Vilka kök är prisvärda

Men någon i tråden sa att det bara var skit, dessutom byggt av danskar....?
Vem ska man tro på tro på tro på näär, tro på när allt äär såå häär...:confused:

Kvick är min rekommendation om du inte är en snål Svensson och vill bo i ett billigt svenssonkök från shItKEA.
Kvick är bra skit och snyggt som fan.

IKEA är klart mest prisvärt, dessutom har de den stora fördelen att det mesta finns hemma om något går sönder. De andra har ofta horribla leveranstider på sakerna.
Dessutom har alla samma mekanik nuförtiden , Blum, så det är ingen skillnad i gångjärn och lådmekanik etc.

Men någon i tråden sa att det bara var skit, dessutom byggt av danskar....?
Vem ska man tro på tro på tro på näär, tro på när allt äär såå häär...:confused:

Jag har en polare som jobbar som just kökssnickare och när han skulle bygga mitt kök så sade han att han rekommenderar Kvik. Det blev skitsnyggt och jag är hur nöjd som helst.
Mer än så har jag ju ingen direkt koll.

PMa förresten om du behöver kökssnickare så styr jag ihop er. (Tror inte han jobbar svart dock)

Tack Gegga, jo jag tycker Kvick ser ruskigt najs ut, ska åka o klämma lite & bilda mig en egen uppfattning, tack för tips om snickaren! :)

IMG_0147-740654.JPG

JÄGARKÖK :tummenupp

Tack Gegga, jo jag tycker Kvick ser ruskigt najs ut, ska åka o klämma lite & bilda mig en egen uppfattning, tack för tips om snickaren! :)

Kvik ser fina ut och vissa är jättenöjda, andra mellannöjda och en tredje är missnöjda. Skillnaden mot IKEA är att IKEA är rena drömmen att reklamera mot. Jag talar av egen erfarenhet av kontakt med Marbodal, HTH samt IKEA. IKEA löser skiten omgående och har inte leveranstid på 19 veckor (!) på en skåpslucka..

Nackdelen är att saker utgår och förändras, så luckorna kanske inte ser likadana ut efter ett par år..

En kollega köpte ett kök specialbyggt av en liten firma utanför Jönköping. Lite dyrare, men helt personligt. Skitsnyggt.

Summa summarum: Det är nog bara att åka runt och bilda sig en uppfattning, få förtroende för säljaren och sen handla.

Kvick är min rekommendation om du inte är en snål Svensson och vill bo i ett billigt svenssonkök från shItKEA.
Kvick är bra skit och snyggt som fan.

Om man inte är snålsvensson? Kvik är ju ett budgetmärke :confused:

Last edited:
Summa summarum: Det är nog bara att åka runt och bilda sig en uppfattning, få förtroende för säljaren och sen handla.

Om man inte är snålsvensson? Kvik är ju ett budgetmärke :confused:

Jag menade det med glimten i ögat. Ja, Kvik är mycket billigare än exempelvis italienska kök. Men många tänker "Jag ska ha det absolut billigaste" vilket då ofta blir IKEA.

Men jag tycker din summering är bra.

Hur mycket skiljer det i pris? Förstår att det beror på helt på vad man specar upp såklart. Men för att ge mig ett hum får ni gärna droppa lite siffror

IKEAS stommar är helt ok men jag ger inte mycket för luckorna. Folielagret ovanpå är jättekänsligt mot fukt och det bildas lätt bubblor. Särskilt om man diskar och det kanske rinner lite ner på luckan nedanför.
Jag byggde in ett IKEA-kök i min förra lya och köket var rätt snyggt i två år därefter började det se skabbigt ut. (Kantstött, repigt etc). Inga barn eller husdjur utan rätt varsam användning.

Nu har jag liknande men i Marbodal och köksluckorna är lika fina nu nästa två år senare som dag 1. Dessutom lättare att sköta om.

Jag tror att det är värt att betala lite mer och satsa på annat än IKEA-kök om man är bekväm och ekonomisk ur ett lite mer långsiktigt perspektiv, och inte vill hålla på och byta efter 5 år igen, särskilt luckorna. Ska man bara bo där bara några år, kör på IKEA.

Köpte ett Ikea kök. Två luckor saknades. De fanns i lagret men de var reserverade om någon skulle reklamera. Så jag fick byta alla luckor. :mad:

En annan uppstickare som har fina kök är Kungsäter kök. Hemsida och bilder är inte jättebra men produkterna är kanon! Öppnar en konceptbutik i Kristianstad nu på fredag 26 aug med massor av erbjudanden! Tips!

Bytte själv till marbodal när jag gjorde klart köket och är jävligt nöjd, kvalitet rakt igenom och smarta lösningar.

Ikea
Ballingslöv
HTH
Marbodal

Är alla "vettiga" kök allt beroende på plånbok. Ikea har jag satt upp ett antal, de är smidiga o funkar.

/B

IKEAS stommar är helt ok men jag ger inte mycket för luckorna. Folielagret ovanpå är jättekänsligt mot fukt och det bildas lätt bubblor. Särskilt om man diskar och det kanske rinner lite ner på luckan nedanför.
Jag byggde in ett IKEA-kök i min förra lya och köket var rätt snyggt i två år därefter började det se skabbigt ut. (Kantstött, repigt etc). Inga barn eller husdjur utan rätt varsam användning.

Det där känner jag inte alls igen, har Katrineholm Ek i Ikea sattes upp 2005 det ser fortfarande "nytt" ut. Inga skador lätt att torka av mm.
Har även kompisar med vita MDF, svarta folie o de verkar hålla bra för flerbarnsfamiljer. Det kanske finns bättre/sämre partier vad vet jag. :)

//B

Last edited:
Som tidigare sagt.. Håll dig borta från kvik.. Ikea funkar om du inte ska ha någon märkvärdig lösning som sticker ut.. Min favorit är annars tibro kök. Men det kostar en del dessvärre..

Funderar på att uppgradera köket. Har ett från -72. :gnissla Fast det är visst modernt igen, kallas 'retro'. :brinnerup

Få tillverkare har de luckor jag vill ha, men Epoq har 'rätt' utseende. Någon med erfaremhet av Epoq?

IKEA hade för några år sedan problem med folien/färgen på vissa serier, kompisen råkade ut för precis det du beskriver men han reklammerade det trots att det var nästan 4år gammalt och fick utan snack hämta ut en komplett uppsättning nya luckor

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!