Vilka oljor till 2019 KTM 300 EXC TPI?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
hade hojen i 2 år åkte 420 timmar på den bytte ramlager och vevstake i den samt gick igenom växellådan vid 400 tim inför försäljningen bytte några chims i lådan för övrigt låg allt inom tolerans.vinningen var inte att kopplingen funka bättre utan den blev mycket mer lätt växlad fram för allt när det var kallt ute

Precis som du har min wr gått ca 16-1700 mil på vag som motard utan att det varesig låter eller synns i v-lådan vid demontering.

Automater har faktiskt en hel del drev i sig med som atf oljan smörjer o morderna automater behöver inte få oljan bytt under livslängden även om det är att föredra.

Personligen kör jag på en atf till volvos lastmaskiner som är något tjockare o har mer friktions ämnen i sig, att en volvo dumper eller lastmaskin har gått över 40,000 timmar är inte ovanligt.
 

Kyng

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Sverige
Hoj
2019 KTM 300 EXC TPI
Men grabben, om du på riktigt frågar efter den bästa oljan så har ju den polska riksdagen precis öppnat.
Du kommer få lika många svar som det finns medlemmar.
JASO-klassningen är den kvalitetsstämpeln du får, resten får du liksom labba fram själv.

Samt, det som funkade kalas hos den ena kanske inte funkar alls hos dig. TPI-modellerna är nog för nya för att det ska finnas en uppsjö av medlemmar som har testat massa olika.

Då mina hojar är 4-taktare & har våtkoppling så använder jag inte dedikerad växellådsolja. Men du fick ju tipset om att köra ATF-olja, gör det om du vill. Eller gör något annat, det bekommer mig inte.

Ha så kul med din "riktiga" motard, hoppas du blir rik på ditt åkande! :D

Grabben? Var det mitt svar på tal eller det faktum att jag har råd att köpa nya hojar som sved mest?

Du försöker göra dig roligt genom att kalla den för "riktig" motard och att du hoppas jag blir rik på mitt åkande.

Det du inte förstår är att pengarna jag sparar på att inte betala 25-30% extra bara för att det står Motorex på, samt för allt annat med märken jag försöker undvika, gör att jag kan spekulera för dessa pengar.

Känner du många 25-åringar som äger sitt hus, bil, båt, hoj... och allt köptes nytt utan lån? Det ska jag kanske inte fråga någon som puttrar runt på 10-15 år gamla hojar.

Helt ärligt så köper du en hoj för 80-90k o gnäller på att oljan kostar 200 litern.

Den som spar, han har.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Grabben? Var det mitt svar på tal eller det faktum att jag har råd att köpa nya hojar som sved mest?

Du försöker göra dig roligt genom att kalla den för "riktig" motard och att du hoppas jag blir rik på mitt åkande.

Det du inte förstår är att pengarna jag sparar på att inte betala 25-30% extra bara för att det står Motorex på, samt för allt annat med märken jag försöker undvika, gör att jag kan spekulera för dessa pengar.

Känner du många 25-åringar som äger sitt hus, bil, båt, hoj... och allt köptes nytt utan lån? Det ska jag kanske inte fråga någon som puttrar runt på 10-15 år gamla hojar.



Den som spar, han har.

Tja om du nu vill ha kuk mätning så köpte jag mitt första hus kontant när jag var 18 o flyttade hemifrån o mitt nuvarande nybyggda hus är också kontant betalt samt bilar mc husvagn båt osv osv. Så det är sant att den som spar han har:fakta

Men det som håller i hop en 2T motor och är utan tvekan det viktigaste för livs längden o framtida kostnader är just 2T oljan.:tummenupp
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
:banana då är det fram med popcornen igen :yoparty
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Går de inte justera upp oljepumpen så den ger mer de går på alla snöskotrar ivf. Alla snöskotrar från låt oss säga 2010 är extremt snålställda från fabrik för att klara avgaskrav. De är allmänt känt på snöskoterforum att man måste ställa upp pumpen omgående. På tomg ger de näst intill ingen olja alls så många åkare kör 0,5-1% även i tanken trots att man ställer upp pumpen. I skotervärlden och speciellt nyare skidoo så ger däremot pumpen grönjävulskt mycket vid pumpgasning i djup snö, de är för att matningen på pumpen är digitalisk och hinner inte med när man släpper gasen korta sekvenser så den ligger på max oljeblandning hela tiden och de ger groteskt mycket olja 6-7%. De ger skidoo åkarna oljedragningar på 4-5% för de som pumpar i djup snö, men de går toksnålt på jämn gas liks förbannat:3freak Frågan är hur KTM gjort om de är vajerstyrning eller digitalisk mängdgivning? De snålställda skotrarna kunde under blandad körning dra så lite som under 1 % och de gav såklart enorma motorskader.

När de gäller tvåtaktsolja så har jag såklart grottat ner mig i det under många år då jag trimmar skotrar hojar som hobby .Bland de viktigaste är inte priset eller hur bra den är under gång. De är om den ger gasblåsor eller ej när man stannar motorn. Gasblåsorna är extremt farliga speciellt för ramlagren och staklagret de bildas rost i dem omedelbums man stannar och ju längre den står desto värre såklart. Ramlager och staklager håller ruskigt många timmar med gasblåsfri olja man tror nästa de inte är sant hur många timmar mil de håller då,,vi pratar om liknade 4 taktsmil på ram o staklager då!!
De första syntetoljerna hade stora problem med gasblåsor därför var de säkrast och hållbarast att köra mineralolja. De finns trimföretag och erkända dragracing crossåkare team som fortfarande säger att man ska köra mineralolja men jag har letat åt helsynteter/halv som inte ger gasblåsor. De va som värst på 80-90 talet då gav många synteter gasblåsor de har blivit bäöttre o bättre på senare år. Värst var nog Artic cats olja runt 97-00 den man trodde va säkrast att köra hela veven blev brunprickig under sommaruppehållet.
Jag har läst mig till och hållt nära kontakt med skoterfirmor som skruvar i skotrar dagligen under 34 år vilken olja man törs köra, jag har även kollat extra noga i alla motorer jag rivit hur ramlagren och vevarna ser ut vs vilken olja det gått på,, vissa har varit så rostiga så man sett rost på vevskinkor och lagren än värre.

Jag har listat några säkra kort att välja bland de här är utprovade på snöskotrar i första hand dem har ju hårdare trimgrad än en enduro/cross hoj så oljan är än viktigare här. De här oljorna ger absolut inget onormalt slitage eller rost what so evver men de dyraste är förmodligen bättre på skydda motorn under hård gång rent logiskt. De är ingen inbördes brahetsårdning på nedan nämnda olja.

Payback challenger helsyntet Halvdyr ryker lite. Pris mins ej men dyrare än deras snopro.
payback snopro rel billig 120-30krl?
Aspen helsyntet för landbaserade fordon då! Även marinoljan är bra såklart. Billig på 20l runt 120kr på 1l. Ryker lite och luktar gott.
Torco maxxima numera kallad maxxima. Godkänd för inomhus cross luktar och ryker lite rel billig ca 100kr 4l??
Yamalube är en delsyntet.
Rotax syntetolja för skoter ,,,,fan jag mins inte beteckningen trots att jag kör den just nu hehe. Dyr jag kör den värsta dyraste sorten men har köpt på 20l av kompis så jag vet ej priset men förmodligen närmare 150-200krL

Om man ska testa någ av dessa så gör seghetsrinnprovet som jag rek tidigare inlägg. Om oljan är lite segare än motorex oljan så tillsätt lite extra i tanken så kan man köra den ändå.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Strula inte till det i onödan.

Till smörjningen köper du en högkvalitativ olja avsedd för separatsnörjning. Finns Motorex, Motul, Maxima och några till. De kostar dock bortåt 200kr/L i Sverige. Motul 710 kostar dock 11€/L från tyskland

Till växellådan kan du köpa vadfan för 4t motorolja som helst som är avsedd för våtkoppling dvs har Jaso MA märkning. Tex Okq8 SBK Racing som köps i 20L dunk på närmsta mack (beställningsvara) eller Swedol.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Strula inte till det i onödan.

Till smörjningen köper du en högkvalitativ olja avsedd för premix. Finns Motorex, Motul, Maxima och några till. De kostar dock bortåt 200kr/L i Sverige.

Bättre att köpa en olja som funkar bra till separatsmörjning när man ändå inte ska blanda den i bensinen.
 

On2wheels

Medlem
Gick med
27 Jul 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha R1 -07Yamaha R1 - 03 såld, Husaberg 650 motard- 02, R1- 98 såld, Gixxer 750- 94 såld, Rmx 250-99 såld
Tja om du nu vill ha kuk mätning så köpte jag mitt första hus kontant när jag var 18 o flyttade hemifrån o mitt nuvarande nybyggda hus är också kontant betalt samt bilar mc husvagn båt osv osv. Så det är sant att den som spar han har:fakta

Men det som håller i hop en 2T motor och är utan tvekan det viktigaste för livs längden o framtida kostnader är just 2T oljan.:tummenupp

Låt den nyreggade KYNGEN hållas med sina ödmjuka svar. 2 taktsenduro vill väl alla åka på gatan :3freak:krama
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vad är det med nybörjare och olja som lockar fram det sämsta hos dem? Swedie får införa krav att tills de läst alla Dr. Bikes (RIP) inlägg på området innan de får posta något.

Till ämnet. Om du vill köra 2t-enduro som motard på gatan så är oljevalet inte det som kommer ge slitage. Förhoppningsvis är du medveten om detta och då är det bara att ha roligt. En kolv då och då är inte så dyrt trots allt.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Grabben? Var det mitt svar på tal eller det faktum att jag har råd att köpa nya hojar som sved mest?

Du försöker göra dig roligt genom att kalla den för "riktig" motard och att du hoppas jag blir rik på mitt åkande.

Det du inte förstår är att pengarna jag sparar på att inte betala 25-30% extra bara för att det står Motorex på, samt för allt annat med märken jag försöker undvika, gör att jag kan spekulera för dessa pengar.

Känner du många 25-åringar som äger sitt hus, bil, båt, hoj... och allt köptes nytt utan lån? Det ska jag kanske inte fråga någon som puttrar runt på 10-15 år gamla hojar.



Den som spar, han har.

Nja du är uppenbart en fjunis och det var därför jag skrev grabben. För uppenbarligen så ser du inte det märkliga & komiska i att köpa en ny hoj och sen tro att det är väl bevarade forumhemligheter vilka lågprisoljor som presterar lika bra som premiumoljor.

Du ska få två tips till, satsa mer på spekulationerna så kanske du har råd att köra premiumoljor din snorunge. :D
Samt! Att köra gamla hojar är en ganska bra skola för att lära skruva, underhålla och faktiskt förstå vad som händer om man missköter en hoj.

Skrävel lämpar sig sällan, vilka prylar du har cashat bekommer mig lika lite som vilken olja du kör i din mÅÅÅtaaRRd. Jag har ett nybyggt hus, så hojkontot får stå tillbaka några år.

Vill du beefa på internet så kom igen brorsan.. Jag har vilat hela våren & sommaren. :kär
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fast nu frågade jag inte vilka oljor som stödjer satta klassificeringar, det kan jag Google själv, utan om det finns någon som är minst lika bra som Motorex.

Jag vet inte riktigt vad du förväntar dig att få för svar på en sådan fråga...? Du är fullt medveten om att detta är ett sporthojsforum och inte ett diskussionsforum för tribologiingenjörer...?

På detta forum kommer du inte att få några svar som innehåller sanningar eller kunskaper, däremot en massa åsikter som knappast har någon som helst vetenskaplig förankring. För på detta forum finns knappast någon - förutom en framliden medlem - som har något mer än enkla baskunskaper i tribologi och därmed knappast någon som har förmåga att på ett vetenskapligt sätt avgöra om en olja är "minst lika bra som Motorex".
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Grabben? Var det mitt svar på tal eller det faktum att jag har råd att köpa nya hojar som sved mest?

Du försöker göra dig roligt genom att kalla den för "riktig" motard och att du hoppas jag blir rik på mitt åkande.

Det du inte förstår är att pengarna jag sparar på att inte betala 25-30% extra bara för att det står Motorex på, samt för allt annat med märken jag försöker undvika, gör att jag kan spekulera för dessa pengar.

Hur går det me den riktiga mååååtttarrrden? Hittat världens bästa & billigaste olja än? :banana
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top