Supermoto
Racer has-been...
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- | FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Att stå på tomgång (rödljus) länge är såklart inte bra för motorn, den går varmt helt enkelt.![]()
Glömde skriva att det är vad jag tror. Inte att det är fakta.
Att stå vid ett rödljus kan väl inte vara nån fara?En enduro där den hör hemma får ju i vissa fall inte mycket kylning alls. tex när man ska ur ett surhål. Och det där med att köra motorväg så tror jag att det är tvärt om att hojen får för bra kylning så att motorn går för kallt... finns ju ingen termostat på många hojar.
Bara vad jag tror som sagt.![]()
Intern kylning snackade jag om, bensinen kyler cylinder och kolv. När man ligger på halvgas i hög fart används väldigt lite bensin och det blir otroligt varmt i förbränningsrummet - kolven tar stryk t.ex.
Högt varv under lång tid ger dessutom högt tryck i vevhuset och smörjningen kan bli sämre, man ger liksom aldrig motorn tid att "återfå andan".
Jag har egentligen inga vetenskapliga bevis för att det jag säger stämmer "bättre" så tills vidare kan vi väl vara överens om att inte vara helt överens!?