Vilka yrken är framtidsyrken

campar skrev:
Det där har jag oxå funderat på faktiskt, men är nog lite sent nu kanske (eller egentligen inte), samt att jag faan inte skulle palla tror jag! QUOTE]

Nja du är nog snäppet för sympatisk för ett sådant kneg! Farfar däremot!!! Det är en lömsk jefvul, det skulle funka.

Nicke skrev:
Jag är fan inte så säker på att det blir så dåligt. Varför skulle vi svenskar vara bäst på allt egentligen? Knorras som tusan på vårt jobb där man lagt utveckling till Indien nu. Långsiktigt blir det 50% av vad det kostar att svenskar gör samma sak. Kan ju gå åt pipan men jag är tveksam.

Absolut, det är ingen skillnad.
Bemärk dock att rötägg finns i alla grupper.

Svenska hantverkare:

Bra jobbargubbar: Har jobb i Sverige.
Rötägg: Arbetslös, jobbar i Norge eller pysslar med nåt mindre hantverksmässigt numera får vi hoppas

Baltisk hantverkare:

Bra jobbargubbar: Jobbar och har det bra i sitt hemland.
Rötägg: Jobbar och har det bra i Sverige

Tysken skrev:
Absolut, det är ingen skillnad.
Bemärk dock att rötägg finns i alla grupper.

Svenska hantverkare:

Bra jobbargubbar: Har jobb i Sverige.
Rötägg: Arbetslös, jobbar i Norge eller pysslar med nåt mindre hantverksmässigt numera får vi hoppas

Baltisk hantverkare:

Bra jobbargubbar: Jobbar och har det bra i sitt hemland.
Rötägg: Jobbar och har det bra i Sverige

Jo så är det nog i många brancher känner jag.

yamahafreak skrev:
Hej
Jag har funderingar på att satsa på att utbilda mig och skaffa mig ett fast jobb efter en massa vikariat och dylikt. Jag vill gärna veta några yrken som är väl värda att satsa på i framtiden och hur lång utbildning som krävs för dem. Kom gärna med synpunkter och berätta gärna vilka företag ni jobbar på och vad ni ser för framtidsutsikter för olika yrken.

Finns det nått jobb du är intresserad av? Det stinker getröv att gå till ett jobb man hatar.

Robban W skrev:
Finns det nått jobb du är intresserad av? Det stinker getröv att gå till ett jobb man hatar.

Det är jättesvårt att veta vad man vill syssla med så jag tänkte höra mig för om vilka yrken man ska satsa på och utgå från det om det ligger något intresse i det från min sida :banana

du måste bara välja något i djunglen och sedan SATSA helhjärtat på det!

"Historien" visar ju att man alldrig vet vad som det kommer finnas behov av i framtiden. T.ex. vid datorboomen/lärarkrisen var det ju skriande behov av dessa yrkesgrupper, men när de var färdigutbildade hade det gått över och det finns inga jobb kvar! Lärdommen är att vi kan inte förutse framtiden, och när vi väl försöker göra det så blir det bara fel!

Jag tror att det finns alltid jobb för den som är dj*lit duktig på det den gör! Så satsa på något du tycker är roligt, för då blir du duktig! Men försök sammtidigt göra något för att göra dig själv UNIK på arbetsmarknaden! Våga stå ut och ha specifik kompetens...

Själv funderar jag på att börja läsa kinesiska, det skulle vara riktigt kul att göra det, men sammtidigt kan det komma att bli väldigt användbart i framtiden eftersom Kina är den snabbast växande marknaden i världen och kommer därmed bli en framtida affärspartner för allt fler svenska företag som då behöver MIG! :)

Lycka till!

Jag skulle tro att det kommer att behövas en massa utbildade psykologer inom en snar framtid. :(

Omfattningen av Asienkatastofen är enorm och många..många människor kommer genomlida personliga helveten nu och för resten av sina liv som dom måste få tala ut om.

Vet inte om det finns kapacitet till det i dagens läge, men jag tror inte det.

//Madelene

Madhonda skrev:
Jag skulle tro att det kommer att behövas en massa utbildade psykologer inom en snar framtid. :(

Omfattningen av Asienkatastofen är enorm och många..många människor kommer genomlida personliga helveten nu och för resten av sina liv som dom måste få tala ut om.

Vet inte om det finns kapacitet till det i dagens läge, men jag tror inte det.

//Madelene

Inte bara därför men också för att utbrändhet börjar bli den nya folksjukdomen. :gnissla

framtiden ligger inom flyget.... hoppas jag, annars kommer jag stå arbetslös och med jättestora skulder om 3år..... som utbildad flygingenjör.

Grundregeln är att så länge du är absolut elit inom det du sysslar med och det finns en efterfråga på dina tjänster så borde -kom ihåg borde(!) du klara dig.

Vilken bransch du sedan är intresserad av spelar egentligen mindre roll. Men visst; om du redan hemifrån är uppfostrad att slicka valfri stövel för att komma dig uppåt, satsa på det du har talang för.

Den dagen det inte lönar sig att vara yrkeskunnig, inom vilket yrke det nu än gäller, har vi troligtvis större problem att tampas med.

Tobbe_N skrev:
framtiden ligger inom flyget.... hoppas jag, annars kommer jag stå arbetslös och med jättestora skulder om 3år..... som utbildad flygingenjör.

Ja för den svenska flygindustrin går ju som tåget... eller inte.

Är visserligen synd då vi är extremt duktiga på det. Jag hoppas som du att det finns en framtid där men jag är inte övertygad. Skulle nästan vara kul att komma tillbaka till saab senare.

Amulans personal i gles bygd, fritt spennande och standigt nya saker at uppdatera sig på! och vi har standigt mera att gjøra eftersom lækarna numera bara sitter på sitt kontor mens vi hamtar in dom+ att befolkningen standigt blir i snitt aldre....

Mikael Cagiva skrev:
Grundregeln är att så länge du är absolut elit inom det du sysslar med och det finns en efterfråga på dina tjänster så borde -kom ihåg borde(!) du klara dig.

Ja, för att bli 'absolut' (?) elit inom ett område är en baggis. Det vet väl alla här att om man bara drog in lite på gräddbakelserna och engagerade sig så skulle Rossi stå sig slätt om inte nästa säsong så säsongen efter...

/Y

Yozzi skrev:
Ja, för att bli 'absolut' (?) elit inom ett område är en baggis. Det vet väl alla här att om man bara drog in lite på gräddbakelserna och engagerade sig så skulle Rossi stå sig slätt om inte nästa säsong så säsongen efter...

/Y

Kan tänka mig att UD behöver en ny ledare....

Yozzi skrev:

/Y

Life sucks then you die :)

Ok, svarta humorn undantagen, detta tycker SACO du skall satsa på om du vill ha jobb i framtiden:

Välj ett ur listan och börja på!

Yrken med mycket goda framtidsutsikter

Arbetsförmedlare
Arbetsterapeut
Bibliotekarie
Logoped
Läkare
Lärare
Kemist
Psykolog
Sjuksköterska
Sjöbefäl
Tandläkare

Yrken med goda framtidsutsikter
Civilingenjör
Farmaceut
Jurist
Kiropraktor
Systemvetare
Datavetare
Dietist
Hälsovetare
Miljöekonom
Landskapsingenjör
Trädgårdsingenjör

Skitenkelt att bli läkare och jurist vettu, bara att öppna de tjocka böckerna och börja tröska igenom dem en efter en. Du har väl sett hur de gör i Cityakuten och Ally McBeal :hihi :död ....

Last edited:
tandläkare måste väll ändå vara framtiden.. dom skäms fan inte för att ta betalt :gnissla

jag vill också få jobb, vad kan passa mig? en motortokig teknikpojk, har läst industridesign tidigare men finns fan inga jobb :(

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D