Vilka hojar rasar mest, banhoj/gathoj?

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Nu är det inget märke som ska hängas ut för det verkar sköta sig själv här på SH, nej jag undrar vad ni har för erfarenhet, teorier av vilka hojar som rasar mest. De motarder som går på gata eller de som körs på banna.

Självklart håller en hoj som inte har samma effektuttag generelt bättre därför bör vi resonera om samma sorts hoj som jämförs på bana/gata. EXC 450, Husa Fs 650 mfl

Intressant kan vara fråga varför oxå?

jag tror mig tycka höras att flest Kottar har rasat under min korta kariär. dock inte någon av mina egna masikiner.

Man tycker ju att tävlingsmaskiner ses över bättre och då kanske håller mer, men ja vet inte om det riktigt är sant. Mer olje byten mer små byten gör man på tävlingsmaskiner.

För det mesta är ju folk livrädda att köpa tex crossar när dom är tävlingskörda pga av att motorn är slut, men jag personligen köper nog hellre en lätt begagnad tävlings hoj som nån (antagligen) hållt sjyst så den håller på träningar och rejs...

jag tror mig tycka höras att flest Kottar har rasat under min korta kariär. dock inte någon av mina egna masikiner.
LÄS ORDENTLIGT BLOM ;)

Man tycker ju att tävlingsmaskiner ses över bättre och då kanske håller mer, men ja vet inte om det riktigt är sant. Mer olje byten mer små byten gör man på tävlingsmaskiner.

För det mesta är ju folk livrädda att köpa tex crossar när dom är tävlingskörda pga av att motorn är slut, men jag personligen köper nog hellre en lätt begagnad tävlings hoj som nån (antagligen) hållt sjyst så den håller på träningar och rejs...

Ja vi som rejsar kanske är partiska, skulle vilja höra gatåkarnas funderingar och tankar oxå.

Last edited:
Jag köper också hellre tävlingskörda hojar än en hoj som är buskörd och amatörmeckad, även om de har gått hårdare.

Köper hellre en tävlingskörd hoj som någon har servat ordentligt än köper en hoj som kalle-tuffing har haft att slanga med framför korvmojjen och sen fyllt på olja ibland.
Typexemplet är väl husa 650...
Tror rejshojarna mår bättre av ett liv på banan än på gatan.
Långa perioder på jämngas och allt det där...

efter som stoffy skriver så luddigt så gör jag om och rätt:pannkyss

som jocke säger så byts det och fixas på tävlingshojar vilket det inte gör så mycket på gathojar, folk ligger och kör 10 min på bakan och undrar varför det inte håller:va

Högt varv under lång tid sliter på en stånka pga höga kolvhastigheten + inte alltid noggrann service = gatåka.
En banhoj servas nog mer noggrant och man åker inte runt i 100-150km/h konstant heller = rejskörd.
Personligen så känns den inte som att jag plågar min hoj på samma plågsamma sätt när jag åker bana som när jag åker gata, det känns mer som ett naturligt och mildare slitageuttag då man är på banan.

Banhojars chassie slits mer kan jag tänka mig. När jag körde cross/enduro kom jag fram till att det bästa är att köpa hoj av en pedantisk o rik motionär. När du kollar på en hoj, se efter hurdan ordning killen har i garaget. är det ordning där så har han troligtvis skött hojen också.

På banhojar renoverar man innan de rasar... det är skillnaden

sant! Jag plågar mina hojar betydligt mer på bana än gata. Både växellådan och motorn.
På gata blir det mest bakhjul, men jag håller mest låga varv och vad jag hört ska det finnas smörjning vid de vinklarna på vissa maskiner.

sant! Jag plågar mina hojar betydligt mer på bana än gata. Både växellådan och motorn.
På gata blir det mest bakhjul, men jag håller mest låga varv och vad jag hört ska det finnas smörjning vid de vinklarna på vissa maskiner.

525 får fin smörjning när du wheelar

jag hade hellre köpt en gatkörd hoj. På bana smiskas det ju rätt bra hela tiden, och dom flesta slökör en hel del på gata

För att inte tala om hur pass mkt mer chassit slits på en banhoj

Banhojars chassie slits mer kan jag tänka mig. När jag körde cross/enduro kom jag fram till att det bästa är att köpa hoj av en pedantisk o rik motionär. När du kollar på en hoj, se efter hurdan ordning killen har i garaget. är det ordning där så har han troligtvis skött hojen också.
Då måste min hoj vara det optimala köpet. Motorn har gått som racehoj men ram, plast, fälgar, styrkrona mm är helt nya. Husaberg Fs 650 -06 på 31h. Passar påatt göra lite reklam den är faktiskt till salu. Annons finns på Enduro mx

Last edited:
525 får fin smörjning när du wheelar

jag hade hellre köpt en gatkörd hoj. På bana smiskas det ju rätt bra hela tiden, och dom flesta slökör en hel del på gata

För att inte tala om hur pass mkt mer chassit slits på en banhoj

Visst går hojen hårdare men samtidigt har man mer koll på banhojen. Iaf jag, jag håller efter 450 efter varje bankörning, kollar att allt e helt och rent och byter det som ska bytas innan det går sönder, precis likadant me 125an.
Gathojen kunde ju gå en säsong utan att bli tvättad och pillad med, den bara kör man ju på.

Ne, hellre banhoj, mer skött.

I princip håller jag me, "heldre banhoj än gathoj".
Men, man får ju kolla liiite vem man köper av också.
Bara för att man kör bana betyder det inte att man är mek-kung och även om det mekas och sköts efter varje bankörning/tävling så betyder det inte att det blir bra gjort.
Sannolikheten är väll dock fortfarande större att en bankörd hoj är i bättre skick än en bus/gatkörd hoj är.
Det gäller ju fortfarande att ha koll på vad man köper. Är man mek-kungen själv är man väll mindre känslig. Men hur kul är ett ras veckan efter man köpt hojen??

Tänk så här:
Säljaren VET att han ska byta hoj om 3-4 tävlingar eller kanske till och med sluta tävla, och det går sådär med tävlandet för tillfället.
Hur stor är sannolikheten att det slarvas lite med service??

Vill inte klanka ner på de som tävlar. Har själv varit mek-hjälp i yngredagar till en hyfsad crossförare (2-takt) och vet att de flesta sköter servicen pedantiskt och utan genvägar.

Kör faktiskt själv en banhoj... :hihi
Min TL gick i Rookie1000 året innan jag köpte den.

:hej

I princip håller jag me, "heldre banhoj än gathoj".
Men, man får ju kolla liiite vem man köper av också.
Bara för att man kör bana betyder det inte att man är mek-kung och även om det mekas och sköts efter varje bankörning/tävling så betyder det inte att det blir bra gjort.
Sannolikheten är väll dock fortfarande större att en bankörd hoj är i bättre skick än en bus/gatkörd hoj är.
Det gäller ju fortfarande att ha koll på vad man köper. Är man mek-kungen själv är man väll mindre känslig. Men hur kul är ett ras veckan efter man köpt hojen??

Tänk så här:
Säljaren VET att han ska byta hoj om 3-4 tävlingar eller kanske till och med sluta tävla, och det går sådär med tävlandet för tillfället.
Hur stor är sannolikheten att det slarvas lite med service??

Vill inte klanka ner på de som tävlar. Har själv varit mek-hjälp i yngredagar till en hyfsad crossförare (2-takt) och vet att de flesta sköter servicen pedantiskt och utan genvägar.

Kör faktiskt själv en banhoj... :hihi
Min TL gick i Rookie1000 året innan jag köpte den.

:hej

Så är det ju jämt, man får kolla vem man handlar av. Men de flesta som tävlar på lite högre nivå iaf har ju bra koll på grejern.
Men visst finns de folk som kör bana som meckar sönder saker också...

En hoj som går på bana slits garanterat mer på alla sätt. Det är ju inte direkt så att man smyger i växlarna när man ligger och jagar någon. En rätt drevad hoj på gatan slits inte lika hårt. Dom flesta motardnissar jag känner har "race-hojar" och kör nästan bara gata men servar ändå hojarna på ett vettigt sätt och dom hojarna brukar inte strula (förrutom vissa undantag).

En hoj som går på bana slits garanterat mer på alla sätt. Det är ju inte direkt så att man smyger i växlarna när man ligger och jagar någon. En rätt drevad hoj på gatan slits inte lika hårt. Dom flesta motardnissar jag känner har "race-hojar" och kör nästan bara gata men servar ändå hojarna på ett vettigt sätt och dom hojarna brukar inte strula (förrutom vissa undantag).

Nu är du lite väl övertygad tycker jag. En tävlingshoj står aldrig och kokar vid rödljus t.ex. Den går inte heller på låg gas i hög fart med dålig intern kylning som följd osv.

LIFs gamla svetthoj! :D
:näsblod :D

Nu är du lite väl övertygad tycker jag. En tävlingshoj står aldrig och kokar vid rödljus t.ex. Den går inte heller på låg gas i hög fart med dålig intern kylning som följd osv.

Glömde skriva att det är vad jag tror. Inte att det är fakta. :tummenupp

Att stå vid ett rödljus kan väl inte vara nån fara? :confused: En enduro där den hör hemma får ju i vissa fall inte mycket kylning alls. tex när man ska ur ett surhål. Och det där med att köra motorväg så tror jag att det är tvärt om att hojen får för bra kylning så att motorn går för kallt... finns ju ingen termostat på många hojar.

Bara vad jag tror som sagt. ;)

Last edited:
Back