Vilka matvanor har ni?

Jag har verkligen fått lida för mina dumma matvanor. Vissa dagar äter jag inget alls. :kocko Kan leva på te och mackor vissa dagar.
Men det har straffat sig nu. Får inte i mig tillräckligt med näring. Så jag tappar onormalt mycket hår. Har varit så det senaste halvåret. :död Så nu har jag panik och oroar mig så jag mår illa.
Sen jag var hos min läkare i onsdags har jag verkligen börjat att fundera över mat och hälsa. Så pass mycket att jag inte kunde sova i natt pga paniken...
Fått multi Bvitaminer som ska stoppa håravfallet. Och jag måste äta ordentlig mat 3 gånger om dan när jag tar dom.
Det e juh bra. För då får jag i mig mat iaf...

Så var noga med att äta mat!

// Lena som mår dåligt

Last edited:
En gubbes vardag;
Frukost 06:00 gröt 1min 30sek i micron
macka 07:30
macka 09:00
matlåda 11:30
fika 14:30 1 bulle (hej Sweedi)
kvällsmat 18:00

Lilla_Tingeling skrev:
Jag har verkligen fått lida för mina dumma matvanor. Vissa dagar äter jag inget alls. :kocko Kan leva på te och mackor vissa dagar.
Men det har straffat sig nu. Får inte i mig tillräckligt med näring. Så jag tappar onormalt mycket hår. Har varit så det senaste halvåret. :död Så nu har jag panik och oroar mig så jag mår illa.
Sen jag var hos min läkare i onsdags har jag verkligen börjat att fundera över mat och hälsa. Så pass mycket att jag inte kunde sova i natt pga paniken...
Fått multi Bvitaminer som ska stoppa håravfallet. Och jag måste äta ordentlig mat 3 gånger om dan när jag tar dom.
Det e juh bra. För då får jag i mig mat iaf...

// Lena som mår dåligt

lät inte kul :3freak
Jag vet att man skall äta för att må bra... men man har blivit lat/nere.
Man är så dum :kocko att man tror sig själv.
Får man ingen fason på det hela så slutar det illa... jag har redan fått erfara andra probs pga av att man jobbat för hårt. :huvet

Lilla_Tingeling skrev:

Särskillt tjejer brukar ha den dåliga egenheten att de äter för lite i tron att de håller sig smala. Effekten blir bara den omvända:
- Kroppen ställer in sig på svält vilket sänker ämnesomsättningen och förbränningen. Alltså blir de inte ett dugg smalare. Istället suger kroppen åt sig varenda kalori den kan få och lagrar den om möjligt.

Så förutom att förbränningen så gott som avstannar snålar kroppen med energi vilket gör "er" trötta, okoncentrerade. Mer stresskänsliga och "svaga"..

Särskillt fuskas det med frukost. Ingen frukost vilket lägger ribban för förbränningen för resten av dagen. Svält redan då gör att förbränningen upphör.

Sen sallad eller nån liten paj till lunch = alldeless för lite näring för en hel skol/arbetsdag.... Sen kanske en riktig middag men då är det redan försent.. Då har ju allt det jobbiga redan varit och den rejäla middagen kan kroppen lagra in...

Resultatet:
En hel dag med näringsbrist och orkeslöshet och ändå är midjemåttet detsamma. Enda gången som tillräckligt med energi finns är när det behövs som minst nämnligen timmarna i tv-soffan...

Så summa summarum:
Börja ät tjejer. Ät mer så blir ni i bättre form...!

Gröt cirka 06:45
Mackor ca 08:00
Stadig lunch med sallad ca 11:30
middag/halv middag runt 17:00 och resten runt 19:00, beroende på dag.

Slinker ner någon frukt emellanåt också...

Bor hemma hos päronen, så middagen brukar finnas klar när jag stressar hem från skolan och ska iväg och repa/träna. Hade i och för sig med största sannolikhet käkat lika bra även om jag bott ensam, med lite planering och framförhållning går allt! :tummenupp

skiljer väldigt mycket från dag till dag.
Men jag brukar försöka att äta minst 5 gånger om dagen...

Jag intar allt som heter pasta, kebab, pizza, hamburgare...
Men ibland blir det ju nyttigt, men jag försöker undvika :tuttar
Men finns inget hemma, PASTA, det får man inte för mycket av... :banana

Kul läsning :tummenupp
Kul att man inte är ensam när det gäller matvanor, men som med allt så finns det ju de som är bättre. :tungan

korvgubbe skrev:
Börja ät tjejer. Ät mer så blir ni i bättre form...!

Tränar man samtidigt är det helt omöjligt att inte vilja äta!

Jag själv. 8, yoghurt/müsli kaffe/macka. 11, stor lunch & lika mycket grönsaker. 14, äpple/jordnötter. 17, stor middag & lika mycket grönsaker. 19, träning. 20, stor fika med mycket protein. 22, äpple/jordnötter. 01, säng. Står still i vikt trots närmare 4000 kalorier per dygn. För 8 månader fick jag knappt i mig 1500 kalorier per dygn... mådde skit och vägde 10 kg mer.

Börjar dagen kl 03:15 med frukost :3freak
Frukost nr 2 vid 7:00 - 7:30
Lunch 10:30
Fika vid 13:30
Kvällsmat när man orkar göra
Och ibland något på kvällskvisten för att stilla hungern igen

Så ser schemat ut en dag som man jobbar. När man inte jobbar är det annorlunda. Då går man inte upp förrän vid 4 nånting :hihi

Bikerbitch skrev:
Dom personerna som tror att man går ner i vikt genom att inte äta borde läsa på lite mer.

WORD! Nu slutar vi med U-hjälpen helt!

Dom måste få för mycket mat där nere, eller så är dom inte pålästa.

andersbrink skrev:
Tränar man samtidigt är det helt omöjligt att inte vilja äta!

Jag själv. 8, yoghurt/müsli kaffe/macka. 11, stor lunch & lika mycket grönsaker. 14, äpple/jordnötter. 17, stor middag & lika mycket grönsaker. 19, träning. 20, stor fika med mycket protein. 22, äpple/jordnötter. 01, säng. Står still i vikt trots närmare 4000 kalorier per dygn. För 8 månader fick jag knappt i mig 1500 kalorier per dygn... mådde skit och vägde 10 kg mer.

Så fort min träning går bra äter jag som en karl. Har dragit ner på styrketräningen nu (pga fantasibrist) och börjat springa. efter jag srungit är jag så hungrig att jag håller på att smälla av. Nu äter jag inte så bra men jag äter var tredje timme. 2 lagade mål om dage plus frukost och mellamål.

Äter ofta kyckling, ris, pasta, couscous.
Lite för lite fisk o grönsaker. Dum som man är.
O nu för tiden för mycket godis. :huvet

Men tränar man bra då tycker jag att kosten kommer automatiskt.

RocketQueen skrev:
Men tränar man bra då tycker jag att kosten kommer automatiskt.

Jo det stämmer men jag tycker jag är mera hungrig om jag bara har styrketränat än om jag har styrketränat & sprungit...

Grötfrukost och rejäl lunch. När det gäller middagarna har jag tappat fotfästet helt. Det blir ofta den sk skolflicke-middan, dvs smågodis(Tack Gud(=Mattias?) för dom chokladdoppade rombollarna :näsblod ). Sen blire välkryddade pepparkakor och honungsmelon på kvällen.

En vardag för mig.

ca 06.30 gör 2-3 mackor om jag hinner innan jag måste åka till jobbet. Äter dom på jobbet om jag han göra några.

11.00 dagens lunch på någon restaurang i sthlm. ( ganska ofta på Bronkos)

ca 17.00 Kommer hem och maten är färdig. Bara att börja äta :tungan

Blir några varm choklad och kanse någon frukt i mellan också. Om det finns där man är och jobbar.

Jag bor hemma fortfarane för dom som undrar.

På helger blir det oftast bara frukost och midag.( och godis)

En vanlig dag för mig:

06:00 Frukost: havregrynsgröt + en proteindrink

09:00 Frukost på jobbet:tre grova mackor med keso + proviva

12:30 Lunch på jobbet vanligtvis pasta och kyckling

16:00 Middag Ris och kyckling

17:00 Träning och efter det en gainer

20:00 Grova mackor Med keso med te

22:00 En proteindrink

Sen är man mätt och belåten

Back