Vilka yrken är framtidsyrken

yamahafreak

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Hoj
Yamaha
Hej
Jag har funderingar på att satsa på att utbilda mig och skaffa mig ett fast jobb efter en massa vikariat och dylikt. Jag vill gärna veta några yrken som är väl värda att satsa på i framtiden och hur lång utbildning som krävs för dem. Kom gärna med synpunkter och berätta gärna vilka företag ni jobbar på och vad ni ser för framtidsutsikter för olika yrken.

Rövslickare är nog den yrkesgrupp som det lyckas bäst för på mitt jobb

-Utbildning behövs ingen
-Lönen varierar :tungan

Rörmokare tror jag det kommer att bli efterfrågan på! Nog ett hyfsat trevligt jobb också iaf om man sysslar med nybyggen och så...

yamahafreak skrev:
Hej
Jag har funderingar på att satsa på att utbilda mig och skaffa mig ett fast jobb efter en massa vikariat och dylikt. Jag vill gärna veta några yrken som är väl värda att satsa på i framtiden och hur lång utbildning som krävs för dem. Kom gärna med synpunkter och berätta gärna vilka företag ni jobbar på och vad ni ser för framtidsutsikter för olika yrken.

Min tjej bad mig fråga om lite tjejiga jobb också typ yrken inom administration eller datayrken vad ska man satsa på där då? Inte för att datayrken kanske är typiskt tjejiga jobb då kanske :7peta

nu gör du så här: gå med i SSU , rövslicka & lär dig ljuga fett! , gå samtidigt med i facket,bet utbildning på arbets tid! se till att bli folkvald,rätt in i regeringen,sitt av tiden 4-8 år om du pallar!

säg upp dig! pension!! klart!!

sen kan du åka hur mkt hojj du vill! :rolleyes:

ironi mode OFF eller inte?

gamle svarten skrev:
nu gör du så här: gå med i SSU , rövslicka & lär dig ljuga fett! , gå samtidigt med i facket,bet utbildning på arbets tid! se till att bli folkvald,rätt in i regeringen,sitt av tiden 4-8 år om du pallar!

säg upp dig! pension!! klart!!

sen kan du åka hur mkt hojj du vill! :rolleyes:

ironi mode OFF eller inte?

Det där har jag oxå funderat på faktiskt, men är nog lite sent nu kanske (eller egentligen inte), samt att jag faan inte skulle palla tror jag!

Men helt klart ett bra sätt, kolla Gustav Fridolin, han kommer klara sig rätt bra framöver...

Honken skrev:
Rörmokare tror jag det kommer att bli efterfrågan på! Nog ett hyfsat trevligt jobb också iaf om man sysslar med nybyggen och så...

Nej det väller snart in balter som gör hantverkarjobb för fem öre i timmen, det blir lite rörigt, sneda hus som faller samman och det sprakar i el-ledningarna men det är billigt!

Fick en bok
"Hur Stockholm ser ut om 30år" eller liknande hette den.
skriven i sammarbete av massa experter.

Läs den :)

Dock gavs den bara ut i begränsad utgåva...
:gnissla

yamahafreak skrev:
Min tjej bad mig fråga om lite tjejiga jobb också typ yrken inom administration eller datayrken vad ska man satsa på där då? Inte för att datayrken kanske är typiskt tjejiga jobb då kanske :7peta
Haha, varför vill din tjej att du ska ha ett tjejjobb?! :)

:rolleyes:

yamahafreak skrev:

Är hon indier och bor i Indien så är ren datorutbildning rätt vägval på sikt. Annars inte... Undantaget om hon är väldigt, väldigt intresserad och i praktiken lever för det (som de hon isf kommer konkurrera med).

Lite kompetens inom affärssystem och BI ovanpå en solid ekonomiutbildning så är hon nog rätt på det, tror jag.

/Y

Polis, 2 årig skola sen lite praktik = Lite skulder
Trafiklärare, 1 år skola 1/2 praktik = Lite skulder

Jag tror också på att gå med i nåt ungdomspolitiskt trams och sen rövslicka som fan, det gäller förstås att man kan ljuga och dolka andra i ryggen på ett snyggt sätt för att det ska gå vägen, men då har man framtiden tryggad som politiker för i princip alla tas från de lägren.

Honken skrev:

Det är ju redan fet efterfrågan. Men det lär ju inte minska heller.
Ja tack för nybyggen.
Nej tack för avloppsrens.

yamahafreak skrev:
Hej

Logistiker, alla i min klass hade nästan jobb innan vi tog vår examen =)

Vad är du intresserad för det första?
kanske kan vara bra att välja något man kan tänka sig att jobba med

yamahafreak skrev:
Jag vill gärna veta några yrken som är väl värda att satsa på i framtiden och hur lång utbildning som krävs för dem.

Alla jobb som kräver lokal anknytning och rent fysiskt utförda jobb kommer det alltid att finnas behov av. Transport & byggnad t.ex. Välrenomerade enmansföretagare som snickare och rörpulare har häcken full med jobb. Är man inte så driftig och inte kan tänka sig jobba "själv" är bilplåtslagare & bilmekaniker yrken som det alltid kommer att finnas behov av.

Yrken som kräver högre och längre utbildningar... där är det intresset som får styra eftersom man investerar rätt rejält i sig själv.

Vad är du intresserad av? Man får faktiskt tycka om det man får ut lönen av. :hihi

/inventarie på Tre Korvar

Framtiden för att pyssla med 3G-stuff är väl inte helt nattsvart. Sånt här sliter jag med att försöka få fart i på dagtid - men Ericsson är inte så värst pigga på att nyanställa, iaf för tillfället.

Bifogat

• rnc.jpg
    rnc.jpg
    53.7 KB · Visningar: 112
Last edited:
Alla jobb/yrken är perfekta för framtiden om du blir tillräckligt framgångsrik inom vilket du än väljer. Svårare än så är det inte :)

Jag är fan inte så säker på att det blir så dåligt. Varför skulle vi svenskar vara bäst på allt egentligen? Knorras som tusan på vårt jobb där man lagt utveckling till Indien nu. Långsiktigt blir det 50% av vad det kostar att svenskar gör samma sak. Kan ju gå åt pipan men jag är tveksam.

Tysken skrev:
Nej det väller snart in balter som gör hantverkarjobb för fem öre i timmen, det blir lite rörigt, sneda hus som faller samman och det sprakar i el-ledningarna men det är billigt!

Nicke skrev:
Långsiktigt blir det 50% av vad det kostar att svenskar gör samma sak.

Det är dock en viss skillnad ändå mellan Sverige och väldigt många andra länder - våra gamla Luterska fostran att göra rätt för sig och känslan att våga testa nya saker utan att få sparken och våga säga emot högre chefers emotionella påtryckningar. Det blir iaf jäkligt bra det vi gör... iaf inom de privata företagen.

Kinnevik är dock ute på hal is med att försöka införa en Amerikanskt ledarskapsstil på vår Luterskt fostrade befolkning - kulturkrock 100!

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet