Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kobolt skrev:ytterligare en dum fråga kommer nu, hur räknar jag ut hur mycket ohm de behöver?
Ohms lag är väl P=U*I , men hur använder man den? Den ända informationen om dioderna jag har är volten de ska ha och hur starkt de lyser. Sen funkar ju inte ohms lag på dioder så bra
![]()
Kobolt skrev:så om jag har förstått det rätt så är ska det vara R=U/I vilket är 1.7/0.04=42.5 och då är resistansen 42.5 ohm i de dioder jag blev rekomenderad. Fan vad duktig jag är :kocko
42.5*3=127.5
altså är den kompletta resistansen i en av de fyra slingorna 127.5 ohm. Hur kraftiga motstånd ska jag då ha för att få de att lyse ca. 1/3?
skrev den medans du skrev ditt inlägg, vad var det jag gjorde fel?Retep skrev:Bra försök, men inte riktigt..... du hann nog inte läsa vad jag skrev.
Kobolt skrev:skrev den medans du skrev ditt inlägg, vad var det jag gjorde fel?
EDIT: våra uträkningar handlade inte om samma sak, din var för att räkna ut motsåndet för att inte bränna dioderna, en sån uträkning för mina ska vara 0.9/0.04=22.5
0.9= så mycket v som "ska bort"
0.04= så mycket A som dioderna vill ha
22.5= så stort ska motståndet vara
insåg nu att jag aldrig behövde det efter lite hjälp från min matte lärare.Retep skrev:Du har rätt, fast varför vill du veta "motståndet" på dioden?
0,9? Hur många dioder har du räknat med?
Kobolt skrev:insåg nu att jag aldrig behövde det efter lite hjälp från min matte lärare.
1.7*3=5.1
6-5.1=0.9
mattläraren berättade också att jag behövde ännu mer därför att 40 mA var max amperan för dioderna och att de nådde ca. 90% av sin ljusstyrka redan vad 10mA. Så jag skulle ta motstånd som var på 33 ohm i början på varje slinga.Retep skrev:Bra, du har räknat helt rätt. Men.....
![]()
....om du varvar upp hojen lite grand så kan du nog
lätt komma upp i 6,5V (0,5 V extra) och då får du en
ström (0,9+0,5)/22,5 = 62mA vilket nog kommer
att steka dina dioder. Ta 2 st i serie så blir den
mycket tåligare mot över/underspänning.
/Peter
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |