Vilka twinhojar finns det?

Ja men svårt då den är betydligt billigare än dem andra :p men givetvis kan man försöka. Behöver dock få loss pengar först genom att sälja min :p

Ja då. Men satt på en Suzuki gsxr 1000 för bara någon månad sedan och den kändes betydligt mycket lättare än min bara att sitta på den och känna vikten på benen när man lutade den.

Ja, hur vikten är placerad spelar rätt stor roll med, förutom bara vad vikten är. Låg tyngdpunkt gör att vikten känns mycket mindre när man ska dra runt på hojen.

Och, för tillfället är priserna som högst på året på blocket, jag har ingen koll alls på priserna för 990, men det mesta brukar ligga över normalpriset såhär års.
 
spontant så skulle jag säga Aprilia RSV ....
snabbsökning på blocket gav några träffar... verkar ligga rätt i pris
 
Hmm, alltså ja med den budgeten kommer du väl få kompromissa på en del.

RSV Mille som har rekommenderats upplever jag själv som väldigt "trång" och kort. Är 190cm.
Visserligen var personen som ägde den inte mycket mindre än mig själv och det fungerade ju. Vet inte om och hur mycket Tuonon skiljer sig... kan vara värd att titta på kanske?
 
Hmm, alltså ja med den budgeten kommer du väl få kompromissa på en del.

RSV Mille som har rekommenderats upplever jag själv som väldigt "trång" och kort. Är 190cm.
Visserligen var personen som ägde den inte mycket mindre än mig själv och det fungerade ju. Vet inte om och hur mycket Tuonon skiljer sig... kan vara värd att titta på kanske?

Jag är 187cm och sitter bra både på RSV och Tuono. Eventuellt kan de vara lite skarpa i knävinkel, men det där är ju individuellt hur mycket man tål innan det börjar bli jobbigt.

Tuono är dock rätt svårt att hitta inom budgeten. Även första generationen brukar ligga högre de få gånger man ser dem till salu.


Nuda är nog den enda hojen jag skulle byta min nuvarande SMR mot, men den hamnar väl utanför både TS budget och önskade kategori.
 
Ah, tyckte det var lite plats i sadeln också men jag har väl för fet r0ev.
 
Ja det är ju fel tidpunkt på året att söka på nya hojar. Men då har jag i alla fall kunskap om vad jag kan tänka mig :)

RSV tycker jag är riktigt snygg. Det gäller även Tuono som är toppnotch! Dem två gillar jag också :D
Har dock aldrig suttit på en.

Min har jag en känsla av att den är ganska lång. Tanken är lång.. Men som skrivet är det största problemet vikten.
 
Ja det är ju fel tidpunkt på året att söka på nya hojar. Men då har jag i alla fall kunskap om vad jag kan tänka mig :)

RSV tycker jag är riktigt snygg. Det gäller även Tuono som är toppnotch! Dem två gillar jag också :D
Har dock aldrig suttit på en.

Min har jag en känsla av att den är ganska lång. Tanken är lång.. Men som skrivet är det största problemet vikten.
Tuono finns i Uppsala att provsitta vettu, sen finns det nog ett gäng på Sviestad i maj. Men de kommer nog inte ligga inom budget nån tyvärr.

Väger strax under 210 fulltankad och mindre än så blir det svårt att hitta för de pengarna om du inte går ner på 650.
 
Last edited:
Du är allt för snäll Jåke :)

Ja men precis. Snackade med en på Aprilia forumet att om jag lånar ut min fick jag låna hans.. Hum tror det var en Tuono :) får se om jag vågar bara :p

Jasså den väger så mycket trots allt, men känslan hur mycket den väger kan variera beroende på vart vikten ligger som skrivet tidigare i tråden.

650.. Menar du då Suzuki av 650?
 
Ja som vissa frågar efter så behövs det en budget. Nu kommer jag strypa många förslag men har tänkt Max 35 K. Helst 30 K.. :/

Tja som du själv säger, 35k utesluter dessvärre majoriteten av de förslag du fått.

Egentligen är det bara Ducati som kan bygga riktigt goa twinner :tuttar:rock:yoparty:Bugar:fakta men ok...en tidig Superduke bör du kunna få loss för de pengarna med lite förhandlingsteknik. Och då har du mycket hoj. twin och attityd per krona:fakta:tummenupp

Ska du ha mer rejsigt så säger jag RSV Mille. Finns fräscha ex för runt 35k och det är fanimej en bargain för en så vacker och kompetent hoj, både på gata och bana. Dessutom håller dom bra:tummenupp

SP1/2 är samma andas barn (SP2 är väldigt svåra att få tag på dock) men inte lika funkis till vardags som Millen. Otroligt välbyggda hojar som bär 3-4000 mil på mätaren bättre än de flesta.

Lite mer allround: VTR 1000 Firestorm, en av Hondas verkliga långkörare. Inget effektmonster men väldigt charmig med Hondakvalitet.

-SV 1000. Enormt underskattad hoj (liksom lillebror SV650) med en av de maffigaste twinnar som någonsin byggts. Inget för seriöst bansmiskande men överallt annars.
-TRX 850 -Yamahas svar på den italienska dominansen. Parallelltwin. Lite udda fågel, sålde inte särskilt bra i Sverige trots att den har det mesta i "paketet": lättkörd, tillräckligt med knuff i motorn och juste ljudmatta.

Mina 2c
 
Hmm, bängtrimmad TRX med runt 100 hk på hjulet kanske finns till salu i Gbg...

Edit: Killerwhale här på SH yrade i att sälja den som delar för ett tag sedan. Vet inte hur det gick med det... Hälften R1:a, hälften TRX, resten diverse :D

Viktmässigt ligger de ju också där, runt 210 kg. Så det handlar mer om var vikten sitter och måtten på hojen som vi konstaterat. Och en TRX må vara rätt gammal, men den är nog betydligt smidigare än en Falco. Och billig.
 
Last edited:
Bytte själv bort min Mille för att den kändes lite tung. Snubblade över en SV650S -06 som spontanköptes.
Ska bli intressant och se hur den funkar. Min plan är ju att köra lite bana med den så den genomgår just nu en lätt uppdatering av fjädring och bromsar.
Superduken är fin. Köpte en ny 2007 och körde 1600mil. Provade dock en Gladius på gotlandring 2010 och tyckte den hade mycket körglädje.
Därför blev den en SV... Snart kanske jag vet mer. Körde bara ca 1km i höstas med SV.n...

Annars finns det ju gått om R2or, men tyvärr låter de ganska mycket gräsklippare...
 
Oj! Massa utbud har jag att kolla på nu! Suveränt!

KTM 990 SD är något jag verkligen vill ha! Det var den första hojen jag körde i mitt liv! :kär och vart förälskad direkt. Både utseende, ljudet och körställningen. Inte för mycket framåtlutande och inte motardliknande.
Vet att det finns en i orange för 40K på blocket nu. Kliar i fingrarna att köpa den men kan inte överstiga min ekonomi...

SÅ som du skriver så är det ju duken du ska ha. Du kommer ångra dig annars. 40 är ju bara vad han begär. Säg som det är att du har 35 att ge och att du hämtar den direkt för dom pengarna. Det är värt en hel del att köra KTM dessutom.
Alla vet att KTM förare är lite snyggare och smartare än övriga :fakta
 
Last edited:
Du har väl hela BMWF800 S/ST/GT familjen. Väger kring 200 pannor fulltankad. Känns som ganska "billiga" på blocket.

X2 på den. Bmw f-serie är det många som glömmer bort. Samma motor sitter i husqvarna nuda för övrigt, dock har nudan annat vevparti och tändföljd
 
Hade en Honda Shadow 125cc V-TWIN, som 16åring.
62,5cc vardera cylinder, tjejerna sprang efter en som bin till nektar.
True story.

honda-vt125-shadow-7.jpg
 
Ducati 900SSIE. Har en kamrat som är över 190cm och han trivs på den.
Sen tycker jag iofs att man kan leta efter en första generation multistrada också. kanonbra hoj för längre förare, man sitter mycket bra och det går att åka fortare än man tror.

180cm är inte så farligt lång.. Jag är 185cm och sitter kanonbra på ducati 748/916/996, De kan man få tag på nu för runt 40´ på blocket. Inte superlätta, men väldigt välbalanserade hojar. Däremot sitter man ju väldigt sportigt. inte för alla och definitivt inte lika bekväm som en MTS1000
 
"En första generation multistrada" Smaken är som baken :D.
Jag är 1,93 och någon cm till med mc dojor och sitter fint på XR'en, åkte till Isle of man i ett kör så ja det är beprövat :).
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top