Vilken är BÄSTA RR-banan

Vilken RR-bana tycker jag är trevligast att köra på


  • Antal röstningar
    0
Prova att åka fortare än 1.40 på anderstorp. Helt plötsligt blir det en annan rytm i banan. Man måste åka så sjukt fort in och ut ur svängarna för att hitta rytmen i banan. Mina favoriter är anderstorp och knutstorp i sverige, helt olika katraktär på dessa. Utomlands står Mo i rana högt upp på listan, fantastiskt kul bana med både snabba och långsamma partier.

Nu åker jag inte under 1.40 men det är just det som jag också tycker är tjusningen med den banan, den lite skräckblandade känslan som man går in i de bankade kurvorna iom dom höga ingångshastigheterna i kurvorna, enda banan där man riktigt upplever det av de jag kört på i Sverige. Hade vart trevligt o kapa ytterligare en sekund o komma ner på 1.40 :yoparty
 
Tycker i princip alla banor i Sverige är trista.. ALLA har en superlångsam kurva man måste ta sig igenom. Falkenberg var rolig tills man byggde om den, även om det är den bana jag skadat mig mest på.
BRNO var kul, många snabba och varierande kurvor.

/J
 
Dessa har jag kört på
Gotland ring
Mantorp
Gelleråsen
Svista
Kinnekulle
Anderstorp
Falkenberg
Knutstorp
MittSverige

En bra bana ska vara säker innehålla samtliga moment
Anderstorp och Mantorp Banor som håller internationellt:
Bra avåkningszoner och man kan lägga i sexan på en modern 1000cc hoj även om jag aldrig åkte 1000 på Mantorp
Gelleråsen
Stop and go bana krävande för förare och maskin den bana som svänger mest på hela varvet ?. Rakan är för kort .
Finns riktiga sjukvårdare och faciliteer runt omkring.
Falken
Ruggit snabb om det inte vore för de dålig avåkningszonerna och den korta rakan vore det min favorit bana, jag tycker banan har en trevlig harmoni.
Knutstorp
Bara kört 600 där och den är riktigt underhållande vart trea där
men avåkningszonerna och den korta rakan gör att den aldrig kommer bli min favvo
GotlandRing
Åkt där en gång 2005 men mycket har hänt där sedan dess. säkerheten lämnar en del att önska. När jag körde fanns inte toa eller el :(
Mittsverige
Åkt en gång med 600 och tyckte att den stora svackan i högern efter nedförslutet var trist.
Sviestad
Bara åkt innan nya chickanen, tyckte den var tveksam utr ett säkerhetsmässigt perspektiv.
Kinnekulle
Farlig trist bana som man inte borde köra MC på..
 
Last edited:
Dessa har jag kört på, poäng 1-5

Mantorp 3
Gelleråsen 1
Svista 2
Anderstorp 3
Falkenberg 4
Knutstorp 5
Sturup 3
Poznan 5
Brno +5

Har även kört Nordsleife aka Ringen ett par ggr med skräck... -5

Tycker i princip alla banor i Sverige är trista.. ALLA har en superlångsam kurva man måste ta sig igenom. Falkenberg var rolig tills man byggde om den, även om det är den bana jag skadat mig mest på.
BRNO var kul, många snabba och varierande kurvor.

/J
Brno är bäst av alla jag testat :tummenupp
 
Last edited:
Lite mycket gatåkare i tråden, aint it?

Stor skillnad på att harva runt i en gatgrupp och att försöka sätta tider med en tävlingshoj. Kan se varför många ser de mindre, kurvigare och smalare banorna som de roligaste - utnyttjar man inte banan till ens i närheten av max. så störs man inte av att banan saknar ett par meter i bredd, har oanvändbara curbs och är gropig som en landsväg.

Finns bara en bana som håller någorlunda internationell status i Sverige och det är Anderstorp. Eventuellt Mantorp men att den är anpassad för bilåkning är ju ingen hemlighet.

Edit: Globalt sett är alltså Anderstorp bäst. Att man inte kört på mer än ett tiotal större banor begränsar ju självklart alternativen lite.
 
Last edited:
Dessa har jag kört på
Gotland ring
Mantorp
Gelleråsen
Svista
Kinnekulle
Anderstorp
Falkenberg
Knutstorp
MittSverige

En bra bana ska vara säker innehålla samtliga moment
Anderstorp och Mantorp Banor som håller internationellt:
Bra avåkningszoner och man kan lägga i sexan på en modern 1000cc hoj även om jag aldrig åkte 1000 på Mantorp
Gelleråsen
Stop and go bana krävande för förare och maskin den bana som svänger mest på hela varvet ?. Rakan är för kort .
Finns riktiga sjukvårdare och faciliteer runt omkring.
Falken
Ruggit snabb om det inte vore för de dålig avåkningszonerna och den korta rakan vore det min favorit bana, jag tycker banan har en trevlig harmoni.
Knutstorp
Bara kört 600 där och den är riktigt underhållande vart trea där
men avåkningszonerna och den korta rakan gör att den aldrig kommer bli min favvo
GotlandRing
Åkt där en gång 2005 men mycket har hänt där sedan dess. säkerheten lämnar en del att önska. När jag körde fanns inte toa eller el :(
Mittsverige
Åkt en gång med 600 och tyckte att den stora svackan i högern efter nedförslutet var trist.
Sviestad
Bara åkt innan nya chickanen, tyckte den var tveksam utr ett säkerhetsmässigt perspektiv.
Kinnekulle
Farlig trist bana som man inte borde köra MC på..

Väldigt så mycket säkerhet du behöver då, för att trivas.
Falkenbergs snabbaste och mest utslagsgivande kurva pajade de genom att bygga en chikan, likaså har chikanen på Sviestad förstört rytmen på den banan.
Mantorp har de kortat av så man inte kör den lite svårare delen nedför in i "skogen", där där det var ganska utslagsgivande vem som kunde bibehålla rytmen upp mot rundningen av depån.
Kinnekulle är trevlig under bron där man själv kan bestämma hur mycket man litar på sin åkskicklighet och den åtknytande vänstern innan högersvängarna som leder ut på rakan är en teknisk utmaning.
Gelleråsen har tappat velodromen som var en förlängning på banan och höjde medelhastigheten och garanterade att fjädringen bottnade när man körde ner i svackan :D . Där har man fått hål i sadeln och skinnstället mer än en gång, samt gummi från bakdäcket på kalsongerna ... :)

Knutstorp är trevlig i utbyggt skick. Den gamla varianten med LITO-kurvan var lite väl mycket gokartbana, även om LITO-kurvan i dåvarande form hade lite William-Arne-stuk.

Anderstorp ok, men lite för konstgjorda, långa svängar där man mest sitter och väntar på att kunna ge gas ... Längesedan jag var där ... tycker mig minnas att de kluddat med den också, eller?
 
Håller med bror här ovan, SPA slår alla andra jag kört, lätt.
Sen kommer Mo i Rana, underbar.
Poznan, fantastisk, och Virtasalmi som är mkt kul.
Bland de svenska är:
Anderstorp = helt ok men gör så förbannat ont.
Knutstorp = suverän dragning men för liten.
Falkenberg = snabb men annars händelselös.
Mantorp = okörd av mig men verkar kanon.
Gotland = * * * * * * * *
Sviesta = va jäkligt kul förr men lockar inte nu längre.
Kinnekulle = kul "hemmabana" med snart helt ok säkerhet.
Gelleråsen = mja, e la ok.
MittSverige = saknad, vad händer eg?
Sturup = kanska men skulle prova med minimoton..
 
Falkenbergs snabbaste och mest utslagsgivande kurva pajade de genom att bygga en chikan, likaså har chikanen på Sviestad förstört rytmen på den banan.

Det är första gången jag hör någon jämföra chikanerna på Falkenberg och LMS. Har du åkt på LMS efter ombyggnaden eller tycker du bara att alla chikaner är av ondo?

Brno och Nürburg Ring är bäst av de jag kört på. I Sverige gillar jag Gotland Ring bäst.
 
Det är första gången jag hör någon jämföra chikanerna på Falkenberg och LMS. Har du åkt på LMS efter ombyggnaden eller tycker du bara att alla chikaner är av ondo?

LMS??
Hela stadion eller klubben? :va
 
Valencia, har inte kört på den men det är verkligen en riktig motorsportarena och ser superbra ut.

En bana måste ha så stora avåkningssoner och säkerhet att man kan köra en literhoj fullt ut utan risk för att man drar in i nått.

Slingorna här hemma är rena kartbanor i jämförelse.
 
Det är första gången jag hör någon jämföra chikanerna på Falkenberg och LMS. Har du åkt på LMS efter ombyggnaden eller tycker du bara att alla chikaner är av ondo?

Ja, jag har åkt Sviestad efter ombyggnaden. I augusti på 43-årsracet. Tyckte inte om ändringen.
Chikaner som läggs in på befintliga banor som från början inte är gjorda för det, blir sällan bra eller upplyftande för körglädjen.
 
Väldigt så mycket säkerhet du behöver då, för att trivas.
Falkenbergs snabbaste och mest utslagsgivande kurva pajade de genom att bygga en chikan, likaså har chikanen på Sviestad förstört rytmen på den banan.
Kinnekulle är trevlig under bron där man själv kan bestämma hur mycket man litar på sin åkskicklighet och den åtknytande vänstern innan högersvängarna som leder ut på rakan är en teknisk utmaning.
Gelleråsen har tappat velodromen som var en förlängning på banan och höjde medelhastigheten och garanterade att fjädringen bottnade när man körde ner i svackan :D . Där har man fått hål i sadeln och skinnstället mer än en gång, samt gummi från bakdäcket på kalsongerna ... :)
Nej RR är inte säkert men jag tror ingen vettig människa resonerar utifrån ju farligare desto bättre.
Varför körs inte RR på kinnekulle längre? varför tror du man tog bort tröskurvan och velodromen ? Varför byggde man in chicaner på både sviestad och Falkenberg?
Varför kör vi inte real RR på allmänna vägar längre? Varför har man ryggskydd? varför kör man inte med papphjälmar ? Varför najjar man bromsok? varför finns säkerhet?

Man får vara glad om det finns en avåkninszon värd namnet på vissa banor
 
Ja, jag har åkt Sviestad efter ombyggnaden. I augusti på 43-årsracet. Tyckte inte om ändringen.
Chikaner som läggs in på befintliga banor som från början inte är gjorda för det, blir sällan bra eller upplyftande för körglädjen.

Jag respekterar din åsikt om du har provat före och efter, anledningen att jag frågar är att många var skeptiska innan till att högfartsböjen skulle försvinna men efteråt har man bara hört positivt, en extra vänsterböj var ju inte helt fel till exempel. Sedan vet jag inte om chikan är rätta ordet även om den kom till för att sänka farten in i Bergskurvan. Då kan man ju lika gärna kalla Esset för chikan också. :va

Alternativet var ju också att tappa banlicensen kan tilläggas. Alla andra förslag som var på tapeten hade förändrat banans karaktär mer.
 
Jag tyckte att sviestad var Sveriges tråkigaste bana innan ombyggnaden, chikanen på rakan blev en stor förbättring. :tummenupp
 
Det är nog döttlopp mellan Mo i Rana och Gottland. Hade jag fått fler torrvarv på Mo i Rana tror jag den hade vunnit men nu får dom dela.

björn
 
Nej RR är inte säkert men jag tror ingen vettig människa resonerar utifrån ju farligare desto bättre.
Varför körs inte RR på kinnekulle längre? varför tror du man tog bort tröskurvan och velodromen ? Varför byggde man in chicaner på både sviestad och Falkenberg?
Varför kör vi inte real RR på allmänna vägar längre? Varför har man ryggskydd? varför kör man inte med papphjälmar ? Varför najjar man bromsok? varför finns säkerhet?

Man får vara glad om det finns en avåkninszon värd namnet på vissa banor

Inte ju farligare desto bättre, men var går gränsen när det helt tappar spänningen? Kör man race för att man gillar att det toppar upp adrenalinet eller för att man ska kunna skriva om det på Internet och snacka om det vid korvmojjen, utan att för den skull behöva sticka ut huvudet?
Najja oljepluggar och dylikt har man alltid gjort.
Jag undrar också varför man inte kör Real RR på så många ställen längre.
Det är ju ändå du själv som håller i gasen och du själv som avgör hur säker du är som förare, eller hur?
Kurvan efter rakan i Sviestad kan man inte precis anklaga för att vara en högfartsböj. Hade den varit det hade jag haft mycket mer ont :) Det var mer en böj som krävde ganska precis bromsning, men den hade en rythm som passade ihop med banan.
Falkenberg däremot hade efter rakan en högfartsböj som knöt åt och där man verkligen fick skärpa sig för att dosera bromsen rätt. När man fick in flytet så sparade man enormt mycket tid i den svängen.
Sedan finns det en massa regler som man har undrat över genom åren ... på 70-talet var det t ex förbjudet med integralhjälmar för de ansågs vara för tunga, men det var fritt fram att köra med PC-hjälmar.

Jag respekterar din åsikt om du har provat före och efter, anledningen att jag frågar är att många var skeptiska innan till att högfartsböjen skulle försvinna men efteråt har man bara hört positivt, en extra vänsterböj var ju inte helt fel till exempel. Sedan vet jag inte om chikan är rätta ordet även om den kom till för att sänka farten in i Bergskurvan. Då kan man ju lika gärna kalla Esset för chikan också. :va

Alternativet var ju också att tappa banlicensen kan tilläggas. Alla andra förslag som var på tapeten hade förändrat banans karaktär mer.

Esset har ju funnits där hela tiden. Som jag ser det så ligger svårigheterna på Sviestad från esset och tills man kommer ut på rakan. Det går att tappa väldigt mycket tid med en dålig utgång på rakan. Sedan var som sagt inbromsningen nerför rakan mot högern lite kompetenskrävande och därför kul :)

Vem bestämde att man skulle tappa banlicensen? Någon av våra kära statliga myndigheter som är så måna om vårt välbefinnande att vi knappt får göra något alls efter eget huvud nuförtiden.
 
Last edited:
Nurburgring,Anderstorp,Brno,Gelleråsen,Mantorp. Iden ordningen kommer drogerna.(Banorna):tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top