Vilken är bäst? Nya R1 eller förra modellen Cbr1000rr

DevilRider

Ekis
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
The Bimmer Killer
Vill höra vad ni anser om vilken model som är bäst, eller rättare sagt för och nackdelar!
Gärna från er som testat båda! Eller kanske ägt båda?
I detta fallet handlar det om 09 R1 och 07 FireBlade
Får gärna skjuta in med hur det är med serviceintervallerna och pris på dom!

Vilken är det bästa köpet?

Kom igen. Man kan inte jämföra två hojar rakt av. Vad ska du ha den till? Köra fort rakt fram? Ska den vara lätt? Mycket motor?

Jag tror på förrförra modellen av Ninjan.

Jag har ingen aning men min inititala känsla är väl att alla strävar efter bättre och mer optimerade hojjar hela tiden, med den teorin skulle jag alltså kolla på R1:an först!
För mig hade det blivit en ekonomisk fråga + att varken Ninjan eller R1'an skulle ´ge mig annorlunda varvtider tror jag eftersom mina begränsningar kommer långt innan hojjens! Beror på vad du vill ha och vad du väger in mest av; performance, chassi, posör-poäng, ljud + hur du e som förare!

MAO; F*n vet asså' :va

Jag hade tjackat Hondan, den är snyggare. Och det känns bättre i hjärtat - det är vad du får gå efter.

Kom igen. Man kan inte jämföra två hojar rakt av.

+1, Tror det är jättesvårt att göra en vettig jämförelse. Däremot kan du väl jämföra de saker du tycker är viktigt.

Men som sagt, 99.9% av alla sporthojsägare nyttjar ju inte all kapacitet vilken hoj de än har, så köp den du tycker är snyggast och passar din plånbok bäst. :tummenupp

CBR1000RR är lätt i vikten, har bra effekt och om den har samma känsla av hantering som sin 600cc så har jag fått känslan(också av vad jag hört) av att den verkar roligast (och cbr600 var "bike of the year" 2 år sen enligt MCN och de cyklarna är rätt lika förutom effekten). R1:an och gixxern verkar bara vara allt för hastighet och inte lika mycket för känslan(och igen av vad jag hört).

Men som allt annat: Bästa du kan göra är att jämföra! be om att få prova dem båda:)

Kom igen. Man kan inte jämföra två hojar rakt av. Vad ska du ha den till? Köra fort rakt fram? Ska den vara lätt? Mycket motor?

Jag tror på förrförra modellen av Ninjan.

Köra fort rakt fram har jag ju inga problem med nu direkt, men vill kunna hänga med när det börjar svänga ordentligt utan att vara helt slut efteråt, BlackBirden är ett tungt ass att dra fram och tbx!
Att båda dessa hojar är kompetenta på detta området, är ju en självklarhet, men saker runt om, sånt man iregel bara märker när man äger modellen ifråga, eller kör den en längre tid!
Om någon rullar fram dessa 2 hojar, säger välj en, och berätta varför så är den din, vilken hade det blivit?
Och just Varför?
(och låtsas då att dom kostar exakt lika mycket)

poll!!!!!11powerone :4skrika

Jag skulle ta rettan direckt, är helt kär i vad jag gissar är marknadens fränaste motorljud. Men bazookorna under sadeln måste bort..
Varför inte nya blejden förresten? de gammla ser så anonyma ut. :/

poll!!!!!11powerone :4skrika

Jag skulle ta rettan direckt, är helt kär i vad jag gissar är marknadens fränaste motorljud. Men bazookorna under sadeln måste bort..
Varför inte nya blejden förresten? de gammla ser så anonyma ut. :/

galet resonemang. Kan bero på att mitt intag av kaffe är lågt :D

Säger som exacKTT!!111 alla andra i sånna här trådar. = Provkör.

kör så att du gasar tills de rasar!!
Bra hojar båda två, välj den du tycker mest om.

CBR1000 RR ABS, alla dar i veckan...

Och varför du inte har den som alternativ fattar jag inte...:va

1000rr förra generationen är en riktigt fin hoj! Men jag tycker den saknar lite effekt mot konkurrenterna. Jag är nöjd med min, och gillar utseendet.
Först -08 tycker jag Honda kom ikapp konkurrenterna på allvar, och mellan de årsmodeller du listar hade jag tveklöst valt R1(eller hellre nya zx10.an, fet hoj!)

Jag har inte har provat den nyare r1an, men jämför jag tex r1-07 o cbr-07 så har jag kört båda o då vinner hondan tycker jag pga sin lättkördhet. Styrdämparen som hondan har e fantastiskt bra så hela cykeln känns väldigt lättkörd.

Sen känns ju de flesta sporthojar lite vassare i karaktären än hondas snälla karaktär men de e ju mest på hur effekten utvecklas i motorn för på bana e de ju mer vem som e bakom styret som påverkar slutresultatet där.

Men som de flesta säger ut o prova olika maskiner, r1an e ja själv nyfiken på med den nya motorn så låter som en nascar vid fullgas.

Skulle vara kul o höra lite feedback från nån som kört den nya r1an en del hur cykeln upplevs

Gällande de alternativ du nämner så har jag samma åsikt som en del av svaren. Då är R1-09 det självklara valet. Är bättre på allt jämfört med Fireblade -07. Dock så måste man nog provsitta/provköra själv först eftersom vi alla har olika smaker...sedan måste man ju ta en som man dessutom tycker om utseende mässigt....
Sedan så tycker jag också som någon skrev.....varför välja bort den senaste modellen av Fireblade och med ABS möjligheten....Den är det solklara valet mot dina två tidigare val.
Men som sagt...Ingen av hojarna är ju riktigt dålig......Yamaha har ju 1000 mila service intervaller mot Hondas 600mils intervaller...så lite billigare blir det ju i service kostnader där....

galet resonemang. Kan bero på att mitt intag av kaffe är lågt :D

Säger som exacKTT!!111 alla andra i sånna här trådar. = Provkör.

Kanske det. :näsblod
Det är mest grundat på teorin om att ingen här kan pressa något utav fordonen till max så häftigast efter smak bör vinna..

Och jag är helt såld på yamahas kråss plejn kränkshaft( mkt på hur unik den är, gillar inte att erkänna det men jag är lite såld på hur annorlunda den hojen är oxo :gnissla) och hur ond hojen låter att eventuellt kunna vara på diverse youtubklipp.

Den vinner ju även lite tester så den är ju bevisligen körbar, fy fan för att tända på unika hojar som inte duger som sportisar. :zpy

Ful som fan eren men den lär nog växa till fulsnygg som nya blejden gjorde för mig.

Kanske det. :näsblod
Det är mest grundat på teorin om att ingen här kan pressa något utav fordonen till max så häftigast efter smak bör vinna..

Och jag är helt såld på yamahas kråss plejn kränkshaft( mkt på hur unik den är, gillar inte att erkänna det men jag är lite såld på hur annorlunda den hojen är oxo :gnissla) och hur ond hojen låter att eventuellt kunna vara på diverse youtubklipp.

Den vinner ju även lite tester så den är ju bevisligen körbar, fy fan för att tända på unika hojar som inte duger som sportisar. :zpy

Ful som fan eren men den lär nog växa till fulsnygg som nya blejden gjorde för mig.

Word :fakta

Anledningen till att jag inte vill ha Den Nya Bladen är för att jag inte tycker den är snygg.. Tycker inte om fronten och avgassystemet...
Hade det inte varit för det hade det blivit den utan tvekan..:D

Men eftersom att så många berömmer ljudet i R1an så lutar det nog åt den (Ljudet är sjukt viktigt).

Problemet är att jag tycker båda 2 är jävligt snygga, på 2 olika sätt!

Men tack vare svaren jag fått än så länge så kommer det nog att bli R1an..
Det med servicen var ju plus, Kör ju rätt mycket. Min har jag servat 2 gånger bara denna säsong, (har 600mil intervaller (1000 mil har ja kört))
Men tack än så länge dom som svarat!!

Den "nya" bläjden är ju den enda japanska hojen med nytänk sedan länge... Menar designen. (och ABS, heder till detta i sportsammanhang!).

Vem f-n vill vara som alla andra? Köra en Retta idag måste ju vara som att köra V70 eller 9-5:a?

Svar till "skräppost@desmo.nu". :D

Den "nya" bläjden är ju den enda japanska hojen med nytänk sedan länge... Menar designen. (och ABS, heder till detta i sportsammanhang!).

Vem f-n vill vara som alla andra? Köra en Retta idag måste ju vara som att köra V70 eller 9-5:a?

Svar till "skräppost@desmo.nu". :D

Det är ju samma sak med den nya Bladen, den måste sälja som smör i solsken, man ser ju den överallt!! Har sett många fler Nya Bladar än nya R1, :D:D

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing