Vilken är BÄSTA RR-banan

Vilken RR-bana tycker jag är trevligast att köra på


  • Antal röstningar
    0
Vem bestämde att man skulle tappa banlicensen? Någon av våra kära statliga myndigheter som är så måna om vårt välbefinnande att vi knappt får göra något alls efter eget huvud nuförtiden.

Svemo utfärdar banlicenser till banor som håller säkerhetskraven.
 
Absolut roligaste bana jag kört på är Nürburgring, Nordschleife. I Sverige får det bli Mantorp. Sist men inte minst, en bana som gav läckra rysningar - Isle of Man.
 
Vem bestämde att man skulle tappa banlicensen? Någon av våra kära statliga myndigheter som är så måna om vårt välbefinnande att vi knappt får göra något alls efter eget huvud nuförtiden.

En enkel gissning Svemos roadracingsektion och banbesiktare. Synd att det inte gjordes 20 år tidigare så hade flera svåra olyckor undvikits.
 
Absolut roligaste bana jag kört på är Nürburgring, Nordschleife. I Sverige får det bli Mantorp. Sist men inte minst, en bana som gav läckra rysningar - Isle of Man.

Men jisses! Det är ju farligt! :mattias
 
Svemo utfärdar banlicenser till banor som håller säkerhetskraven.

Fast SVEMO och banbesiktning har ju varit löjligt godtyckligt. Att ens tänka på att godkänna Sturup känns märkligt om man hotar med att dra in banlicensen för Sviestad.
 
Jamen du vet, farligt farligt men härligt härligt. :tungan

Den låten handlade om nåt helt annat :tummenupp

Jag trodde helt klart att hälften här inne skulle svara Nürburgring. Jag blev förvånad när jag läste igenom tråden att inte alls så många hade valt den.

Nu har jag bara kört på Falken, Gotland ring och Nürburgring. Så jag känner mig inte heller värdig att rösta, men det skulle se ut såhär isf;

1. Nürburgring :banana
2. Gotland Ring
3. Falken
 
Fast SVEMO och banbesiktning har ju varit löjligt godtyckligt. Att ens tänka på att godkänna Sturup känns märkligt om man hotar med att dra in banlicensen för Sviestad.

You are damn right, dom sköter det skämtmässigt, finns ju fel och brister på varje svensk bana.
 
Har inte kört i tävlingsammanhang

Men får nog säga att Anderstorp är den som den som jag gillar mest.
Åkt på A-torp,Gotland ring, Knutstorp o Lms
Gjorde runt 1.50 på Anderstorp första gången där, vilket förmodligen gör mig till slöast i denna tråden :rolleyes:
Bor ju nästan granne med Kinnekulle nu o så har man ingen riktig hoj. :(
Kan man åka EU moppe där (motard) ni som vet.
/Per
 
Anser att de flesta av Sveriges banor är små och smala. Man har svårt att köra fult med 1000cc på många banor och då menar jag att man nästa bara för köra runt på 2an till 4an och få bra långa svepande kurvor. Själv har jag kört på följande banor.

Europa.
1.Nürburgring GP banan, otroligt bra bana, bred och "lagom" snabb.
2.Hockenheimring, också en mycket bra och underhållande bana med många snabba böjar +300 ;-). Har säkert kört 300-500varv på den genom åren, då jag bodde i Stuttgart i 6år. På bla Måndagsträning med Speer Racing, http://www.speer-racing.de/veranstaltungsarten/montagstrainings-in-hockenheim
3. Salzburgering, Helt livsfarlig ;-) As snabb +300 :hojraket utan bra avåknings soner. Tråkig bansträckning.

Sverige
1 Anderstorp, den banan som jag tycker har mest internationel bansträckning, lagom snabb.
2. Gotlandring, bra men saknar högfarts delar, bara 2-3an hela tiden, slite däck som f....n. Annars underhållanden.
3. Gelleråsen, Karlskoga, helt ok med bil men för liten för 1000cc enligt mig.
4.Falkenberg, kort, som att köra hoj på en gokart bana.
5. Sviestad, as liten och liknar mest en go kart bana.

Sen kan jag tänka mig att Mantorp är bra, då den också är någorlunda lång och bred.

Ses på Anderstorp i vår och sommar :3freak
 
Jag respekterar din åsikt om du har provat före och efter, anledningen att jag frågar är att många var skeptiska innan till att högfartsböjen skulle försvinna men efteråt har man bara hört positivt.

Alternativet var ju också att tappa banlicensen kan tilläggas. Alla andra förslag som var på tapeten hade förändrat banans karaktär mer.

Jag ogillar nya dragningen, tar totalt bort flytet i banan.
Säkrare. JA, helt klart.
Gillar jag det? ABSOLUT INTE.
Kommer jag fortfarande att åka där? Självklart!

Utomlands..
1. Laguna Seca
2. Willow Spring (med en hårresande högfarts-depåböj)
3. Brno

I Sverige.
Mantorp
Anders... Torp

Efter läst denna tråd MÅSTE jag testa Gotland.
//
Benny
 
Har åkt ganska nycket på dom flesta banorna och rankar såhär:

1. Gotland Ring - Erbjuder allt, förutom en aslång raka.
2. Knutstorp - Gud så roligt! Upp, ner och bankat! Jobbig att köra länge på i sträck, rent fysiskt alltså.
3. Mantorp - Snabb, men ändå teknisk. Bromsningen i slutet av rakan är ju bara skön...
4. Sviestad - Innan ombyggnationen var den ganska trist, men nu är den smala cykelbanan riktigt rolig pga "den nya delen". Hårig inbromsning i slutet av rakan.
5. Falkenberg - Snabb, Snabb, Snabb. Härligt om man får flytet.
6. Gelleråsen - Ojämn men riktigt kul. Ny asfalt på sin plats?
7. Kinnekulle - Som en liten Gotland Ring men helt utan säkerhet. Hade kommit längre upp om jag "vågat" mer på plats.
8. Anderstorp - Rakt, rakt, rakt. Sen svängar som är ritade med passare. Inte min kopp te.

/ Jens
 
Ledenon har också en massa svängar i ett mycket kuperat landskap! Som Knutstorp fast 3gg värre höjdskillnader och 100gg roligare.

När Mo i Rana var nybyggd röstades den fram som världens 8:de bästa bana det året. Tror ingen Svensk bana nån gång varit med på en sån lista.
 
Last edited:
Inte ju farligare desto bättre, men var går gränsen när det helt tappar spänningen? text......

Sporten kan ju knappast kallas för publiksport, varför försvann publiken på 70 talet ?

Dödsolyckan på gelleråsen 1970 ansåg här i trakterna vara en vändpunkt.
Svackan före velodromkurvan i höjd med dagens Ejekurva.
Publiken var på helspänn och stod nära bankanten. Sex personer omkom och 30 skadades av de 29 981 som kommit till Gelleråsen för att se tävlingarna.

Vad tror du?
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top