Vilken är bästa bank? (lån + allmänt)

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har för närvarande Nordea, vilka jag väl hade varit nöjd med om det inte varit för att deras internetbank strulat så ofta (framförallt mobilbanken verkar funka kanske 1 gång av 10). Har även lån för min bostadsrätt i Swedbank, och tänkte att jag nu skulle flytta över båda dessa funktioner till en och samma bank.

GÄLLANDE BYTE AV BANK
Jag är skeptisk till både Swedbank och SEB efter deras beteende under bankkrisen 2008, så vill helst hamna någon annanstans, men det beror också på vilka lånevillkor jag får. Om Swedbank erbjuder de fördelaktigaste lånevillkoren är det möjligt att jag flyttar alla mina bankärenden dit, förutsatt att ingen har något extremt negativt att säga om Swedbank, men helst inte alltså. Vill också att banken ska ha BankID istället för egna lösningar för e-leg som Nordea och SEB verkar pyssla med samt att elektronisk legitimation ska funka med Mac utan problem.

FLYTT AV LÅN
Gällande lånet är min tanke att jag binder det på fast ränta i två år, då min arbetssituation är lite osäker just nu (primärt egenföretagare) och jag har väldigt små reserver då jag fram tills ganska nyligen varit student. Det är inget stort lån (ca 240 000:-) så jag tänker att ev. skillnader är marginella jämfört med rörlig ränta, och värdesätter tryggheten högre än ev. insparade ränteinbetalningar.

Åsikter på detta?

Nu har ju du inte så höga lån men efter lite förhandlande fick jag ner ränta till 3,35% 3årigt på nordea.
Förra veckan.

Låter som att Handelsbanken är alternativet som finns kvar bland the big four, och mina erfarenheter av dem är goda. Internetbanken funkar bra med BankID.

Finns ju en massa mer eller mindre obskyra alternativ till storbankerna men är för dåligt insatt för att ha något vettigt att säga om dem.

Nu har ju du inte så höga lån men efter lite förhandlande fick jag ner ränta till 3,35% 3årigt på nordea.
Förra veckan.

Exakt hur gjorde du när du förhandlade? Hade du offerter från andra banker att jämföra med, eller var det mer "ey leen, vad är ditt sistapris?!", eller kanske lite mer välformulerat?

Låter som att Handelsbanken är alternativet som finns kvar bland the big four, och mina erfarenheter av dem är goda. Internetbanken funkar bra med BankID.

Finns ju en massa mer eller mindre obskyra alternativ till storbankerna men är för dåligt insatt för att ha något vettigt att säga om dem.

Ja, jag har också hört bra om Handelsbanken, och de verkar allmänt pålitliga (håller faktiskt på att göra en låneansökan hos dem för att se vad de kan erbjuda). Hade absolut kunnat tänka mig någon mindre aktör också, förutsatt att de funkar, men som du har jag väldigt dålig koll på dem, mer än att de finns.

SHB handelsbanken är jag riktigt nöjd med! grym och driftsäker internetbank. och har inget att klaga på.

Jag och sambon hade företagskontot på Handelsbanken.. De finns numera hos Swedbank. Handelsbanken misskötte sig rejält (i Skara.. som hel bank vet jag inte riktigt).. Låne villkoren något sämre än Swedbanks.. Men jag har fått en känsla av att ju "större bank" desto svårare är dem.. Handelsbanken i en liten ort brukar vara ganska schyssta med räntor och beviljning även om ma ninte har fastjobb (Som egen företagare måste man ha haft företaget i mins 2 år för att få låna)

Skandiabanken har enskilt bästa internetbanken. Har inga lån där dock, men jag föreslår att du kollar dom. Inga bankkontor dock, så behöver du sätta in kontanter är de inget alternativ.

Funkar klockrent med Mac, och en mycket smutt mobilapp med mobilt BankID också.

Last edited:
Skandiabanken har enskilt bästa internetbanken. Har inga lån där dock, men jag föreslår att du kollar dom. Inga bankkontor dock, så behöver du sätta in kontanter är de inget alternativ.

Funkar klockrent med Mac, och en mycket smutt mobilapp med mobilt BankID också.

Bra tips, har funderat lite på dem också. Bankkontor eller ej är skitsamma, nästan en fördel att slippa vara låst till en fysisk plats faktiskt.

Swedbank har höga administrativaavgifter. Småsummor en och en men på ett år blir det en rejäl slant.
Jag bytte till Lf och är hittills nöjd, billigare blev det iaf, dom gav även lägre ränta på våra lån.

Har Skandiabanken, är nöjd med deras tjänster, internetbank och det var där jag fick bäst ränta. Försökte förhandla på "alla" ställen när jag köpte för 1.5 år sedan men det vara bara SEB som var det minsta intresserade av att förhandla, just då var dock räntorna rekordlåga så nu när bankerna har större marginaler så kanske dom är mer intresserade. Skandiabanken har fasta bonussteg beroende på hur mycket du lånar (> 1M ger 0.1 %-enheter bonus, > 1.5M ger 0.2%, > 2M ger 0.3% bonus).

Dock är jag inte nöjd med deras låneränta så större summor lösa pengar sätter jag inte på hoistspar där jag får 3.15% (med bankgaranti).

Nackdelen är att dom inte har något bankkontor men dom få gånger jag behöver det använder jag SEB som jag har något gammalt konto hos med typ 2.40 kr på.

Frugan hade för övrigt Swedbank vilket verkar vara värsta skitbanken. Sämst ränta, sämst service och suspekta straffavgifter när man avslutar sina affärer. Undvik till varje pris!

Generellt sätt har jag hört gott om Handelsbanken särskilt från företagskunder. Men det går inte riktigt att säga att Handelsbanken är bäst för alla. I slutändan får man titta på hur bra villkor de kan erbjuda en. Tag för vana att förhandla med bankerna i samband med lån och så vidare med några års mellanrum när de ska förnyas. Min erfarenhet är att den gamla banken man etablerat en bra kontakt med oftast är angelägna om att få ha kvar en. De brukar matcha alla bud man fått från andra aktörer när det väl kommer till kritan. Den enda av storbankerna jag själv inte skulle vilja bli kund hos är Swedbank. I övrigt är det fritt fram för SHB, SEB, Nordea med fler att locka en som kund. De är nog samma skrot och korn när det väl gäller. Det som imponerat med Handelsbanken är att de visat vid flertalet kriser att de skött sig bättre än sina konkurrenter. Inte varit lika beroende av statens stödåtgärder. Sådant borde belönas, men inte till vilket pris som helst givetvis. De måste komma med konkurrenskraftiga erbjudanden när det väl kommer till förhandling. Jag funderar på om inte bankerna ibland har någon form av kartell mellan varandra där de låter varandra behålla sina värdefullaste kunder för att på så sätt kunna hålla uppe sina marginaler. Har inga belägg för saken, men det är den känslan man får efter att ha förhandlat med banker några år i olika sammanhang.

En annan bra grej jag kom på med Skandiabanken är att de inte håller på pengarna vid överföring med andra banker. För du över från dom till ex Swedbank så landar stålarna direkt. Åt andra hållet.... not so much.

Danske bank.
En kedja av lokala banker med Danske bank bakom.
Vilken som är "din" vet jag inte.
Beror på bostadsort.

Så här långt har jag kommit i min utvärdering av banker:
  • HB = skurkaktig rövbank
  • ICA banken = skurkaktig rövbank
  • Nordea = skurkaktig rövbank
  • SEB = skurkaktig rövbank
  • Swedbank = skurkaktig rövbank

Jag och sambon hade företagskontot på Handelsbanken.. De finns numera hos Swedbank. Handelsbanken misskötte sig rejält (i Skara.. som hel bank vet jag inte riktigt).. Låne villkoren något sämre än Swedbanks.. Men jag har fått en känsla av att ju "större bank" desto svårare är dem.. Handelsbanken i en liten ort brukar vara ganska schyssta med räntor och beviljning även om ma ninte har fastjobb (Som egen företagare måste man ha haft företaget i mins 2 år för att få låna)

Vilken typ av problem hade ni? Om det går att utveckla utan att det blir för privat?

Tack för alla tips!
Blir till att kontakta Skandiabanken, Länsförsäkringar, samt Danske Bank i morgon. Vi får se vad Handelsbanken har att erbjuda, och om de kan matcha övriga. Kanske även ska kolla SEB, har nog hellre dem än Swedbank iaf.

Anledningen till att jag har lånet hos Swedbank i nuläget är att det var den bank som erbjöds i samband med ombildningen i den här föreningen, och har haft lånet bundet hos dem sen dess. Har dock som flera andra inte fått någon bra känsla från dem.

FRÅGOR
Hur lång tid är rimlig att binda lånet i dagsläget?
Kan jag ändra hur mycket jag amorterar i efterhand, eller gäller det jag bestämmer mig för nu under hela bindningstiden?

Vilken typ av problem hade ni? Om det går att utveckla utan att det blir för privat?

Öppnade kontot och förklarade att vi skulle pensionspara.. skrev på alla papper.. ingenting händer.. går tillbaka och då har de slarvat bort papperna.. Bad också om att få företagskort men det fick vi inte heller någon hjälp med. Min sambo startade sitt företag nyligen, de var knappt intresserade av att hjälpa henne. Så då skippade jag dem..

Sen så kom jag en dag och ville sätta in en massa pengar på ett konto och då det var över 10.000 kronor ville de ha legitimation. Jag förklarade då att jag inte vill ge ut leg om jag ska sätta in pengar för det har de inte med att göra och då hänvisade de till lappen som stod bredvid att vid insättning på 10.000 och över skall man legitimera sig. Så jag bad att få sätta in 9999kr och det vägrade de ta emot. Jag förklarade då att för mig är det en principsak för mig, tänk om jag vill sätta in pengar till någon utan att de får veta om det för att jag vill ställa upp (vilket också var syftet med denna överföring till min broder) då vill jag inte legitimera mig. Och då förklarade jag också hur löjligt det är då kan jag liksom dela insättningen och på flertal omgångar. Åkte till Swedbank, satte in pengarna på mitt konto och förde över det direkt utan frågor och utan besvär.

Men som sagt, jag har svårt att döma ut en hel bank (ungefär som idioter som dömer ut ett helt folkslag). Däremot gillade jag inte alls hur Handelsbanken Skara har skött sig så kan som sagt bara tala om dem här.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti