Vilka oljor till 2019 KTM 300 EXC TPI?

Kyng

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Sverige
Hoj
2019 KTM 300 EXC TPI
Kommer nu till veckan att hämta min splitter nya 2019 KTM 300 EXC TPI (bränsleinsprutning) och då jag är helt ny på detta med enduro och 2-taktare så tänkte jag fråga er med lite mer erfarenhet om vilken olja man ska använda.

KTM rekommenderar nedanstående oljor men dessa är rätt dyra, ca 200 kr/liter.

Växellåda: 15W/50 Motorex Top Speed 4T (SAE & JASO T903 MA2)
Motor/Bensin: Motorex Cross Power 2T (JASO FD)

Betalade samma pris för min olja när jag hade en landsvägshoj men där byter man ju bara oljan en gång per säsong och inte efter 30-40 tim (växellådsolja) samt fyller på motorolja var 5:e tankning som här. Det springer lätt iväg och blir en del pengar.

Finns det billigare alternativ som är minst lika bra och klarar ovan satta klassificeringar?

Till våren kommer jag köpa till ett modardkit till hojen så den kommer mest gå på gata, påverkar detta valet av vilken olja man bör satsa på?
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Tvåtaktsolja med JASO FD kan du ju bara googla efter.
Men ok! Castrol Power1 Racing 2T är kanske lite billigare, finns på 24mx.

Växellådsolja får någon annan som kan det bättre kolla efter.

Men du du köpt en tävlingshoj så kanske du skulle klurat innan du tyckte det verkade dyrt att hålla igång den.
KTM har ju gatmotarder också.. Smakar det så kostar det..:crash
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
när jag åkte ktm 250 2t så körde jag med atf olja i lådan vad det gäller 2t olja går väl bra med vilken som om den har rätt klassning
 

Kyng

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Sverige
Hoj
2019 KTM 300 EXC TPI
Tvåtaktsolja med JASO FD kan du ju bara googla efter.
Men ok! Castrol Power1 Racing 2T är kanske lite billigare, finns på 24mx.

Växellådsolja får någon annan som kan det bättre kolla efter.

Men du du köpt en tävlingshoj så kanske du skulle klurat innan du tyckte det verkade dyrt att hålla igång den.
KTM har ju gatmotarder också.. Smakar det så kostar det..:crash

Fast nu frågade jag inte vilka oljor som stödjer satta klassificeringar, det kan jag Google själv, utan om det finns någon som är minst lika bra som Motorex. Castrol Power1 Racing 2T är kanske lika bra men det framgår inte av ditt svar om du själv kört med den och har erfarenhet eller om du bara Googlade fram första bästa oljan som klarar JASO FD och som är billigare?

Du kan inte växellådsolja? Du kan väl följa ditt egna råd och Google, eller hur? :slicka

Det är ingen slump att Motorex är den dyraste oljan, det är ju så som både KTM och Motorex tjänar pengar, att tillverkaren av hojen rekommenderar oljan och oljetillverkaren sätter sedan ett högt pris. Ka-tching i kassan.

Jag köper hojen kontant så pengar har jag men självklart vill man spara en slant om det går, eller hur? Att betala mer än vad man behöver blir man inte rik på.

690 SMC-R är ingen riktigt motard då den väger nästan 160 kg fulltankad mot 112 kg som 300 EXC väger. Med lite viktreducering så är man nere på 103-104 kg fulltankad.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
När jag hade min ktm 250 2t cross så körde jag med "maxima castor 927" 2t olja. Vet inte hur den ligger prismässigt mot motorex oljan men den funkade bra.

Vet att många kör med castrol 2t olja.
Jag använde även maxima växellåds olja.
 

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750
När du köper ny hoj så ska det inte vara några problem att "pruta" med olja för minst en säsong.. Ibland skickar dom med för flera år! Bara att förhandla med din handlare så slipper du bekymra dig!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
När jag hade min ktm 250 2t cross så körde jag med "maxima castor 927" 2t olja. Vet inte hur den ligger prismässigt mot motorex oljan men den funkade bra.

Vet att många kör med castrol 2t olja.
Jag använde även maxima växellåds olja.
Bra olja men inget man ska använda till hoj med separatsmörjning.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Fast nu frågade jag inte vilka oljor som stödjer satta klassificeringar, det kan jag Google själv, utan om det finns någon som är minst lika bra som Motorex. Castrol Power1 Racing 2T är kanske lika bra men det framgår inte av ditt svar om du själv kört med den och har erfarenhet eller om du bara Googlade fram första bästa oljan som klarar JASO FD och som är billigare?

Du kan inte växellådsolja? Du kan väl följa ditt egna råd och Google, eller hur? :slicka
Ingen här kommer ju att kunna tala om vilken olja som är "bäst" och backa upp det...
Vad som helst som är avsedd för våtkoppling(Jaso MA)kommer att funka i växellådan.
Q8 SBK går att köpa till skapligt pris i större förpackning på Swedol tex.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har kört flera av mina hojar på OKQ8 SBK olja å de funkar hur bra som helst..
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Bra olja men inget man ska använda till hoj med separatsmörjning.

Jag visste inte att den oljan inte passar till separatsmörjning. Vad är det som gör att en olja funkar eller inte passar till det. Vad skiljer dom åt?
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Fast nu frågade jag inte vilka oljor som stödjer satta klassificeringar, det kan jag Google själv, utan om det finns någon som är minst lika bra som Motorex. Castrol Power1 Racing 2T är kanske lika bra men det framgår inte av ditt svar om du själv kört med den och har erfarenhet eller om du bara Googlade fram första bästa oljan som klarar JASO FD och som är billigare?

Du kan inte växellådsolja? Du kan väl följa ditt egna råd och Google, eller hur? :slicka

Det är ingen slump att Motorex är den dyraste oljan, det är ju så som både KTM och Motorex tjänar pengar, att tillverkaren av hojen rekommenderar oljan och oljetillverkaren sätter sedan ett högt pris. Ka-tching i kassan.

Jag köper hojen kontant så pengar har jag men självklart vill man spara en slant om det går, eller hur? Att betala mer än vad man behöver blir man inte rik på.

690 SMC-R är ingen riktigt motard då den väger nästan 160 kg fulltankad mot 112 kg som 300 EXC väger. Med lite viktreducering så är man nere på 103-104 kg fulltankad.

Men grabben, om du på riktigt frågar efter den bästa oljan så har ju den polska riksdagen precis öppnat.
Du kommer få lika många svar som det finns medlemmar.
JASO-klassningen är den kvalitetsstämpeln du får, resten får du liksom labba fram själv.

Samt, det som funkade kalas hos den ena kanske inte funkar alls hos dig. TPI-modellerna är nog för nya för att det ska finnas en uppsjö av medlemmar som har testat massa olika.

Då mina hojar är 4-taktare & har våtkoppling så använder jag inte dedikerad växellådsolja. Men du fick ju tipset om att köra ATF-olja, gör det om du vill. Eller gör något annat, det bekommer mig inte.

Ha så kul med din "riktiga" motard, hoppas du blir rik på ditt åkande! :D
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Underbart, alltid någon som blir stött.......:gråta



En OT-fråga. Hur bantar man bort 8kg på en enduro!?

Fast nu frågade jag inte vilka oljor som stödjer satta klassificeringar, det kan jag Google själv, utan om det finns någon som är minst lika bra som Motorex. Castrol Power1 Racing 2T är kanske lika bra men det framgår inte av ditt svar om du själv kört med den och har erfarenhet eller om du bara Googlade fram första bästa oljan som klarar JASO FD och som är billigare?

Du kan inte växellådsolja? Du kan väl följa ditt egna råd och Google, eller hur? :slicka

Det är ingen slump att Motorex är den dyraste oljan, det är ju så som både KTM och Motorex tjänar pengar, att tillverkaren av hojen rekommenderar oljan och oljetillverkaren sätter sedan ett högt pris. Ka-tching i kassan.

Jag köper hojen kontant så pengar har jag men självklart vill man spara en slant om det går, eller hur? Att betala mer än vad man behöver blir man inte rik på.

690 SMC-R är ingen riktigt motard då den väger nästan 160 kg fulltankad mot 112 kg som 300 EXC väger. Med lite viktreducering så är man nere på 103-104 kg fulltankad.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Helt ärligt så köper du en hoj för 80-90k o gnäller på att oljan kostar 200 litern. Är det oljepump så brukar den oljan som skall pumpas vara mer lätt rinnande för att få rätt mängd olja konstant. En bra snöskoter olja som har full rinnbarhet ned till -30° är en bra olja typ rotax etech original olja.

Sedan har säkert motorex o ktm testat detta med olja o slitage så pumpen är kalibrerad att ge rätt mängd för max hållbarhet o att en kolv håller i 30-50tim o att veven lever efter 200 timmar.

Ett tok ras med kolv o cyl köper du väldigt många 200 kr litern oljor för innan det lönar sig att fuska med oljan.

Personligen kör jag på redline a900:- 3 liter eller motul 800a 200+ litern även omrikon a 250:- litern e bra.

Lågpris mobil syntet 2t är ok
Shell racing M o X är också bra oljor.
Sedan finns aspens syntet bio olja som är en enormt rent brinnande olja som funkar kanon i snöskoter med primer pump.

Snåla inte på oljan i en 2T bättre att du snålar på däcken dar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
En OT-fråga. Hur bantar man bort 8kg på en enduro!?

8 kg är lite svårt men några kg me att ta bort startmotor å alla lysen samt tuta tillhörande kablar å relän å stödet.

Själv har jag istället öka vikten på hojen me några kg genom att ha hasplåt handgaurds annan kedjestyrare bromsskiveskydd fram å bak.. Har vägt hojen å de öka bara 3 kg.. Hellre säkerhet så den tål lite än minska vikten å få sämre skydd...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu kör jag med SBK Racing 10W-50 i hojarna för 1425kr (?) för 20 liter på SWEDOL
Men det dyra i det här sammanhanget är förpackningarna ! (!?)
Man får mycket bättre pris / liter olja med större förpackning.
Har handlat bromsbelägg hos Demon Tweeks
Men googling visade de har olja också !
25 liter Motorex 15w50 för 2235 kr + frakt !
https://www.demon-tweeks.com/se/motorex-top-speed-4t-15w-50-1061548/

och Crosspower 2T finns i 1L, 4 L, 25L, 60L
Förmodligen samma för Motorex 15W/50
Men med 5% inblandning 200kr/liter , när du köpt olja för 1000kr 5 liter/ så har du köpt 95 liter bensin för ca 1500kr.
Det är dyrt / billigt (välj !) ligga på topp !
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om du vill komma billigt undan kan du köra Biltema helsyntet MC-olja i växellådan. Eller kanske hellre OK/Q8 SBK som har rätt viskositet enligt rekommendationen. I bensinen kan du köra med Biltemas helsyntetiska 2T olja. Ingen av BT-oljorna kommer att leda till haveri i förtid.

ATF-olja som nämns är inget man vill ha i manuella växellådor annat än möjligen som plåster på såren för en underdimensionerad koppling. De är optimerade för att flöda lätt i automatlådor och har inte samma filmstyrka som t.ex. en riktig växellådsolja och de rinner av för lätt från dreven.

För egen del skulle jag dock köra på märkesoljor med rätt klassning både i växellådan och för bränslet och inte bry mig om att de kostar mer än lågprisoljor. Det man gör för att få ner priset på märkesoljor är att handla större kvantiteter och kolla vart de kan köpas billigast t.ex. från Tyskland.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag visste inte att den oljan inte passar till separatsmörjning. Vad är det som gör att en olja funkar eller inte passar till det. Vad skiljer dom åt?

Den kan vara för trögflytande både i kallt som varmt väder. Oljepumpen är inställd för motorex oljans wisco så den olja man byter till måste ha samma wisco vid alla väderlekar eller mer lättflytande går bra också. Man kan göra enkelt test genom att se hur X oljan rinner vs motorex i olika tempraturer. Testa i rumstemp och frys sedan ner oljorna och testa igen.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Om du vill komma billigt undan kan du köra Biltema helsyntet MC-olja i växellådan. Eller kanske hellre OK/Q8 SBK som har rätt viskositet enligt rekommendationen. I bensinen kan du köra med Biltemas helsyntetiska 2T olja. Ingen av BT-oljorna kommer att leda till haveri i förtid.

ATF-olja som nämns är inget man vill ha i manuella växellådor annat än möjligen som plåster på såren för en underdimensionerad koppling. De är optimerade för att flöda lätt i automatlådor och har inte samma filmstyrka som t.ex. en riktig växellådsolja och de rinner av för lätt från dreven.

För egen del skulle jag dock köra på märkesoljor med rätt klassning både i växellådan och för bränslet och inte bry mig om att de kostar mer än lågprisoljor. Det man gör för att få ner priset på märkesoljor är att handla större kvantiteter och kolla vart de kan köpas billigast t.ex. från Tyskland.

hade hojen i 2 år åkte 420 timmar på den bytte ramlager och vevstake i den samt gick igenom växellådan vid 400 tim inför försäljningen bytte några chims i lådan för övrigt låg allt inom tolerans.vinningen var inte att kopplingen funka bättre utan den blev mycket mer lätt växlad fram för allt när det var kallt ute
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top