.

Här kan du läsa mer - http://www.skandiabanken.se/hem/Internetbanken1/Mobilt-BankID/Fragor-och-svar-om-Mobilt-BankID/

Du aktiverar appen i internettjänsten och får en fyrsiffrig kod som är ditt lösenord. I appen kan du betala räkningar och föra över pengar till konton du har sparat i internettjänsten (du kan inte lägga till nya konton). Det är grymt svårslaget och gör att du bara behöver använda den helvetesjävlaskitdosan ungefär en gång i månaden.

Du knappar alltså in ditt personnummer och din kod varje gång du startar appen och den loggar ut varje gång du går ur den. Vidare är knappsatsen till koden slumpmässig vilket gör att diverse keyloggers eller liknande man eventuellt mot förmodan skulle kunna råka ut för inte kan logga koden eftersom man trycker på olika ställen varje gång.

Ok, det där med slumpmässig knappsats var ju smart! Annars kändes det marginellt säkrare än att bara logga in med pin/pers.nr. som jag kan göra för enklare ärenden i min nuvarande Internetbank, just i och med att BankID-certet redan finns installerat.

Uppskattar input, men ta vänligen den här diskussionen i en annan tråd, då det inte är relevant för trådens ämne längre.

Sorry, det jag skulle komma fram till, men glömde bort är följande:

Jag har varit kund hos i princip alla banker (Nordea, Swedbank, Marginalen, Bank2, GE, SEB, Avanza, Nordnet mfl) då jag ofta har bytt bank och valt tjänster hos den bank som varit mest förmånlig. Nu har jag bolånet, lönekonto och betalkort hos Handelsbanken. De är kanske inte alltid är det billigaste alternativet, men det är en trygg bank med en bra internetbank och mobilapp. De lokala kontoren har rätt stor möjlighet att själva bestämma priser m.m. Räkna därför med att det finns en rejäl prutmån på både räntor och avgifter. När det var dags att binda om våra lån fick vi 0,5 procentenheters rabatt bara genom att fråga och ytterligare några punkter efter lite tjat.

För sparande och pension har jag dock valt andra banker, främst Avanza och Nordnet då de har ett större utbud.

Handelsbankens kontor i Stockholm (Kista, Gärdet och Täby C) är inte heller något vidare. Tog 4 omgångar att få ut ett VISA-kort för ett par år sedan. de tappade bort papper, gjorde fel och glömde bort att följa upp osv.
Den dagen jag tar lån byter jag nog bank.
I Täby C skulle jag sätta in stålar då jag sålt bilen, var ett jävla tjafs om vart pengarna kom ifrån osv. Ska väl dem skita i?!

I Täby C skulle jag sätta in stålar då jag sålt bilen, var ett jävla tjafs om vart pengarna kom ifrån osv. Ska väl dem skita i?!

De ska inte alls skita i det, som du kanske kan utröna av diskussionen ovan.

Morsan o farsan har sitt huslån hos Handelsbanken här i stan, de kunde också pruta ganska mycket. Jag vet tyvärr inte exakt hur mycket men de var bäst här i stan iaf.

Mitt jobb bytte bank från Handelsbanken till Danske bank tydligen mycket bättre vilkor .Kan vara värt och kolla upp

Och exakt vad har "jugge" med det att göra? Att folk ska vara såna idioter.

Om han var en idiot eller ej vet jag ju inte men en jugge är enligt mig en bilnasare i Dressmankostym som bryter på Balkandialekt och har en tvivelaktig syn på hantering av pengar. Så uppfattade jag honom. Jag dissar alltså inte ett helt folkslag som du kanske uppfattade det som, jag är tveksam till att man ens kan avgöra på en persons utseende om han är Jugoslav eller Serb eller dylikt. Men man ser om han har gått från att sälja fusklagade bilar till att jobba på bank :D

Jag gillar den. Första steget inloggning är personnr och pinkod. Sen tar man först fram dosan när man ska bekräfta nya mottagare eller betalningar. Smidigt.

Dosjävlar borde man ju kunna skippa totalt tycker man :va

Låter ju riktigt bra, men är inte Skandiabanken typ en låtsasbank som till exempel SBAB eller liknande?
Själv kör jag med Swedbanks mobilapp och då behöver man inga dosor alls. Och nu finns det ju snart emulator till pc så att man kan köra Androidappar på datorn, då blir det perfekt :)

Om han var en idiot eller ej vet jag ju inte men en jugge är enligt mig en bilnasare i Dressmankostym som bryter på Balkandialekt och har en tvivelaktig syn på hantering av pengar. Så uppfattade jag honom. Jag dissar alltså inte ett helt folkslag som du kanske uppfattade det som, jag är tveksam till att man ens kan avgöra på en persons utseende om han är Jugoslav eller Serb eller dylikt. Men man ser om han har gått från att sälja fusklagade bilar till att jobba på bank :D

Dosjävlar borde man ju kunna skippa totalt tycker man :va

Låter ju riktigt bra, men är inte Skandiabanken typ en låtsasbank som till exempel SBAB eller liknande?
Själv kör jag med Swedbanks mobilapp och då behöver man inga dosor alls. Och nu finns det ju snart emulator till pc så att man kan köra Androidappar på datorn, då blir det perfekt :)

Min kosovaalbanske vän påstår att bankerna i forna Jugoslavien drevs antingen av judar eller zigenare.
Judiska banker var seriösa, zigenarbankerna inte.
Kan ju ha varit en importerad bankarbetare med erfarenhet från annat land.

Så här långt har jag kommit i min utvärdering av banker:
  • HB = skurkaktig rövbank
  • ICA banken = skurkaktig rövbank
  • Nordea = skurkaktig rövbank
  • SEB = skurkaktig rövbank
  • Swedbank = skurkaktig rövbank

Nu har den svenska bank-branchen åter bevisat att att den inte har något existensberättigande
genom att begå lagbrott så många gånger att jag har tappat räkningen.

Men ni får en chans till.
Nu nollställer jag räkneverken och börjar om.

ICA banken är först ut.

Antal gånger banker har begått lagbrott mot min familj from Maj 2012:

• HB = 0
  • ICA banken = 1
  • Nordea = 0
  • SEB = 0
  • Swedbank = 0

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...