vilka lysdioder ska jag ha?

rookie skrev:
Det jag e lite osäker på är följande...mitt LED-baklyse har 2*45 lysdioder...om jag inte e helt fel på det så behövs det iallafall 1 motstånd/diod för att få rätt ström o spänning...som skall kopplas ihop, fästas osv. Låter aningen drygt...om jag nu inte e helt ute o snurrar dvs... :va
JA, du är ute och snurrar. Med röda dioder kan du ha 4 st i serie som delar ett motstånd. Sparar utrymme.
En kedja med 4 LED+ 1 mots ---LED+LED+LED+LED+mots---
4 LED = 4x 2.5V=10V
1 motstånd som skall ta bort resten upptill 12V=> 2V
Med 12V matn och 30mA genom dioderna blir det U=RxI => 2=Rx0.03
=> 66ohm, välj 56ohm. Max ström genom dioderna är oftast 50mA så detfinns marginal för både spg över 12V och toleranser på motst.
Koll: utvecklad effekt i motst = P Watt -> P=2x0.03 -> P= 0.06W ett lite motstånd alltså, välj 0.25W motstånd med resistansen 56ohm.
Montera så många kedjor du vill..varje kedja behöver 12x0.030=> 0.36W
Finns en del approximationer i beräkningarna men inget som stör verkligheten.
Lätt som en plätt!
ELFA har väl minst 10000mcd dioder till vettigt pris..SKALL vara sådana hi-intensity!!
Läs och lär!!!!
Denna utredning finns vid det här läget i minst 100x på SH.
Hoppas att detta är sista ggn den dyker upp.

Addendum:
UrbanTiger skrev:
Rikspuckot i ellära har uttalat sig.

Det är spänningen man vill veta. Strömmen reglerar dioden själv.
Nej nej nej nej nej !!!!

Last edited:
Har jag fel om jag påstår att ljusstyrkan candela ( stavning ) är:
1candela=motsvarar 1 stearinljus? ovetenskapligt japp, men så har jag fått det förklarat för mig.
Att strömmen avgör hur starkt en diod lyser. Spänningen är väl ändå det som är viktigast att reglera, är spännigen för hög så brinner ju dioden ganska fort sönder, ström tar den ju liksom så mkt som den vill ha för att lysa max vid rätt spänning?
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Har jag fel om jag påstår att ljusstyrkan candela ( stavning ) är:
1candela=motsvarar 1 stearinljus? ovetenskapligt japp, men så har jag fått det förklarat för mig.
Att strömmen avgör hur starkt en diod lyser. Spänningen är väl ändå det som är viktigast att reglera, är spännigen för hög så brinner ju dioden ganska fort sönder, ström tar den ju liksom så mkt som den vill ha för att lysa max vid rätt spänning?
//Tobbe
Lysdioder är en sk olinjär resistans så Ohms lag funkar inte där till 100%
Och nej, det är strömmen du reglerar pga ovanstående. (mha motståndet)
Läs min utredning nedan..."##¤¤%?&¤%%&
Inga dioder <6000mcd bör användas..prisskillnaden till 10 000mcd är marginell.
Tillkommer ett litet problem. rött är inte alltid rött. Bakljuset lyser rött därför att när du tillför vitt ljus (glödljus-bredbandigt-många färger) filtreas allt utom rött bort. Om LED arna har fel röd kulör "lyser de svagt" LED är mkt smalbandiga i sina färger..

Kahobe skrev:
Lysdioder är en sk olinjär resistans så Ohms lag funkar inte där till 100%
Och nej, det är strömmen du reglerar pga ovanstående. (mha motståndet)
Läs min utredning nedan..."##¤¤%?&¤%%&
Inga dioder <6000mcd bör användas..prisskillnaden till 10 000mcd är marginell.
Tillkommer ett litet problem. rött är inte alltid rött. Bakljuset lyser rött därför att när du tillför vitt ljus (glödljus-bredbandigt-många färger) filtreas allt utom rött bort. Om LED arna har fel röd kulör "lyser de svagt" LED är mkt smalbandiga i sina färger..

Har man ett rött "glas" så är vitt ljus att föredra enligt mig.. brukar finnas i högre styrka med.. kanske dyrare menmen

Föresten... ett litet tips...
Ska du göra en egen platta med lysdioder så köp ett "experimentkort med banor(för paralellkoppling) och öar för (serie)"

då e de bara o såga olödda :tummenupp

AleX skrev:
Har man ett rött "glas" så är vitt ljus att föredra enligt mig.. brukar finnas i högre styrka med.. kanske dyrare menmen

Det är stor risk att du eldar för kråkorna.

Om vi antar att glaset släpper igenom rött ljus med samma röda färg som en röd normal lysdiod, dom brukar ligga runt 620-630nm i våglängd. Jämför detta med spektralfördelningen för den vita lysdioden, se bilden här, så ser du att den ger nästan inget ljus alls runt 625 nm. Den kommer alltså att lysa kasst genom rött glas.

Grönt glas (550nm) skulle den fungera skapligt genom men det blåa ljuset, toppen strax över 450nm, är bortkastad.

/Professor Besserwisser :)

Bifogat

• rl5_w6030ab.gif
    rl5_w6030ab.gif
    10.8 KB · Visningar: 87
Retep skrev:
Det är stor risk att du eldar för kråkorna.

Om vi antar att glaset släpper igenom rött ljus med samma röda färg som en röd normal lysdiod, dom brukar ligga runt 620-630nm i våglängd. Jämför detta med spektralfördelningen för den vita lysdioden, se bilden här, så ser du att den ger nästan inget ljus alls runt 625 nm. Den kommer alltså att lysa kasst genom rött glas.

Grönt glas (550nm) skulle den fungera skapligt genom men det blåa ljuset, toppen strax över 450nm, är bortkastad.

/Professor Besserwisser :)

:Bugar

Men 6V?
Vad ska de sitta på, en Puch Dakota?

Kan inte minnas vilken som är den "nyaste" hojen med 6V system.

Mostånden ska beräknas till 14,3V inte 12. Annars lever inte dioderna länge.

majtii skrev:
Men 6V?

14.3 eller 12.. skillnaden är 18% 30 eller 35mA.. so what? Du får säkerligen 30-500000 timmars livslängd ändå. 1 år =8000h
Roligat att ngn uppmärksammdae problemet med "rött vs rött"

majtii skrev:
Men 6V?

motorn är från en obestämd 250cc på detta bygge. Har för mig att det är från nån tysk modell men jag är inte säker

men snälla, nån måste väl veta hur starka dioder jag ska ha?

kanske skippar iden med att alla fska lysa samtidigt. tror jag kör på att ha 6 stycken som lyer hela tiden och sen 6 stycken som också lyser vid bromsning som då får bli lite starkare.

Men hur starka ska de vara? 20 mcd? 3 mcd?

Last edited:
Kobolt skrev:
Jag vill helst att alla ska lyse hela tiden så om nån skulle kunna rita upp ett kopplings schema så skulle det vara superbra. tänkte att man skulle kunna använda sig av nått motstånd när dem lyser i baklyse läge och när man bromsar så kopplas det förbi motståndet.

Ett koppl.schema.....

Bifogat

• led-bakljus.gif
    led-bakljus.gif
    8.9 KB · Visningar: 190
Botte skrev:
Ett koppl.schema.....
tackar precis vad jag var ute efter, med risk för att låta otaksam8vilket jag inte är) så var det kretsschemat anpassat efter 12v. Jag behöver till 6v.

Om jag då istället monterar dem i 4 slingor med tre i varje. Hur stort motstånd behöver jag?

Kretskort med färdiga banor, vart kan jag få tag på det? räcker det inte med ett "experiment kort" med öar och sen lite sladdkoppling?

Kobolt skrev:
motorn är från en obestämd 250cc på detta bygge. Har för mig att det är från nån tysk modell men jag är inte säker

men snälla, nån måste väl veta hur starka dioder jag ska ha?

kanske skippar iden med att alla fska lysa samtidigt. tror jag kör på att ha 6 stycken som lyer hela tiden och sen 6 stycken som också lyser vid bromsning som då får bli lite starkare.

Men hur starka ska de vara? 20 mcd? 3 mcd?

Ta så starka som du kan hitta till ett rimligt pris. Du kan alltid koppla in högre motstånd om de lyser för starkt.

För att fixa bromsljuset så kan du göra så här:

Om du har räknat ut att du behöver tex 50ohm till varje rad med lysdioder som sitter i serie för max ljus, så kan du "dela upp" ditt ljus genom att ansluta 65 ohm till bromsljusledningen och 200 ohm till bakljusledningen så kommer du att få 1/5 av strömmen till bakljus och 4/5 till broms.

Vill du ändra fördelningen så gäller 1/ (1/65 +1/200) = 49ohm (nästan 50)
Räkna vidare själv.

/Peter

"14.3 eller 12.. skillnaden är 18% 30 eller 35mA.. so what?"

Mata en diod med för hög spänning och den brinner upp. Definitivt inte "so what" i sammanhanget.
En glödlampa går att mata med överspänning på bekostnad av livslängden.

Om ljuset ska synas i dagsljus bör den inte monteras bakom ett färgat glas. Tror inte ens vita dioder bakom ett rött glas blir någon höjdare.

majtii skrev:
"14.3 eller 12.. skillnaden är 18% 30 eller 35mA.. so what?"

Mata en diod med för hög spänning och den brinner upp. Definitivt inte "so what" i sammanhanget.
En glödlampa går att mata med överspänning på bekostnad av livslängden.

Om ljuset ska synas i dagsljus bör den inte monteras bakom ett färgat glas. Tror inte ens vita dioder bakom ett rött glas blir någon höjdare.
hehe, de ska sitta utan glas, vad är meningen med så få dioder om de ändå ska sitta bakom glas?

Retep skrev:
Ta så starka som du kan hitta till ett rimligt pris. Du kan alltid koppla in högre motstånd om de lyser för starkt.

För att fixa bromsljuset så kan du göra så här:

Om du har räknat ut att du behöver tex 50ohm till varje rad med lysdioder som sitter i serie för max ljus, så kan du "dela upp" ditt ljus genom att ansluta 65 ohm till bromsljusledningen och 200 ohm till bakljusledningen så kommer du att få 1/5 av strömmen till bakljus och 4/5 till broms.

Vill du ändra fördelningen så gäller 1/ (1/65 +1/200) = 49ohm (nästan 50)
Räkna vidare själv.

/Peter

ytterligare en dum fråga kommer nu, hur räknar jag ut hur mycket ohm de behöver?

Ohms lag är väl P=U*I , men hur använder man den? Den ända informationen om dioderna jag har är volten de ska ha och hur starkt de lyser. Sen funkar ju inte ohms lag på dioder så bra
:huvet

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...