Vilka hojar rasar mest, banhoj/gathoj?

:näsblod :D

Glömde skriva att det är vad jag tror. Inte att det är fakta. :tummenupp

Att stå vid ett rödljus kan väl inte vara nån fara? :confused: En enduro där den hör hemma får ju i vissa fall inte mycket kylning alls. tex när man ska ur ett surhål. Och det där med att köra motorväg så tror jag att det är tvärt om att hojen får för bra kylning så att motorn går för kallt... finns ju ingen termostat på många hojar.

Bara vad jag tror som sagt. ;)
Att stå på tomgång (rödljus) länge är såklart inte bra för motorn, den går varmt helt enkelt.
Intern kylning snackade jag om, bensinen kyler cylinder och kolv. När man ligger på halvgas i hög fart används väldigt lite bensin och det blir otroligt varmt i förbränningsrummet - kolven tar stryk t.ex.
Högt varv under lång tid ger dessutom högt tryck i vevhuset och smörjningen kan bli sämre, man ger liksom aldrig motorn tid att "återfå andan".

Jag har egentligen inga vetenskapliga bevis för att det jag säger stämmer "bättre" så tills vidare kan vi väl vara överens om att inte vara helt överens!? :D :pannkyss

mario kom i håg att oljan inte bara smörjer utan även kyler:)

Jovisst, men vad menar du med det då?
Skulle det bli sämre eller bättre av att köra med lågt gaspådrag. Blir oljan kallare eller varmare av att åka fort med lite gaspådrag? Vad smörjer sämst: för kall olja eller för varm olja? Du menade såklart inte att kolven kyls av oljan antar jag?!

ne menade igentligen inte något mer än att just oljan inte bara är till för att smörja utan även för att kyla :)
men att stå vid ett rödljus så får du nog ha olja som en shejk för att det ska bli någorlunda bra.

Att stå på tomgång (rödljus) länge är såklart inte bra för motorn, den går varmt helt enkelt.
Intern kylning snackade jag om, bensinen kyler cylinder och kolv. När man ligger på halvgas i hög fart används väldigt lite bensin och det blir otroligt varmt i förbränningsrummet - kolven tar stryk t.ex.
Högt varv under lång tid ger dessutom högt tryck i vevhuset och smörjningen kan bli sämre, man ger liksom aldrig motorn tid att "återfå andan".

Jag har egentligen inga vetenskapliga bevis för att det jag säger stämmer "bättre" så tills vidare kan vi väl vara överens om att inte vara helt överens!? :D :pannkyss

Har du nånsin sett en motardist stått vid ett rödljus utan att röra gasen innan det blir grönt? :pannkyss

Tycker det låter bra det där, du tror den går för varmt och jag tror den går för kallt så då borde det ju bli lagom. :) Kan iaf. konstatera att det går att slita på grejerna när man kör gata. Upptäckte nyss att bakbromsskivan inte gillade lite gatbus (måste bara notera att det är husqvarna-hjul... jo jag vet, det saknas en eker också).

Bifogat

• IMG_3095 (Medium).jpg
    IMG_3095 (Medium).jpg
    91.4 KB · Visningar: 50
jag tror mig tycka höras att flest Kottar har rasat under min korta kariär. dock inte någon av mina egna masikiner.
HALLLÅÅÅÅ.hur många motarder har du haft????cross kanske !! jag har själv en 01-a ..har haft en 00-a som paja på isen .för ca 4år sen den gick ca 250tim utan renovering ,,men sen gick vevstaken .och slog sönder allt .så det vart å köpa en ny motor, 15.000kr 01-a 550 den har gått som en klocka fast det var en crossmotor .men jag satte dit min 6vx låda från 00-an och den funkar skit bra än ..jag renoverar min motor efter ca 30 tim ..byter vevlager . drivaxellager . kamlager . ramlager . = ca 1200kr.. den går än som ett spjut..byter olja efter 3 tim ..petro canada .grymm olja ..allt är som nytt när man tittar på drev å dyligt..MVHARRY

jag tror mig tycka höras att flest Kottar har rasat under min korta kariär. dock inte någon av mina egna masikiner.
HALLLÅÅÅÅ.hur många motarder har du haft????cross kanske !! jag har själv en 01-a ..har haft en 00-a som paja på isen .för ca 4år sen den gick ca 250tim utan renovering ,,men sen gick vevstaken .och slog sönder allt .så det vart å köpa en ny motor, 15.000kr 01-a 550 den har gått som en klocka fast det var en crossmotor .men jag satte dit min 6vx låda från 00-an och den funkar skit bra än ..jag renoverar min motor efter ca 30 tim ..byter vevlager . drivaxellager . kamlager . ramlager . = ca 1200kr.. den går än som ett spjut..byter olja efter 3 tim ..petro canada .grymm olja ..allt är som nytt när man tittar på drev å dyligt..MVHARRY

Last edited:

hallå.. 4st två ktm och två husaberg.
men vad har det med saken att göra:va

Back